א-ראם, בית איבא, ג'ית, שבי שומרון, יום ג' 2.10.07, בוקר

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Seriously? Does this make us safer?

בית איבא וסביבתה

תקציר:

התעללות בבית-איבא, יום שקט במחסומי טול-כרם וקלקיליה.

נסיון העליה לחומש ממרר את חיי הפלסטינים.

יום ג' 2.10.2007 צופות: רותי כ' ותום ס ' (מדווחת)

7:30 צומת ג'ית

מחסום על הדרך לשכם סוגר מסלול אחד לחלוטין ; שני כיווני התנועה עוברים באותו מסלול לפי התור.

7:35  כבר מכביש 60 רואים פקק אדיר על הדרך לדיר-שרף ולבית -איבא.

7:40 בכניסה לכביש לבית איבא - מחסום פתע ארעי, ככל הנראה בשל העליה לחומש . למרות שהמחסום אמור לווסת את תנועת המתנחלים או למנוע את כניסתם לאזור, הוא משבש קשות בעיקר את חיי הפלסטינים . אוטובוס אגד עוקף אותנו בקלילות ונוסע על הנתיב הנגדי . אנשים יוצאים מהמוניות והולכים ברגל. מכוניות אחדות מנסות למצוא דרך עוקפת - ההשלכות הזוועתיות של נסיון פשוט זה מתגלות לנו בהמשך , במחסום בית-איבא.

7:50 הפקק השתחרר לפתע, והגענו למחסום נוסף ליד הפניה לשבי שומרון .

8:00 סוף סוף הגענו לבית-איבא, הלכנו על המדרכה החדשה שהקימו והגענו לבלגן במחסום . גוש גדול של יותר מ-40 אנשים הצטופף לפני עמדת הבדיקה , ללא טורי הבטון שנהרסו במהלך השיפוצים . כולן וכולם נבדקים. יש מבנה חדש במחסום, עדיין לא פעיל, ככל הנראה לבוטקה חדש למ "צ. הבוטקה ממוזג, אבל הפלסטינים יצטרכו לעמוד עוד יותר קרוב למחצבה, ללא מחסה מהאבק המקשה על הנשימה . אין כמעט צל, ואנשים עומדים בשמש, בעיצומו של צום רמדאן.

שני מעוכביםinfo-icon בסככה - נהגי מוניות שצעקו כדי למשוך לקוחות.

8:10 התור התפנה, ותור חדש של 10 אנשים מתחיל להווצר . אין תור מכוניות בכניסה לשכם, תור קצר ביציאה, ככל הנראה בשל מיעוט הפעילות המסחרית בתקופת הרמדאן . אין כלבנית - כבר הרבה זמן לא ראינו כלבנית בבית-איבא.

אישה שפניה מכוסים לחלוטין נשלחת לבדיקה ע"י שוטרת צבאית בצינוק. בזמן שהאישה מרימה את הרעלה שלה , המ"צדיקית לא סוגרת את הדלת לחלוטין, ייתכן שבשל הצפיפות .

מכאן והלאה לא אדווח באופן כרונולוגי, אלא אתמקד במה שנראה לנו כהתעללות שיטתית של מפקד המחסום, סגן צעיר , בפלסטינים. לא יכולנו להגיש תלונה, שכן הוא התעלל בהם לפי חוקי צה "ל , אבל לא היה כל צורך לנהוג בהם כך. לאורך כל הזמן שהיינו שם, עד 9:30, היינו בקשר הדוק עם נציג המת "ק, נגד צעיר בשם יונתן, ועם המוקד ההומניטרי .

נהגי המוניות:

למפקד המחסום הייתה חיבה מיוחדת לעיכוב נהגי מוניות בסככה. חלק גדול מהזמן שהיינו במשמרת המפקד בילה מעבר למחסום ,הפריד בין נהגי מוניות שהתווכחו בינם לבין עצמם והביא אותם לעיכוב בסככה. אחד מהמעוכבים היה שם משש וחצי בבוקר, לפי עדותו . העיכוב לא משרת צורך בטחוני, אלא נועד "לחנך" את הפלסטינים ולגרום להם להיות שקטים, בעודם נאבקים על פירורי הפרנסה שנותרה להם. כשהגענו היו בסככה שני נהגי מוניות, ובשעה וחצי שהיינו שם המספר גדל ל -10.

המונית מטול
-כרם:

מונית מטול-כרם נעצרה על הכביש ע"י כוח אחר של צה"ל, ולוותה למחסום כשהיא כבר מעוכבת, לבדיקה. לטענת הנהג והנוסעים , הם ניסו להתחמק מהפקק האדיר שנגרם בגלל נסיון העליה לחומש, וניסו להסתובב על הכביש. (למותר לציין, שזה היה לאחר שכבר עמדו לפחות במחסום אחד ביציאה מטול-כרם.)לטענת החיילים, הם ניסו להתחמק מהפקק ע "י נסיעה על ציר שאסור לפלסטינאים. בדיקת תעודות הזהות נעשתה באיטיות מיוחדת, וגם לאחר שהסתיימה לא הוחזרו לנהג מפתחות המונית ולא הוחזרו לנוסעים תעודות הזהות . לאחר שהתברר מה קרה ולמה הם נעצרו, הנוסעים ביקשו שיתנו להם להמשיך, שהרי הם נבדקו ולא עשו שום עבירה - הנהג הוא שהחליט להסתובב, הם לא אחראים למעשיו, ולא ביצעו כל עבירה . מפקד המחסום סרב, והכניס את כולם מלבד הנהג למכלאה, יחד עם נהגי המוניות הרבים. מעולם לא ראינו כזו צפיפות במכלאה . הנשים הוכנסו יחד עם הגברים, למרות שניסינו להסביר לחיילים את סוגיות הצניעות. סטודנטית אחת סירבה להכנס יחד עם השאר , וביקשה לעמוד בחוץ או לשבת במונית. המפקד אמר לה, לאוזנינו , שאם היא תעשה בעיות הוא ישאיר אותה שם כל היום. דובר על להזמין למונית משטרה. נהגי המוניות קראו לנו ואמרו שלא אכפת להם אם ישאירו אותם כל היום - רק שיוציאו את שתי הבחורות הצעירות, שעמדו מפוחדות בפינה. המפקד סרב להרשות להן לעמוד בחוץ , התעלם מאיתנו חצי מהזמן וצעק עלינו בחצי השני. ראינו שאנחנו לא יכולות לעזור, ושהמוקד ההומניטרי לא מביא את הישועה . חשבנו שאולי מפקד המחסום מתנהג באכזריות יתרה לכבודנו, ולכן לקחנו מספרי טלפון מהסטודנטית שעמדה על שלה בכבוד עצמי רב ומסטודנט נוסף שדיברנו איתו , הבטחנו להיות בקשר ועזבנו את המחסום ב-9:30.

המשכנו להיות בקשר עם המוקד ההומניטרי מהדרך, וגילינו שלא נוכל לחזור לבית- איבא אחר -כך, כי הוטל עוצרinfo-icon מלא מ-11, לכבוד העליה לחומש.

בערך בעשר שוחררו נוסעי המונית, ללא התערבות המשטרה - כולם מלבד הסטודנטית האמיצה , המפקד המחסום הבטיח להתנכל לה באופן אישי. לאחר שיחה נוספת עם המוקד ההומניטרי היא שוחררה ב-10:48,

10 דקות לפני גבול שלוש השעות, שלאחריו יכולנו להגיש תלונה רשמית נגד הסגן .

מחסומי טול-כרם

9:51 ענבתא

כ-15 מכוניות ביציאה מטול-כרם, אין מכוניות בכניסה. יש בידול על יהודים, אין השפעה על הפלסטינים.

10:15 מחסום א-ראס
המחסום ריק ושקט, מכונית בודדת מגיעה ומועברת בזריזות.

מחסומי קלקיליה

6:45 מחסום מג"ב בכניסה לקלקיליה

המחסום כמעט ריק. מונית מעוכבת בשולי הדרך לבדיקה קבוצתית מעמיקה. כשאחת נוסעת , לאחר יותר מרבע שעה של עיכוב , מונית שניה מורדת לשולי הדרך במקומה.

בסך הכל התנועה זורמת, מלבד המכוניות שעלו בגורל הבדיקה המקיפה.

מג"בניקית צעירה באה לברר מה אנחנו עושות ולמה, ולהתדיין על כך. היא מקשיבה , לא מתקיפה, והשיחה מתגלגלת בכנות ובנעימות. בסופו של דבר , למרבה הצער , המצב הנוכחי נראה לה "הגיוני", כי "ככה חונכתי ". לא קיבלנו נימוקים אחרים.

מאותה מג"בניקית נודע לנו על מ"כית מאותו בסיס, שנתנה סטירה לילד שקילל אותה במחסום , ונתפסה בעדשתו של צלם בינלאומי. המ"כית נענשה בריתוק לבסיס , התקדמותה תעוכב והיא לא תצא לקצונה. החיילת שדיברנו איתה הביאה סיפור זה כדוגמא להשפעה השלילית של ארגוני זכויות האדם - לדעתה לא נחצה קו אדום , והעונש לא היה צודק.

עזון - אין מחסום בכניסה לעזון על כביש 55.