ישראל ביתנו מקפיאה את החוק לפגיעה במימון ארגוני זכויות האדם | Machsomwatch
אורנית, מהצד הזה של הגדר

ישראל ביתנו מקפיאה את החוק לפגיעה במימון ארגוני זכויות האדם

ישראל ביתנו מקפיאה את החוק לפגיעה במימון ארגוני זכויות האדם

source: 
הארץ Online
author: 
יהונתן ליס

 



ח"כ פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו) החליטה להקפיא את הצעת החוק שיזמה עד לסיום עבודת ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא

ח"כ פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו) החליטה להקפיא את הצעת החוק שיזמה למיסוי כבד של תרומות ממדינות זרות המגיעות לארגוני זכויות האדם בישראל. קירשנבאום אמרה אתמול כי לא תעלה את הצעת החוק עד שלא תושלם עבודת ועדת החקירה הפרלמנטרית לארגוני זכויות האדם שבראשה היא עומדת. זאת, כדי לאפשר לוועדה לבחון את פעילות הארגונים ולהסיק מסקנות, מבלי לקדם במקביל חקיקה שנועדה להגביל את תפקוד הארגונים. אם מליאת הכנסת תחליט שלא לאפשר את הקמת הוועדה בהצבעה ביום רביעי הבא, הצעת החוק "תופשר" ותעלה לדיון בוועדת השרים לחקיקה בהקדם האפשרי.

לדברי קירשנבאום, "הדיון בנושא ועדות החקירה הוא דיון קריטי שצריך להגיע לכדי מיצוי. אם תקום ועדת החקירה, נרצה לתת לה את המנדט לבדוק לעומק את הנושא, את הכלים הקיימים היום בידי רשויות החוק ואת עומק הבעיה ומכך להסיק את המסקנות הנדרשות. בשלב זה אין זה נכון לפעול במקביל בנושא המיסוי ונעלה את החוק רק אם לא תינתן לנו אפשרות לפעול בדרך הבודקת את המכלול על כל פניו".

החוק של קירשנבאום נועד לפגוע כלכלית בארגונים שהעבירו מידע לוועדת גולדסטון נגד התנהלות ממשלת ישראל וצה"ל במבצע עופרת יצוקה. על פי ההצעה, עמותה שלא זוכה לתמיכה ממדינת ישראל תהיה מחויבת במס של 45% על כל הכנסה שמקורה בממשלה זרה.

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "בישראל פועלים ארגונים אשר שמו להם למטרה להוקיע את מדינת ישראל בעיני העולם ולהפוך את חיילי וקציני צה"ל לנרדפים, תוך פגיעה בשמם הטוב. ארגונים אלה מקבלים מימון ממדינות וממקורות עלומים שכל מטרתם היא לפגוע ולשנות את השיח הפוליטי הציבורי בישראל מבפנים".

ח"כ אופיר אקוניס (הליכוד) פועל במקביל לקידום הצעת חוק משלו, שאמורה לעלות בשבועות הקרובים לדיון בוועדת השרים לחקיקה. על פי ההצעה של אקוניס, עמותות פוליטיות בישראל לא יוכלו לקבל תרומות שגובהן עולה על 20 אלף שקלים מממשלות זרות ומגופים בינלאומיים כדוגמת האו"ם והאיחוד האירופי. זאת עקב "פעילותם המתסיסה של ארגונים רבים הפועלים תחת מסווה של ?ארגוני זכויות אדם' ומבקשים להשפיע על השיח הפוליטי, אופייה ומדיניותה של מדינת ישראל".