קירה

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Place: 
Observers: 
דבורקה אורג, נעמי בנצור (מדווחת)
May-4-2015
|
Morning
9:15 יציאה מתחנת הרכבת ראש העין. לכל אורך הדרך נוכחות צבאית אינה נראית. 
10:00 דיר איסתיא בבית המועצה אנו פוגשים את א., האישה שנבחרה לשמש כראש המועצה למשך מחצית הקדנציה (על פי הסכם רוטציה). א. היא אשה יוצאת דופן באופן חריג בנוף הנשי של הכפר הפלסטיני: אישה נאה וחטובה, שכולה מקרינה עצמאות וקריאת תגר כנגד כל המוסכמות. ראשה גלוי, היא לובשת חליפת מכנסיים צמודה, ונועלת נעלי עקב. שפת הגוף שלה נמרצת ומדודה. דמות של אשת קריירה מערבית טיפוסית. מרתק לראות את התנהלות הגברים סביבה. היא יושבת זקופה ליד שולחן הכתיבה שלה - הם עומדים מבלי שתציע להם לשבת. השיח שלה עמם קצר מאד. קשר העין שלה ישיר ורציף. התקשורת הבלתי מילולית הא- סימטרית ביניהם מצביעה על קבלתה כבעלת הסמכות והכוח. תופעה כל כך מפתיעה ומשמחת לב בחברה שבה עדיין האישה חייבת לקבל את הסכמת בעלה אפילו לצורך השתתפות בלימוד אנגלית לנשים בלבד.
בהמשך נפגשנו עם רכזת עמותת הנשים, ח. ובעלה המהנדס. דבורקה מסרה לה את המידע הדרוש לצורך השתתפות נשות הכפר וילדיהן ביום הים. נקבע גם מועד מתאים. לבקשת הבעל, ובאישור טלפוני של רחל אפק, הוסכם כי הגיל המקסימלי של הבנים  שישתתפו ביום הים יהיה 13, ואילו גיל הבנות יהיה 15, כפי שמקובל תמיד. 
עם סיום הפגישה הנעימה והיעילה, סיכמנו שנמשיך וניפגש.
11:15 קירה. הרחובות כמעט ריקים מאדם. ליד המועדון הסגור מספר נשים מתגודדות. 
11:45 עוריף. לפני כשלושה חודשים בקרנו בכפר. גם הפעם קבל את פנינו ע. מזכיר המועצה. הוא מספר לנו שהכפר מכונה בפי החיילים "כפר השלום" (קרי: כפר שאינו עושה בעיות.). משום כך זוכים אנשי הכפר ליחס טוב יחסית כשהם עוברים במחסום. אבל - בגלל היותם "אנשי שלום" מרשה לעצמו צבא הכיבוש לעשות בכפר כבתוך שלו. האיזור הקרוב לבית הספר משמש לחיילים כשטח למשחקי מלחמה:
חיילים "ישראלים" מול "חיילים "פלסטינים" נלחמים אלה מול אלה, כאשר שני המחנות חמושים במגינים וברימוני עשן. בזמן שהרוח נושבת לכיוון בית הספר, העשן חודר לכיתות. ילדים רבים נפגעו כבר משאיפת העשן. גם מתנחלי יצהר מפתחים את הכושר הגופני שלהם על חשבון התלמידים: הם יורדים בריצה מההתנחלות לכיוון  בית הספר, מרחק של כחצי קילומטר, זורקים אבנים ורצים בחזרה במעלה ההר. מין משחק שכזה...
ע.  התמחה בצילום. באחת ההתנכלויות מצד המתנחלים הוא צילם סרט, ומסר אותו לאנשי "בצלם" בתיווכם הוקרן הסרט בערוץ 2. הוא גם אחראי על הפקה מקומית - "בוקר טוב עוריף". מהדורה קודמת של המקומון הוויזואלי הזה ראינו גם בביקורנו הקודם.
בדרך חזרה, ארבעה חיילים חמושים נעים לצד הכביש מול ההתנחלות אריאל. 
13:00 חזרה לראש העין.