ברטעה-ריחן, טורה-שקד, יעבד-דותן

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
רותי ת', חסידה ש' (מדווחת)
Jun-1-2014
|
Morning

מחסום טורה 07.00

יש כמה חיילים בתוך המחסום ועוד כמה בדרכם. בחוץ, אנשים ממתינים במרחק מהקרוסלה. והנה, הפתעה, כולם עוברים במהירות רבה, כאשר רק אישוריהם נבדקים במהירות. הסיבה: אין חשמל, המחשב שובת. אמנם התחילו לעבור רק בשבע ועשרה אך בלי כל עיכובים. מבדיקה עם העוברים מתברר לנו שלכולם יש אישור "אפס אפס", משמע הם מתגוררים במרחב התפר ורשאים לעבור חופשי מהגדה הביתה ובחזרה. האישור הזה ניתן, אם אינני טועה, לשנה שלמה.

גם בדרך ההפוכה, אל תוך הגדה, המעבר שוטף. ביתן הבידוק והמחשבים, הכל מושבת. (אפילו הרמזור כבוי!) עוברים הולכי רגל, עוברות מכוניות, עוברות שתי עגלות עם חמורים. הכל בסדר, מלבד עצם קיומו של המחסום. הרי זה הבית שלהם, השטח שלהם, האדמה שלהם. המחסום על כל אביזריו וכל הגדר ודרך הביטחון, כל אלה נועדו להבטחת כמה התנחלויות, כולל איזור תעשיה שהפלסטינים מועסקים בו. וכדאי לדעת: מפעל ישראלי על אדמת "מרחב התפרinfo-icon" משלם פחות מס מאשר על אדמת ישראל, אולי גם ההתנחלויות משלמות פחות ארנונה, האם הארנונה הולכת גם לישובים הפלסטינים הכלואים במרחב הזה? תמהתני. 

 

מחסום יעבד 07.45  

השבילים שמקצרים את היציאה מהכפר יעבד חסומים, האחד בשער צהוב והאחר בערימת עפר. המחסום כבר מאויש, התנועה זורמת בשני הכיוונים. לא נתקלנו בשום בעיה.

 

מחסום ברטעה 08.20

מגרש החניה התחתון כבר היה סתום כשחלפנו על פניו בדרך ליעבד. נראה שגם הסוחרים כבר עוברים מוקדם יותר, או שיש מכוניות פרטיות גם לעוברים אחרים(פועלים?).

על הכביש 11 טנדרים עמוסים סחורות, ובשולי המגרש עוד אחד.

עלינו למגרש העליון וירדנו בשרוול לכיוון הטרמינל. העוברים מדווחים שהיום הכל בסדר.  מתחם בדיקת הרכבים, שהיה בעבר סגור ומוסתר מעינינו, פתוחלרווחה, ואפשר לצפות במכוניות הנבדקות. האם זה כבר לא סודי משום שמסיעי  החולים נכנסים לשם גם הם? מכונית לאיסוף אשפה עם לוחית רישוי פלסטינית יוצאת ממתחם הבדיקה. מאין ולאן ואיך בודקים אותה? לא ברור לנו. האין הצחנה מפריעה?

אישה אחת יושבת בקצה השרוול ומחכה שיבואו לקחת אותה. היא תושבת ברטעה, אך נישאה לאיש טולכרם. יש לה אישור לשנה שלמה והיא נוסעת באופן חופשי לבקר את משפחתה. היא מרוצה.