סינג'יל | Machsomwatch
אורנית, מהצד הזה של הגדר

סינג'יל

See all reports for this place

סינג'יל
עיירה עם מקאם

 המקור לשם העיירה הוא ריימונד הרביעי מסן ג'יל, שכונה הרוזן מטולוז אשר הקים מצודה צלבנית במקום ב-1198. יש עדויות ליישוב במקום כבר בתקופת הברונזה הקדומה.

 על ההר מנגד לעיירה סינג'יל שממזרח לרמאללה, מתפרסות האדמות החקלאיות של עשרת אלפי תושביה - טרסות יפות ובנויות לתלפיות שעברו ליטוף ושדרוג בתקופה השקטה של הקורונה. איש איש וחלקתו בדרך לפסגה, שעליה עומד המקום הקדוש, מקאם, אבו אל עוף, שהיה מידידיו של מוחמד  היקף אדמות סינג'יל 18 אלף דונם. מתוכם 9500 דונם הם שטח C. מעט האדמות החקלאיות שנותרו לבני סינג'יל מחולקת להרבה חלקות קטנטנות - שבהן אוסר שלטון הכיבוש לחפור בור מיםinfo-icon להניח צנרת או לבנות סככה שתגן מפני חום היום או גשם.

הכול יפה, אך עליה וקוץ בה: הכיבוש הישראלי! בינואר 1978 התיישבה סמוך לאדמות הכפר קבוצה של מתנחלים, במסווה של מחנה חפירות ארכאולוגיות בתל שילה הסמוך. כיום סינג'יל ואדמותיה מוקפות בהתנחלויות הענק: שילה, עלי, מעלה לבונה ומאחזים גדולים: גבעת הראל, גבעת הרואה (שהממשלה אישרה להופכן להתנחלויות) שעוד ועוד מאדמות סינג'יל מסופחות בתכסיס זה או אחר להתנחלויות. חוליה נוספת היא המאחז האלים בשם "נחל שילה" שממנו יוצא המתנחל מיכאל שמאלה לתקוף את עובדי האדמה הפלסטינים להחריב טרסות ולשגר את עדריו לשדות הפלסטינים. בצמוד למאחז ממוקם מחנה צבא ישראלי שממנו יוצאים החיילים לאייש את מחסומי סינג'יל. 

מתוך 10,000 התושבים שחיים בעיירה 400 איש עובדים בישראל ותלויים באישורי עבודה. הם יוצאים בשלוש בבוקר דרך ארבע יציאות מאוישות בחיילים ממחנה הצבא הסמוך שמעכבים בבדיקת תעודות. 12.000 תושבים עזבו במהלך השנים לארצות אחרות  בעיקר לארצות הברית.

מקאם אבו אל עוף, על שם מקורב לנביא מוחמד, עומד בלב האדמות החקלאיות של סינגיל, על גבעה שממנה נשקפת מנגד העיירה כולה. זהו מקום עתיק ויפה המכיל את כל המרכיבים של החיים הפלסטינים בעבר, שעליו הם מספרים ומתרפקים בגעגועים. אך הם חוששים לתקן ולנקות את האתר בחשש כפול מפני המתנחלים והמינהל.האזרחי, מאחר והאתר בשטח C..המתנחלים מנסים לנכס את המקאם המוסלמי לנרטיב היהודי ולהעבירו לשליטתם. הם שבים ופוקדים את המקום: פעם בצורה מבזה עם כבשים שמחרבנות במקאם ופעם  לביקורי קבוצות ופתיחת שולחנות.

במסגרת הסכסוך הישראלי פלסטיני, לאורך השנים התרחשו עשרות אירועי אלימות הדדיים בין תושבי הכפר לבין יהודים תושבי האזור וכוחות צה"ל. כולל פוגרום של מתנחלים במאי 2023.
מיד אחרי הטבח המחריד שביצע ארגון החמאס בעוטף עזה ב- 7.10.23 הושת על בני סינג'יל החפים מכל פשע עונש קולקטיבי שמנוגד לחוק הבינלאומי: כל פתחי העירה נחסמו באבנים וערימות עפר . אין יוצא ואין בא פרט למחסום אחד לכיוון רמאלה שבו משמר חיילים מתיר לאחד מתוך עשרה מבקשים, לצאת.

עודכן באוקטובר 2023