אוכלוסייה שיש לה צבא, שיש לו מדינה | Machsomwatch
אורנית, מהצד הזה של הגדר

אוכלוסייה שיש לה צבא, שיש לו מדינה

אוכלוסייה שיש לה צבא, שיש לו מדינה

Tuesday, 14 February, 2023
source: 
דעות, עיתון הארץ
author: 
רעיה ירון-כרמיאלי, דוברת מחסום ווטש

אזהרת שטח אש במסאפר יטא. כבר לפני 40 שנה הודה שרון שהוא מעדיף שהצבא ישתמש בשטחים האלה בשל "התפשטות ערביי ההר". כמה פשוט, ככה ברור

אזהרת שטח אש במסאפר יטא. כבר לפני 40 שנה הודה שרון שהוא מעדיף שהצבא ישתמש בשטחים האלה בשל "התפשטות ערביי ההר". כמה פשוט, ככה ברורצילום: מוטי מילרוד

 

קצינים בפיקוד מרכז, מהאלוף יהודה פוקס ומטה, החלו להיערך לפינוי תושבי מסאפר יטא שבדרום הר חברון, כדי שצה"ל יוכל להתחיל לקיים אימונים סדירים צבאיים באזור — כך כתב בשבוע שעבר יניב קובוביץ. על פי הכתבה, ההיערכות נעשתה ביוזמת הדרג הצבאי ולא קדמה לה הוראה (או התייעצות) של הדרג המדיני. האם ייתכן שאלוף בצה"ל ייזום תוכנית — ועוד בסוגיה שנחשבת לנפיצה ומעוררת תשומת לב בינלאומית — והשר הממונה (במקרה הזה מדובר בבני גנץ) לא יידע? האם מפקד פיקוד המרכז ניצל את עובדת הקמתה של הקמת הממשלה החדשה והוציא מהמחשכים את תוכניתו? האם ייתכן שבצבא העם מפקד בכיר מאוד, בהיותו הריבון בשטחים, רוקם תוכניות מעשיות, הנוגעות לחיי אדם, כדי להשתלט על קרקעות, בלי הוראה מפורשת ובלי ששר הביטחון יידע?

נותרתי עם התהייה שהטרידה את מנוחתי. זה היה בשעות הבוקר המוקדמות, והחלטתי להפנות את השאלה למומחה צבאי. תשובתו, לפני שקרא את הכתבה במלואה, היתה: "זה לא סביר". אחרי שקרא את הכתבה אמר: "פיקוד מרכז עקף את הדרג המדיני".

כדי להבין מה בדיוק קורה בשטח שנקרא "מסאפר יטא" צריך ללכת אחורה בזמן. ב–1981 הציע שר החקלאות אז, אריאל שרון, להקצות לצה"ל שטחי אימונים בדרום הר חברון, אף שלא היה בכך צורך מבצעי אמיתי באותה תקופה. הסיבה האמיתית מצוינת בפרוטוקולים של הישיבות מאותם ימים: שרון הודה שהוא מעדיף שהצבא ישתמש בשטחים הללו בשל "התפשטות ערביי ההר". עוד אמר, כי "יש לנו ענין להרחיב ולהגדיל את שטחי האש, כדי לשמור על אותם שטחים בידינו". כמה פשוט, ככה ברור.

נעבור בדילוג מהיר שלושים שנה קדימה: באפריל 2014 התקיימה ישיבה של ועדת המשנה של ועדת חוץ וביטחון בכנסת, בה דנו ב"בנייה פלסטינית בלתי חוקית בשטח C". כתבת "הארץ" עמירה הס כתבה אז כי העמדה של רבים מהמשתתפים היתה שצריך "להעיף" תושבים פלסטינים מהאזור. הם הסבירו זאת בטענה שעל פי הוראת הריבון בשטחים, שהוא מפקד הפיקוד, לפלסטינים אסור לבנות בשטח C, ולפיכך אפשר לנצל את "עבירות" הבנייה שלהם, כדי לסלקם כליל מהשטח.

גם עינב שלו, אז אל"מ וקצין אג"ם בפיקוד מרכז, טען באותה ישיבה, שהרצון לפעול נגד הבנייה הבלתי חוקית הוא אחת הסיבות להגברת האימונים בבקעה ובדרום הר חברון. כלומר, גם מדבריו אפשר להבין שהקצאת השטח לאימונים לא נבעה רק מסיבות מקצועיות, אלא גם כתירוץ לגירוש התושבים המקומיים. באותה ישיבה השתתפו פעילי הימין אז וחברי הממשלה כיום, אורית סטרוק ובצלאל סמוטריץ', שעמדותיהם מאז ועד היום מסבירות את רצונם העז לשלוט במינהל האזרחי. לדעתם מוטב שבגוף הזה ישלטו המתנחלים ישירות, שכן הוא משרת אותם ואמור לשיטתם להמשיך לשרת אותם.

סטרוק וסמוטריץ' חתרו לאורך השנים באגרסיביות למדיניות של טשטוש הקו הירוק והעדפה בלתי מתפשרת של אוכלוסיית המתנחלים על חשבון אוכלוסיות אחרות, ובמיוחד על חשבון שכניהם הפלסטינים. עם הקמת הממשלה הנוכחית, לנוכח העוצמה שצברו מול בנימין נתניהו החלש, הם יכולים להכתיב לראש הממשלה את מאווייהם, המתבטאים בפרטי הפרטים של השליטה מוחלטת בחיים שמעבר מעבר לקו הירוק.

אבל סמוטריץ' וסטרוק הם אנשים שמשחקים במגרש פתוח, באופן גלוי. עמדותיהם ומניעיהם לא השתנו, רק הגיעו לקדמת הבמה .מי שלקח, לפי המדווח, את הצעת שרון הנכלולית מלפני 40 שנה ואת שאיפותיהם של חברי ועדת המשנה של ועדת חוץ וביטחון והפך אותן לתוכנית מעשית — עשה זאת במחשכים, בלי ששיתף את שר הביטחון, שהוא הממונה הישיר עליו. במקריות מופלאה נחשף המעשה לאור היום בדיוק עם כניסת הממשלה הימנית־הקיצונית לתפקידה, כשהאלוף מצא את ההזדמנות להגיש את פרי עמלו, שעליו טרח בלא אישור הדרג המדיני.

האם כשצבא מתכנן ונערך לביצוע תוכניות בשירות המתנחלים ומגישן לאישור המדינה, במקום לקבל הוראות ולבצען, אין בכך משום הפיכה משטרית?

גדלתי בקיבוץ גניגר. הורי היו ממייסדי הקיבוץ, שבימים אלו מלאו לו מאה שנה. חיינו חיים צנועים ולא חשבנו שמגיע לנו. הורינו לא ניסו לסחוט מהמדינה עוד ועוד לצורך מפעל ההתיישבות שהקימו, ולא תיכננו תוכניות במחשכים כיצד לתעדף את עצמם על חשבון אחרים. לעומת זאת, בפעילותי בשטחים אני נתקלת שוב ושוב בהלימה המוחלטת שבין הצבא לבין המתנחלים במאחזים הבלתי חוקיים. אוכלוסייה קטנה, שיש לה צבא, שיש לו מדינה, וכולם עוסקים השכם והערב בגזל הרש, בהרס ובבריונות.