חבלה - המחסום נפתח באיחור - "ככה זה כל יום"

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
נינה ס., חנה א.
Nov-14-2022
|
Morning

- קודם יוצרים בעיה (איחור בשעת פתיחת המחסום) ואחר כך מאשימים (ומענישים) את הנכבש.

- אבסורד התכנון: כאשר באים ממחסום אליהו אי אפשר לפנות שמאלה למשתלות

6:48 – הגענו. לפני השעה בה המחסום אמור להיפתח (7:15) למעבר החוצים אותו רגלית ו/או בכלי-רכב.

המחסום סגור אך, יש חיילים ששומרים כל הזמן על האזור בגלל חדירות בגדרות. הוקמה עוד עמדת שמירה משמאל לעמדת הבדיקה שעל הכביש.

בשעה זו א/נשים כבר ממתינים מכיוון חבלה.

על השער הצר שדרכו אמורים לעבור הולכי הרגל, נתלתה 'שרשרת' פחיות משקה ריקות. ההסבר שקיבלנו: כשמישהו מנסה לעבור בלילה, הפחיות נוקשות והרעש מפנה את תשומת לב השומרים.

7:30- המחסום עדיין לא נפתח. נינה התקשרה למת"ק. 'יבדקו'. המחסום עדיין לא מופעל. עב. אומר שככה זה כל יום. א/נשים צובאים על השער הסגור.

7:44 – הגיע רכב המשטרה הצבאית. אחד החיילים המאבטחים מורה לממתינים: "עכשיו, כולם כולם אחורה, עד לקו של...חברים (ככה הוא פונה אליהם), חבל על הזמן...". עב. צועק על הממתינים שיסתדרו בטור.

סוף סוף חיילי המשטרה הצבאית ניגשים לפתוח את השער. הקצינה שלהם מסבירה לאחד מחיילי האבטחה (את הסיבה לאיחור): "אבל, מה לעשות. יש לך 10 דקות לפתיחת שער ובאים לנו 100 אנשים...(בשער אחר)".

גם חיילים במשטרה הצבאית מצטרפים למשמע  את ציבור הממתינים "אירג'ע ל-ווארה" ועב. מצטרף גם הוא וממש צועק עליהם.

אחד החיילים אומר לנו: "בסופו של דבר, האנשים הפשוטים רוצים לחיות בסבבה. הבעיה זה הקיצונים משני הצדדים...אבל, אנחנו לא יכולים שיהיו על השער...".

8:00 - יוצאת האשה הראשונה. עוברים אחד אחד. אחרי כמה דקות החיילת צועקת אל עב.: "עבד, שלוש, שלוש".

השומר בשדות מציע שיבדקו גם במחסום השני, זה שהוצב לא מזמן, יחסית. מתוך מה שאמר ניתן להבין שבעונת המסיק ובשל המעבר לשעון חורף אין תאום בין שעות הפתיחה של שני המחסומים.

8:15 – אב ובנו מנסים לצאת יחד אך, לא מאפשרים לבן. לא בטוח שהבנו עד הסוף מה הבעיה. נראה שהיא קשורה לשוני בין אישור המעבר דרך מחסום חבלה לבין האישור שיש לעונת המסיק והוא יכול להגיע למטע רק ממחסום אחר.

ממשיכים לצאת רגלית ואז " תלכו אחורה! עב.! חמישה מטר! עד שלא חוזרים לא עובר אף אחד!"

תור הולכי הרגל הסתיים ורכב המורים יוצא ראשון אחריהם. השעה 8:23! שעה איחור!

אחד הנוסעים ממונה על הגשת התעודות והאישורים. חיילת מקבלת אותם ונעמדת ליד הנהג, בודקת אחד אחד. רכב המורים ממשיך לדרכו ב-8:28.

8:48 – המחסום נסגר.

בשיחה עם עו. הוא מתאר לנו בעיה רצינית שנוצרה עקב השינויים בכביש: ביטלו את הפניה שמאלה לבאים למשתלות ממחסום אליהו וגם ביטלו את הכיכר שהייתה בכניסה למחסום קלקיליה דרום בהמשך הכביש וגם אין אפשרות לסיבוב פרסה ברמזור הכניסה לשטח שממערב לקו הירוק על כביש 444 המיושר. 

האפשרות שנותרה לבעלי המשתלות ועובדיהם היא לנסוע עד לרמזורים החדשים שהוקמו בנקודת יישור הכביש 444 ואז עד תחנת הדלק בישראל ושם לעשות סיבוב פרסה. במצב כזה הפלסטינים הופכים לשב"חים...