מחסום עאנין: פעוטים לא יעברו פה, הם לא חקלאים

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
חנה הלר והגר דרור עם הנהג פייר
Jul-20-2022
|
Morning

 7.45 – 6.00

בדרכנו למחסומים אנו רואים על דרך הביטחון שעדיין יש מאהלים המאוישים בחיילים 24/7 .

מחסום ברטעה – 6.00 – מגרש החניה העליון בצד מרחב התפרinfo-icon והכבישים המובילים אליו עמוסים בכלי רכב האוספים את הפועלים. מאות פועלים עולים בשרוול הארוך, כשהצעירים מקצרים אותו על ידי קפיצה מעל הגדר. הכמות הגדולה של הפועלים היוצאים לאחרונה במחסום זה ניכרת גם בפחי האשפה – המלאים בשקיות וכוסות נייר שהכילו את הסנדויצ'ים והקפה שקנו בקיוסק.

פנה אלינו תושב גדה וסיפר שלפני 20 שנה אחיו נקנס על ידי המשטרה הכחולה והטיפול הועבר לעו"ד מבאקה אל גרביה תמורת תשלום שלדעתם כלל גם את הקנס. האח לא קhבל שום קבלה אבל כל שנה הוא מקבל דרישה לתשלום הקנס כשהריבית רק גדלה כמובן. הפנינו אותו לנציג משטרה שאמור לשבת במת"ק סאלם, אבל המקרה מצביע על בעיה: איך תושב הגדה אמור להסדיר קנסות של המשטרה הכחולה בלי להזדקק לעו"ד (או מתווך) ישראלי?

מחסום  חקלאי עאנין – 6.35 – המחסום הזה ששעות הפתיחה שלו לא ידועות עדיין סגור והאנשים  המבקשים לעבור מתאספים ליד השער. רכב של משטרה כחולה עובר מדרך הביטחון לכביש, הוא נעצר ליד פייר הנהג החונה עם המכונית רחוק מן המחסום וחוקר אותו , בין השאר גם "כמה הם משלמים לך על הנסיעה?"

ב-6.50 פותחים את המחסום. עוברים 4 טרקטורים וכ-110 אנשים, רובם יוצאים לעבודה ומברכים אותנו "בוקר טוב " בכל השפות. הבידוק נעשה ליד השער והוא מהיר. לבסוף נשארים רק כ-10 אנשים נוספים לבירורים. משפחה אחת -אב, אם ושני ילדים מעל גיל 10 – האישה מוחזרת לכפר, בעלה מספר לנו שבאישור שלה לא מצוין המחסום בו היא יכולה לעבור. תושב עאנין הנשוי לאזרחית ישראלית מאום אל פחם ויש לו אישור, לא יכול לעבור עם ילדיו הפעוטים – בני שנה ושלוש . לטענת החיילת הם יכולים לעבור רק במחסום ברטעה המרוחק. למה? כי כאן יכולים לעבור רק לעבודה! למה הילדים האחרים עברו?  כי הם גדולים כבר ועקרונית יכולים לעבוד. הגיון צבאי!!! בסופו של דבר נתנו לו הפעם לעבור.

מחסום טורה – 7.30 – עדיין יוצאים פועלים מן הגדה למרחב התפר והמעבר תקין. מכוניות עוברות בשני הכיוונים. אנו מבחינים שבגדר נעשו שוב ניסיונות פריצה אבל החורים תוקנו מיד.

בדרך הביתה על כביש 66 לחיפה  בצומת היוגב כוחות משטרה  – בודקים כנראה אישורים של פועלים.