מועצת בקעת הירדן מסרבת לחשוף מידע על מעורבותה בבנייה לא חוקית מחשש ל"שיבוש תפקודה התקין" | Machsomwatch
אורנית, מהצד הזה של הגדר

מועצת בקעת הירדן מסרבת לחשוף מידע על מעורבותה בבנייה לא חוקית מחשש ל"שיבוש תפקודה התקין"

מועצת בקעת הירדן מסרבת לחשוף מידע על מעורבותה בבנייה לא חוקית מחשש ל"שיבוש תפקודה התקין"

Tuesday, 25 September, 2018
source: 
עיתון הארץ
author: 
עמירה הס

סיור הכנה להקמת המאחז בבקעת הירדן, בשנה שעברה

בעקבות פרסום הקלטות של ראש המועצה ב"הארץ", הוגשה בקשת חופש המידע בעניין תקצוב מאחזים בתחומיה. אלא שבמועצה סירבו למסור את המידע, וביססו זאת על התבטאויות של אחד ממגישי הבקשה בעבר נגד מתנחלים

מועצה אזורית בקעת הירדן מאשרת שהיא מעורבת בתקצוב או בהקמת מאחזים בלתי חוקיים, אך מסרבת לספק מידע לגבי אופי מעורבותה מחשש שהדבר ישבש את תפקודה התקין - כך עולה מתשובת המועצה לבקשה שהוגשה על פי החוק לחופש המידע. התשובה אינה כוללת בנימוקיה את הסעיף בחוק שמתיר לרשות ציבורית לדחות בקשה לתת מידע משום שאחרי בדיקה התברר שזה אינו נמצא בידיה.

מנהלת לשכת ראש המועצה והממונה על חופש המידע, אושרה יחיא, החתומה על מכתב התגובה, מבססת את סירובה על זהות אחד ממבקשי המידע והתבטאויות שלו בעבר נגד התנהגות יושבי המאחזים השונים בבקעה. עם זאת, בחוק חופש המידע שחל על המועצות האזוריות בגדה המערבית מכוח צו אלוף, אין שום הוראה שמתנה מתן מידע בזהותו של המבקש ובדעותיו הפוליטיות.

-26 בפברואר ביקש עורך הדין איתי מק מהמועצה לקבל מידע, מסמכים, החלטות, התחייבויות ותיעוד לתקצוב והעברת תקציבים לתשעה מאחזים ומיזמים ישראליים בלתי מורשים אחרים באזור. המאחזים הם חוות עומר (עינות קדם), מול נבו, גבעת סלעית, שירת העשבים (ליד מחולה), חוות אקלום מבואות יריחו, החווה החקלאית ממזרח למשכיות ומאחז בשמורת הטבע באום זוקא. המיזמים האחרים הם ברוש הבקעה ומסלול המרוצים בפצאל, שלגביו התפרסם כבר מידע רב בעיתונות, כולל על מעורבות המועצה. 

עו"ד מק שלח למועצת התנחלויות הבקעה את הבקשה מטעם שלושה פעילי זכויות אדם: גיא הירשפלד, דפנה בנאי ממחסום ווטש ואיתמר פיגנבאום מלוחמים לשלום. השלושה, יחד עם פעילים אחרים, פועלים להבטחת חופש הגישה של חקלאים ורועים פלסטינים לאדמותיהם. בנאי, שפעילה באזור במשך 15 השנים האחרונות, אמרה ל"הארץ" כי היא הבחינה שלמאחזים יש דפוס הקמה ופעולה דומה המראה שאינם יוזמות של יחידים. "תושבי המאחזים אלימים כלפי החקלאים והרועים הפלסטינים שבסביבה, ויש משפחות שאני בקשר אתן והן עזבו את מקומות מגוריהן בשל האלימות", אמרה גבאי.

ידיעה שפורסמה ב"הארץ" בספטמבר 2017, של שקד אורבך, היתה בין המניעים להגשת הבקשה על פי חופש המידע. לאורבך הגיעה הקלטה מדברי דוד אלחייני, ראש המועצה האזורית בקעת הירדן, ובה הוא אמר לקבוצת טבעונים שהתכוונה להקים מאחז בבקעה אמירות כמו: "הקמה של יישוב צריכה אישור ממשלה, אבל אנחנו מקימים יישובים גם בלי הממשלה... אני שואל את עצמי אם להיות ציוני ועבריין או לשמור על החוק.... אנחנו רוצים להקים יישובים חדשים ולתפוס שטח. חוות בודדים זה פתרון מצוין לתפיסת שטח, אבל לצערי הרב אנחנו כרגע מנהלים מאבק מול משרד הביטחון בניסיון לאשר לנו עוד כאלה". אלחייני בחר שלא להגיב, להכחיש או לאשר את הנכתב בכתבה של אורבך.

תשובת הממונה למק הגיעה בשבוע שעבר, ובה התייחסות ספציפית להירשפלד. יחיא הזכירה שבפוסט בפייסבוק כינה הירשפלד את המועצה ארגון טרור ואת אלחייני, ראש המועצה - ראש ארגון הטרור בבקעת הירדן. לדעתה די בהתבטאות זו כדי להצדיק את אי מסירת המידע. הפוסט המדובר צורף לקישור לכתבה האמורה של אורבך, והוסר יממה לאחר העלאתו בעקבות מכתב תלונה של המועצה. הירשפלד גם כתב הבהרה שכוונתו היתה לאימה שמטילים המאחזים על הפלסטינים, וכי לא התכוון לפגוע בעובדי המועצה.

עוד טענה יחיא שהירשפלד איים על בדואים, "שאם לא יגיעו ליישובים יהודיים ביו"ש לצורך פרובוקציות שאורגנו על ידי גורמים שונים, יוסגרו למנגנוני הרשות הפלסטינית". הירשפלד אמר ל"הארץ" שמדובר בהאשמה דמיונית ומופרכת שהמציאו גורמים בימין.