ברטעה-ריחן, טורה-שקד, יעבד-דותן

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
תמי ריטוב (מצלמת) עדינה (אורחת מתמידה), נטע גולן (מדווחת)
Apr-1-2021
|
Afternoon
גבר ואישה עומדים ליד עדר רועים

15:30 מחסום טורה-שקד

בדרך למחסום ראינו שעל גגות בתי הכפר הקטנטן חירבת ראדיה הותקנו המון קולטי שמש, ממש חוות קולטים. לצערנו לא צילמנו וגם לא בררנו של מי היוזמה. ננסה, אנחנו או חברותינו, בפעם הבאה.

במחסום עצמו הכל כרגיל, מעט תנועה והרבה לכלוך. מכונית משטרה מגיעה ממרחב התפר, נכנסת למחסום וממשיכה בדרכה על דרך הביטחון לאורך גדר ההפרדה. איננו יודעות לאן ולמה.

אנחנו חולפות על פני מחסום ברטעה. פועלים כבר חוזרים מעבודתם, החניונים ושולי הכביש עמוסים. במחסום הרכב שורת משאיות עולות לבידוק במתחם המיועד לכך.

ממשיכות למחסום חרמש הפתוח. תנועה מעטה בשני הכיוונים. מגדל השמירה נראה כאילו הולך ומתפורר.

16:00 מחסום יעבד-דותן

המחסום, כמו כל האזור, טובל בירק. תנועה רבה בשני הכיוונים. בתחום המחסום, מעבר לשלט האדום המתריע מפני כניסה לאזורי אי, חיילים ורכבים צבאיים בכמות חריגה. בזמן שהותנו במקום אינם מעכבים את מעבר המכוניות הפלסטיניות.

עדר כבשים מלווה אותנו. העדר רועה בצילה של הגדר שהוקמה לאורך הכביש, סמוך לכפר אמריחה (תמונה 0004). פעם אמר לנו חייל שהגדר נועדה למנוע זריקת אבנים על הכביש.

בדרכנו חזרה למחסום ברטעה אנחנו עוצרות בחנות של חברתנו הוותיקה פ'. בפתח מקדם אותנו, להפתעתנו, שלט ברכה לחג פסח שמח (תמונה 0001). את השלט הכין בעלה של פ', השולט בעברית.

16:30 מחסום ברטעה-ריחן, הצד הפלסטיני

מגרשי החנייה מתחילים להתרוקן. בפתח סככת המעבר לצד הפלסטיני נוצר שוק קטן לפיצוחים, עוגיות למיניהן ומעט ירקות . האורחת שלנו מזדעזעת ממסלולי ההליכה בסככה. לא מבינה למה ההשפלה הזאת. שניים מבקשים עזרה בהסרת מניעה, האחד משטרתית והשני ביטחונית. אנחנו נותנים את הפתקיות עם מספרי הטלפון של סילביה ומאחלות הצלחה.

בדרכנו לצד מרחב התפרinfo-icon, הבודקת במחסום הרכב תוהה מי אנחנו ומה מעשינו שם. היא חדשה, לא שמעה על מחסום ווטש וכמו שאמרה, גם לא הסבירו לה.

16:50 מחסום ברטעה-ריחן, צד מרחב התפר

פועלים ממשיכים להגיע ויורדים בשרוול הארוך (שביל מגודר ומקורה) בדרכם לגדה והביתה. תמי ואני יורדות איתם. עדינה אינה יכולה לשאת יותר את מראות האנשים בין הגדרות. המזנון סגור, פסח. אולי יקנו יותר בצד הפלסטיני. האנשים עוברים בקרוסלה שבצד הטרמינל. דלת הטרמינל סגורה.

17:10 בדרכנו חזרה שואל אותו מאבטח למה באנו דווקא בשעה זו. אנחנו אומרות שכדי לראות את החוזרים מהעבודה. המאבטח אומר שהם מתמודדים עם זה היטב. לשאלתנו איך עוברים מהגדה למרחב התפר כשהטרמינל סגור, עונה שעוברים במחסום הרכב, שם נבדקות התעודות. המכונית והחבילות נבדקים במתחם בידוק הרכב. שאלנו גם בקשר למעבר המשאיות למרחב התפר. ענה שבדרך כלל מסתיים בארבע, אך אם יש צורך נמשך אפילו עד שש. מספר המשאיות הפלסטיניות שעוברות למרחב התפר נקבע מראש ועומד על כחמישים.

בדרכנו הביתה צילמנו את השלטים המבשרים על מרוץ צפון השומרון. עוד סמל ''ריבונות'' ישראלית מיותרת.