מת"ק עציון: האם השב"כ מאלץ פלסטינים עניים לשתף פעולה?

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
שלומית שטייניץ, נתניה גינצבורג (מדווחת)
Feb-10-2020
|
Morning

קור עז היום – 2 מעלות. שער חדש נוסף. מי רשאי לעבור? לא נראה שמישהו יודע. איזה קבלן בוודאי הרוויח עוד.

כשהגענו היו כמה מכוניות במגרש החניה, אבל חדר ההמתנה היה ריק לגמרי והיינו בטוחות שבתוך חצי שעה כבר נהיה בדרכנו הביתה. לא כך היה – המשמרת הייתה ארוכה מתמיד. זרם אנשים לא פסק אך בגלל שחדר ההמתנה היא קפוא נשארנו לשבת במכונית.

שני בחורים שעוכבו לפני מספר ימים הגיעו היום אחרי שאחד מהם נחקר במשך שעה, ובתום החקירה נאמר לו להתייצב אצל השב"כ. הם באו אתמול ובילו את שעות ההמתנה הרגילות  וכרגיל לא קרה דבר, והיו צריכים לחזור ולהתייצב שוב. לדברי הבחור לא היו לו בעיות קודם לכן.

המקרה המעציב מכולם היה בחור עני ביותר, ולו שני ילדים, בן ובת. לשניהם בעיות רפואיות קשות. אשתו בחודש תשיעי להריונה (הוא אומר שאינם בני-דוד). הוא שילם 3000 ₪ לעורך דין שהפעם באמת מנסה לעשות מעשה. הם גרים בשכירות, הדירה חפה כמעט מכל רהיטים, והראה לנו את מיטת הילדה הקטנה – מזרן סְפוֹג כמו שנראה כאילו נאסף מהרחוב. לילד הקטן יש מום רציני בלב, הוא לא יכול לעשות יותר מכמה צעדים, ואז נופל. הבחור אומר שהם משתמשים בסמרטוטים לילדה הקטנה, כי מעט הכסף שיש להם הולך לחיתולים לילד. אימו של הבחור נפטרה, ואביו שכעת יש לו שתי נשים, גירש את המשפחה מהבית. לדברי הבחור הוא סייע בפרנסת המשפחה כולה כאשר עבד עם קבלן בצור באחר אבל לפתע גילה שהוא "סיכון ביטחוני" ואיבד את עבודתו.

בעבר הוא כבר הגיע עם כל המסמכים הדרושים למשרדי המת"ק אבל נאמר לו שחסרים לו שניים. כאשר חזר איתם הורו לו לגשת למת"ק בית אל, ואין לו מושג מדוע.  נ', החייל שעזר לנו, קרא לו ולקח עבורו את המסמכים לשב"כ. שלחנו גם את פרטיו לחנה ב'. הוא ביקש רק עזרה, לא סיוע כספי. בסוף המשמרת שלומית לקחה אותו בחזרה לבית אומר. לעתים קרובות אנחנו שומעות כל מיני סיפורים של אנשים, אבל הבחור הזה באמת נשמע לנו אמין לגמרי בדאגתו לבנו. הוא זקוק להביא אותו להדסה, בירושלים, אבל מובן שאין ביכולתו להשיג היתר כניסה.

איש רהוט אמר לנו שיש לו חברה משלו ועובדים רבים, ובשנים עברו היה לו היתר להיכנס לישראל עם רכבו, ולפתע גילה שהוא "סיכון ביטחוני". מדוע? איש אחר שנתפס כשוהה בלתי חוקי בישראל והציג ת.ז. מזויפת לא הוכרז כ"מנוע תמידית" מכניסה לישראל.

אנשים המשיכו להגיע בזרם בלתי פוסק והסתבר שהם עברו את הקרוסלה אבל לא היו שם חיילים שיטפלו בהם, כי הם נמצאים באירוע לכבוד ט"ו בשבט, ושעוד מעט ישובו לעבודתם...

הגיע אדם דוח תנועה שקיבל ממש עכשיו. הוא החנה את רכבו לצד הכביש בבית אומר כדי לקנות משהו, במקום שגם אנחנו כבר חנינו בעבר. שוטר הגיע וקנס אותו ב-750 ₪, עם אפשרות להתייצב למשפט. הסברנו לו שעליו להחליט מה לעשות היות שלולא כן, סכום הקנס רק יעלה.

לעתים קרובות אנחנו שואלות אנשים שנקראים להיכנס לחקירת שב"כ האם הם נדרשים "לשתף פעולה" עם השלטונות, לרוב, וזה בהחלט מובן, הם פשוט מחייכים ולא עונים לנו מטוב ועד רע.