חקלאי בורין מתמודדים עם תוצאות השריפות של מטעים שלמים בשבועות האחרונים

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
פתחיה ע , ציונה ש (מדווחת), נהג מוחמד
Oct-3-2019
|
Afternoon
כרם הזיתים השרוף של תושבי בורין במעלה להר ברכה.

חקלאי בורין מתמודדים עם תוצאות השריפות של מטעים שלמים בשבועות האחרונים. עיקר השרפות במורד מהר ברכה ומהמאחז הצמוד לה גבעת רונן. האישורים למסיק בקרבת ההתנחלויות עדיין לא ניתנו, אך תושבים כבר צופים במתנחלים  מגיעים לעצים, שנותרו ומוסקים מהם.

חבלה (1393)

13:50 - הרכבים היוצאים נבדקים בדיקה מדוקדקת ואיטית מתמיד, אם כי מרבית היוצאים הינם בעלי המשתלות הקבועים. לא ראינו עיכובים מיוחדים. הם יוצאים עמוסי מכלים ריקים, אך ללא שתילים. אלה חייבים לצאת דרך מעבר אליהו.

צומת ג'ית

העמדה מעל לכביש מאויישת, אך הדרך פתוחה.

בורין

טיפסנו לביתה של דוחא , לשמוע על התמודדות התושבים עם השריפות. מצאנו אותה מחוייכת כדרכה, ולידה בתה היפהפיה מונא, סטודנטית ללשונות אנגלית ועברית באל נג'אח. תוך דקותיים השולחן כבר היה עמוס במים צוננים, ערמת רימונים , שדוחא מפרקת לתוך צלחותינו וגם קפה חזק וריחני . ועוד הוסיפה  ובנדיבותה נתנה בידי כל אחת מאיתנו חבילת רימונים לשנה החדשה.

דוחא מספרת , שהמאחז גבעת רונן ממש נוגע במטעי הזיתים של בורין. חלק ניכר של העצים נשרף, ועכשיו הם ממתינים למסיק של מה שנותר.  אלא שכאן קבור הכלב.

הבעיות במסיק

כמידי שנה היכולת למסוק בסמוך להתנחלויות כרוכה בהיתרים.  לעולם אינם יודעים מתי יתקבל ההיתר.  הנוהל המקובל על המנהל האזרחי הוא, שיום קודם מודיעים לתושבים בכריזה על היתר למסיק , בדרך כלל לשלושה ימים בלבד.

אבל מתנחלי גבעת רונן לא ממתינים. בעלי הבתים הסמוכים רואים אותם  נכנסים למקום שנותרו בו עצים לא שרופים ומוסקים. לשאלתנו, מדוע הם לא מצלמים, התשובה היא שהם כבר מיואשים. שנים של הגשת צילומים ועדויות לא הניבו שום פעולות של הענשה או מניעה. לכן מאבקם היחיד לאי ויתור על הצומוד הוא מאמץ להחיות שוב את האדמה. כבר התחילו לגזום את שאריות הגזעים , לאפשר להם להצמיח עצים חדשים. סיפור של שנים, אך העצים יצמחו, הם אומרים.

בצילום למעלה: כל השטח השחור  במעלה ההר היה מטע זיתים ענק ירוק כמו בשורה הראשונה. עכשיו הוא שחור .