סיור באל ח'דר בעקבות מקאמים אבודים

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
נהג ראעד, משתתפות חנה, נורית ואירית (דווח וצילום)
Aug-6-2019
|
Morning

השם אל ח'דר הוא כינויו בערבית של גאורגיוס הקדוש, אשר חי במאה השלישית לספירה והרג את הדרקון בכדי להציל נערה תמה. על פי המסורת, הסתתר גאורגיוס מפני הרומאים במערה אשר נמצאת עד היום בתחומי המנזר הבנוי בעיירה. במקביל אל ח'דר הוא שמו של חכם מהקוראן, שהראה לנביא משה את חוכמתו וראיית הנולד שלו.  

בשתי משמרות קודמות פגשנו חקלאים מאל ח'דר, עמלים בכרמים הנטועים בחלקות האדמה הקטנות שלהם, שמפוזרות בין התנחלויות ומאחזים. כמו ח', שאדמתו נמצאת בין ההתנחלות נווה דניאל ומאחז שדה בועז, מקום בו עמד בעבר מקאם נבי דניאל  (דווח 26.6.19) .

אדמות העיירה השתרעו בעבר על פני כ-22,000 דונם. כמה אלפים מהן הוכרזו כאדמות מדינה בסוף שנות השבעים של המאה ה-20, ועליהן נבנו ההתנחלויות אפרת, נווה דניאל ואלעזר. לעיירה נותרו כ-8,000 דונם.[2][3] בשנת 2006, נבנה קטע של גדר ההפרדה באורך של 3.5 קילומטר ממערב לאל ח'דר. הגדר הותירה בצידה ה"פלסטיני" רק 2,600 דונם מאדמות אל ח'דר ורוב אדמותיה החקלאיות של העיירה נותרו מעברה השני של הגדר והגישה אליהן מוגבלת.[4] באמצע שנות ה-90 של המאה ה-20 החל תושב אפרת שרגא רוזנברג לנטוע כרמים באדמות אלו, המשמשים להכנת יין ביקב גוש עציון.[5][6] ויקיפדיה.     עם המידע הזה הגענו לעיריית אל ח'דר, למרות  שניסיונות לתיאום טלפוני עלו בתוהו. ראש העירייה היה עסוק. ננסה שוב לתאם, כשהפעם בידינו מספרי הטלפון המעודכנים.

להבדיל, בתיאום מראש נפגשנו ליד שער אל חדר עם מ' בת ה17 מבית סחור, שלומדת בגבעת חביבה ומבקשת ללמוד על נזקי ההתנחלויות בכפרים הפלסטינים. ישבנו איתה לכוס קפה בבית לחם ושיתפנו אותה במצוקת ח'רבת בית זכריא הסמוכה לבית לחם ובית סחור. היא צעירה מודרנית עם רקע משפחתי אמריקאי, אינטליגנטית ביותר, שותפה בקבוצות של תיאטרון אלטרנטיבי ובעלת פרספקטיבה רחבה מאד על הכיבוש.

אחרי ששמעה על ההתמקדות שלנו במניעת הגישה מפלסטינים לאתרי המורשת שלהם, הציעה שנבקר ביחד איתה במסגד עומר. המסגד היחידי בבית לחם . המסגד נמצא ממול לכנסיית המולד, פרי הסכם שנחתם עם כיבוש ירושלים ובית לחם ע"י המוסלמים במאה ה-7 ובראשם החליף עומר אל חטיב שעל שמו המסגד (כמו מסגד עומר שבירושלים).

מחיקות ציבוריות ומתוקצבות של אתרי מורשת פלסטיניים מצטרפות ליוזמות פיראטיות מקומית כמו זו של מחיקת מקאם נבי דניאל ע"י ידיים נעלמות - ובניית פינת ישיבה לזכר מתנחל שנפטר במהלך ריצת בוקר באתר.