פתיחת גן ילדים ולעומתו עקירת עצים באום אל-ח'יר

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
מירה ב. (מדווחת), מוחמד
Jul-4-2019
|
Morning
עקירת עצים באום אל-ח'יר
סלימאן הד'אלין מול השוטרים

11:30– 14:30

מטרה: פגישה באום-אל-ח'יר עם עזיז בנושא פתיחה מחדש של גן הילדים. בפגישה משתתפת גם פטמה, המנהלת של בית הספר בזנותא, שגם מארגנת את הנחיית הגננות בחאשם-אל-דאראג'..  .

כביש 317: תנועה דלילה. מתחת לעשהאל – מאחז לא מורשה בשרשרת המאחזים בראשי הגבעות לאורך הכביש – חברת החשמל הישראלית מותחת קווי חשמל שיגיעו למאחז (הלא מורשה!)  קו החשמל הזה יתחבר כנראה לקווי החשמל להתנחלויות. לכפרים הפלסטיניים יש קווים נפרדים (אם יש).

מול ההתנחלות מעון, ראינו דחפורים, טרקטורים ומכונית משטרה. מוחמד מיד ניחש שיש הריסות היכן שהוא. ואמנם, כשהיגענו לאום-אל-ח'יר סיפרו לנו שאתמול עקרו 600 עצים באזור שמעבר לאום-אל-ח'יר (מזרחה). האזור הוא כעין שמורת טבע, עם עצים בני 16 שנים. היום שבו ועקרו 300 עצים באזור שליד דגייגה (גם מעבר לאום-אל-ח'יר), והרסו 2 בורות מיםinfo-icon שאוגרים מי גשמים (באמצע הקיץ, במדבר!). כל מי שהיה באזור זה יודע שהאדמה חשופה, אין צל, ואין כמעט צמחייה טבעית. ממש כאב לב! ניסינו גם להבין מה הרציונל שמאחורי כל השקעת המשאבים הזאת בעקירת עצים. לאף אחד לא היה הסבר.

פגישה בנושא הגן באום-אל-ח'יר: בפגישה משתתפים עזיז מאום-אל-ח'יר, פטמה, המנהלת של בית הספר בזנותא, מוחמד, ומירה. בהמשך הצטרפה גם דלל, ששימשה כגננת בגן, עד שנסגר לפני שנה או יותר. חאמד מחברון היה מיועד להשתתף, אבל נמצא בחו"ל.

היסטוריה של הגן: בעבר, פעל גן ילדים באום-אל-ח'יר, עם הגננות דלל, איכלס ונעמה מאום-אל-ח'יר. הגן נתמך על ידי קבוצת הכפרים, ואנחנו עשינו שם מספר פעילויות ועזרנו בציוד. הגן פעל במבנה ששייך ליוסוף, המוכתר של חאשם-אל-דאראג'. בעקבות סכסוך פנימי, יוסוף חזר בו מההסכמה לתת את המבנה לגן, ולכן הגן נסגר (המבנה עומד ריק ומוזנח). אום-אל-ח'יר נחלקת לשני חלקים נפרדים, האחד ממש מתחת לכרמל, והשני יותר פנימה לכיוון המדבר. מבנה גן הילדים עומד ממש האמצע, בין שני החלקי).

בהמשך, תושבי אום-אל-ח'יר בחלק שגובל בהתנחלות כרמל, ניסו להקים גן בחלק שלהם: הקימו גן שעשועים קטן, ומבנה מאוטובוס ישן, וקרוואן, אבל היו הריסות, והמאמצים לא צלחו.  

עכשיו עזיז החליט לקדם את נושא גן הילדים, ולכן קיימנו את הפגישה. המטרה היא לקיים גן רב גילי – גילאי 3, 4,5. דנו באפשרויות השונות. מסתבר שעל מנת לקבל תמיכה מהרשות הפלשתינית, זה יכול לכלול רק ילדים מגיל 5, ורק במסגרת בית הספר המקומי (כי זה אזור C, שהוא בשליטת ישראל, אבל ההסכם הוא שהרשות אחראית על בתי הספר). יש 2 בתי ספר, אבל אין בהם מקום לגן ילדים. לכן האפשרויות הן או גן במבנה של יוסוף, שישרת את שני חלקי אום-אל-ח'יר – כ-45 ילדים, או גן רק בחלק שבו גר עזיז, מתחת לכרמל, כ-12 ילדים. עזיז עכשיו משפץ מבנה קרוואן ומבנה אוטובוס ישן, הקימו גן שעשועים מרשים, וגידרו בגדר. השיפוץ, מרשים מאד, הוא בתמיכת קרנות שונות, כולל NGO  ו-YMCA. הם מקווים שהמתחם המשופץ מוגן מהריסות, כי הם הצליחו להגיש למנהל האזרחי תכנית פיתוח לשטח. עצם ההגשה היא הישג, כי בעבר המנהל לא הסכים לקבל תכניות כאלו. הם מקווים שעצם הגשת התכנית, ראשית, כבר קובע שזה שטח פלסטיני, ועכשיו הדיון הוא רק על גבולותיו. שנית, זה מגן עליהם מפני הריסות. נקווה שזה אמנם כך. האיום הגדול עליהם הוא מצד עמותת רגבים שפועלת נגדם.    

בשבועות הקרובים תתקיים פגישה עם יוסוף, בהשתתפות חאמד – נשתדל שגם עם פטמה, ואולי מישהי מהארגון שלנו. אם יגיעו להסכמה לגבי המבנה של יוסוף, יהיה מצויין. אז יארגנו גם, בעזרת חאמד, הסעה לילדים, כי המרחקים גדולים. אם לא תהיה הסכמה, יפתחו את הגן במתכונת מצומצמת, רק במתחם שמתחת לכרמל. אנחנו מקווים להיכנס לתמונה, בכל מקרה, בתמיכה לגננות בעזרת פטמה, בארגון פעילויות, ובעזרה בציוד.