עין יעל: מיקום חדש למחסום יגביל את חופש התנועה של תושבי וואלג'ה

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
עדית ש' וענת ט' (מדווחת)
May-28-2019
|
Morning

מחסום בית לחם (300)

  • ​העוברים מדווחים על כ-15 דקות למעבר במחסום. נשים עברו היום עם הגברים בגלל היעדר סדרן בצד הפלסטיני.
  • הכנות למחסום חדש בכביש המוביל מעין יעל לוואלג'ה ולהר גיל, שיחליף את מחסום הכניסה לישראל.
  • האם הזזת המחסום מהקו הירוק לקו המוניצפלי נועדה למנוע גישה של תושבי וולאג'ה לבריכה ולמעיין חִניה?

6:45    אין צפיפות בפאתי המחסום של עובדים המחכים להסעות לעבודה/לקבלת עבודה. "טוב," הם מפטירים בתשובה על איך היה המעבר היום. ברור שזהו רק שלב ראשון ביום חם ומפרך של  עבודה או חיפוש עבודה, ברמדאן.

בפתח המחסום עוצרת אותנו אישה, המנסה למצוא דרך להעביר את בתה הגרה ביריחו לבדיקה רפואית בישראל. זאת, אחרי שרופאי בית לחם לא הצליחו, לדבריה, לאבחן את הסיבה לנפיחות ולעצירת הדם ברגליה. היא מגוללת סיפור עצוב על מצבם של הנוצרים החיים בבית לחם. לטענתה, הם הפכו למיעוט נרדף בידי המערכת העירונית של הרשות הפלסטינית, ומופלים לרעה במענה לכל הצרכים שלהם – מיםinfo-icon, טיפול רפואי, חינוך, ובעיות בינוי, כולל תשלומים מנופחים שמוטלים עליהם כל זמן.

עדית אומרת לה שבאופן כללי, הרשות הפלסטינית אינה מאשרת עכשיו העברת מטופלים לישראל, אך אנו מבטיחות  לברר ב"רופאים ללא גבולות" איך ניתן לעזור לה להגיע למומחה שלא בעלות מטורפת כנהוג במקומותינו. מסרנו לה את מספר הטלפון שלנו.

במחסום עצמו שקט ונראה שרק שתי העמדות החיצוניות הרחוקות מהכניסה פתוחות. זרם העוברים דליל. לשאלתנו, עונים לנו שהגענו מאוחר, עד כה עברו כבר אלפי אנשים וכשהלחץ יורד מצמצמים את מספר העמדות הפתוחות. אישה שעברה מספרת שהיום הנשים עברו עם הגברים ולא בנפרד. בשיחה עם נגד מת"קinfo-icon עוטף ירושלים דרום, הוא מסביר שהסדרן הפלסטיני, הממונה על הפרדת הנשים מהגברים בפתח המעבר בצד הפלסטיני, לא הגיע היום. נציג המת"ק עונה על כל שאלותינו באדיבות רבה ומספר שהסתכל באתר שלנו כדי להבין יותר את מטרותינו. הגישה שלו, לדבריו, כוללת קודם כול את  מדד האנושיות. איך היה רוצה שיתייחסו לאבא שלו אם היה צריך לעבור בדיקות. שמחנו לשמוע. שואלות אותו גם על מקרה הבית החסום ע"י החומה בוואלג'ה (מאמר ב"הארץ" של ניר חסון, 28.5.2019). הוא לא מכיר את הנושא ומבטיח לברר. הוא מוסר לנו את מספר הטלפון האישי שלו למקרה הצורך. 

משם נסענו למחסום עין יעל, הנמצא על הדרך המובילה להר גילה ולוולאג'ה. המחסום ניצב על הקו הירוק, ומורשים לעבור בו רק ישראלים ותושבי ירושלים עם תעודת תושב. הרבה מאנשי וולאג'ה נכללים בקטגוריה האחרונה.  אחרי שיפוץ נרחב שנעשה לאחרונה בעין אל חִניה (הבריכה והמעיין שאליהם מגיעים מימים ימימה תושבי וולאג'ה להתרחץ ולנפוש) הוחלט להעביר את המחסום פנימה יותר, ממש בסמוך לגבול המוניציפאלי הנרחב ששרטטה ישראל אחרי 1967. בכך תיחסם כניסתם של תושבי הכפר לעין אל חניה. האם זאת הסיבה היחידה להזזת המחסום? זה נראה כך. להווי ידוע שוואלג'ה מוקפת בחומה, שקטעה את החיבור שלה למנזר הקרימזן, לבית ג'אלה ולמדרונות הטרסות המעובדות בידי חקלאי הכפר. האם עתה תיחסם גם היכולת להגיע למקום הנופש המסורתי שלהם?

צילמנו את ההכנות להקמת המחסום. בינתיים נעצרו העבודות במקום, לא ברור מדוע. בכפר אומרים שהצבא איננו מרוצה מהמיקום החשוף, ואולי הוגשה עתירה להעברת המחסום ביותר מקילומטר מעבר לקו הירוק?   ננסה לברר.