דיר בלוט - החומה שנבנתה קברה 200 עצי הזית תחתיה

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
פיצי ש' - צילומים, שושי ע' – דיווח, ראיד נהג ומתרגם
Dec-26-2018
|
Morning

תכננו לצאת לשלושה כפרים לא רחוקים, שעבר זמן רב מאז ביקרנו בהם לאחרונה :  דיר בלוט,  כפר א-דיכ,  בורוקין – שלושתם  ממוקמים דרומה לכביש  5, ומגיעים אליהם בכביש 446.

למרות שלא היו לנו מספרי הטלפון של המועצות,  ולא קבענו פגישות, ניסינו לבקר בהם בשאיפה להכיר אנשים ולקבל מהם מספרי טלפון למשמרות הבאות. בכל השלוש התקבלנו במאור פנים.

דיר בלוט – כפר בשטח C

החומה מגיעה  ממש עד בתי הכפר דיר בלוט
החומה מגיעה ממש עד בתי הכפר דיר בלוט
Photo: 
פיצי ש'
החומה שנבנתה על עצי הזית של דיר בלוט
החומה שנבנתה על עצי הזית של דיר בלוט
Photo: 
פיצי ש'

לתושבים 14,000 דונם אך מותר להם להגיע רק ל- 740 דונם.

מעבר לגדר האדמות שלהם מגיעות עד ראש העין. למרות שאדמותיהם רשומות על שמם בטאבו וכל הניירת הדרושה בידם, הם רואים אחרים מגיעים לפרדסים שלהם וקוטפים את הפרי.

לפני כשנה וחצי כתבו חברותינו באחד הדוחות: "בונים למתנחלים והורסים לפלסטינים" משפט  קצר הממצה את המצב.

פסולת מההתנחלויות המקיפות אותם  נשפכה  על עצי הזית שלהם וקברה אותם.  אחר כך נבנתה חומה למניעת התמוטטות האדמה.

החומה מגיעה  ממש עד בתי הכפר. ומעליה ההתנחלות לשם. 200 עצי זית קבורים תחתיה.

ראשית גזלו את אדמות הפלסטינים, אחר כך בנו בתים על אדמה לא שלהם, אחר כך שפכו אשפה וחסלו כרם זיתים, ולבסוף בנו חומה כדי לא לראות את השכנים – בעלי הקרקע.

ההתנחלויות המקיפות את הכפרים הן : פדואל, עלי זהב, ברוכין ולאלה נוספה לפני 4 שנים ההתנחלות לשם  המשלימה  את  הרצף הטריטוריאלי משפלת החוף עד אריאל  ומשם לצומת תפוח, בואכה מעלה אפרים ובקעת הירדן. קו ישר וברור של ביתור הגדה

כשהתושבים מנסים לסלול דרכים בתוך שטח הכפר, מגיע צהל ומחרים   את הבאגר ועליהם לשלם דמי "שמירה/איכסון"

ת' מספר שליד ביתו ברוב הזמן נמצאים חיילים ואתם כלבים. החיילים פונים לפלסטינים בצורה משפילה ולעתים מקללים. הם חוששים למחות  על התנהגות החיילים בגלל בניה ללא אישורים. ביתו  ועוד 10 בתים ומסגד נמצאים במרחק 2 ק"מ ממרכז הכפר. אלה בתים ישנים שנבנו לפני 70 שנה. כשהחלה בניית ההתנחלות לשם הם קבלו צווי הקפאת בניה.  אבל המשפחות גדלו והם נזקקו לשטח גדול יותר ובלי רישיון הרחיבו את הבתים. עכשיו חוששים בעלי הבתים מצווי הריסה. והם שואלים מי יעזור לנו. הבטחנו לבדוק.

בדיר בלוט חיים 5000 איש, 1000 תלמידים, 4 בתי ספר. הצעירים חסרי פרנסה. הם לא מוצאים עבודה, לא חוסכים לבניית בית ולא יכולים להתחתן. כרווקים הם לא מקבלים אישורי עבודה בארץ ובכפרים כמעט ואין תעסוקה. ת' מסכם כשאין מה לעשות, כשיושבים ימים שלמים בבית ללא תעסוקה עושים שטויות. מתדרדרים לסמים, זורקים אבנים על חיילים, משתוללים וההורים חסרי אונים. אילו רק היתה להם עבודה הם היו בעלי משפחות, אנשים טובים הדואגים רק לרווחת משפחתם. אילו ..

במסיק האחרון הגיעו מתנחלים מפדואל זרקו אבנים על המוסקים והפריעו להם בעבודתם. כך קרה במשך 5 שנים אחרונות.

לגבי אישורים – לא היה להם מידע מדויק אבל  להערכתם 50% מהתושבים לא קבלו תשובות מהמת"ק הישראלי.

כפר א-דיכ

הכניסה לכפר א-דיכ
הכניסה לכפר א-דיכ
Photo: 
פיצי ש'
ביציאה קומנדקר צהלי.
ביציאה קומנדקר צהלי.
Photo: 
פיצי ש'

 

במרכז הכפר עץ בן 200 שנה.

מסכים לפגוש אותנו מהנדס הבלדיה, דובר מעט אנגלית, שאין לו מידע בנושאים שמעניינים אותנו. הוא מספר שלעתים קרובות חיילים סוגרים את הכניסה לכפר ומאלצים את תושביו לנסוע בדרך עוקפת ארוכה.

לאנשי הכפר 15,000 דונם, 10,000 בשטח C. בתי הכפר 2/3 מהם בשטח B ו-1/3 בשטח C.

אדמותיהם בתוך ההתנחלויות עלי זהב וברוכין. ומה היה במסיק האחרון ? לפעמים נתנו לעבור ולפעמים לא.

מצטרפים לחדר 2 שמוזמנים לפגישה עם המהנדס. אנחנו קמים לעזוב. הרי הגענו ללא קביעת פגישה.  עוצרinfo-icon אותנו ח' ששמח לפגוש חברות מחסום ווטש. לפני כ-8 שנים הוא עשה סרט עם דליה ג'.

בורוקין

פגישה בבלדיה.  בנוסף לשני עובדי מועצה, אתנו בחדר מורה בבית ספר לבנים.

במשך כל השנה לא מאפשרים לאנשי הכפר להגיע לכרמי הזיתים. במסיק  מאפשרים בין 7-10 ימים בלבד למסוק. לאחד מהם יש 50 דונם  בהתנחלות ברוכין ולא מאפשרים לו לאורך השנה להגיע לאדמתו לעבד לגזום ולנקש.  אלה שיש להם עדרים של כבשים ועזים חוששים מהמתנחלים המתנכלים להם ומגרשים אותם במקלות ובאבנים.

ברוקין בשטח C. לאנשיו 25,000 דונם אבל ל-100,100 דונם הם אינם יכולים להגיע.

לאחרונה הגיע מודד  למדוד את השטחים, אך החיילים לא אפשרו לו לעבוד.

אישורים לבניה הם אינם מקבלים וכשהם בונים ללא אישור מגיעים הבולדוזרים והורסים. כאשר יש עימותים בין מתנחלים לבינם הם אינם טורחים להודיע למת"ק כי ברור להם שהחיילים תמיד מגינים על המתנחלים.

אחדים קבלו אישורים להגיע לאדמתם ומיד אחרי קבלו הודעה מהמנהל האזרחי, מהממונה על הרכוש הממשלתי – התראה על חובת פינוי. אוסרים עליהם להמשיך לעבד את אדמתם.

מתנחלים  נכנסים לברוקין בלילות וזורקים אבנים. ככה סתם. מין הובי שכזה.

בעית הביוב עליה דיווחנו בעבר עדין לא נפתרה. הביוב מאריאל ומברקן עדין זורם לכיוון ברוקין.

כאשר מקבלים צו הריסה לבנינים אין להם ברירה אלא לפנות לעורכי דין ישראלים ואלה גובים סכומים גבוהים אבל לעתים קרובות ללא תוצאות. בקשותיהם נדחות. הנטל הכספי כבד.

מול בנין המועצה קבוצת תלמידי תיכון בהפסקה מחיכים
מול בנין המועצה קבוצת תלמידי תיכון בהפסקה מחיכים
Photo: 
פיצי ש'
על בית הספר לבנות  שבתמונה מאיים צו הריסה
על בית הספר לבנות שבתמונה מאיים צו הריסה
Photo: 
פיצי ש'

מנהל בית הספר מספר לנו שרבים מהתלמידים המסיימים לימודים  בתיכון ממשיכים ללמודים גבוהים באחת מהאוניברסיטות בגדה אך הבעיה היא שבשובם לכפר הם אינם מוצאים עבודה . הסיפור מוכר. עצוב.