מקאם מג'דוב נגיש ומקאם שיח' עבדאללה אסור ומתפורר

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
נהג מוסטפה, גדעון סולימאני, נירה פרג, אירית סגולי דיווח וצילום
Sep-5-2018
|
Morning
החסימה ליד התנחלות חלמיש בכביש 450.בטונדות לרוחב הכביש
החסימה ליד התנחלות חלמיש בכביש 450.
Photo: 
Irit Segoli
הוצבה חומה בין הכביש למאחז החדש ליד חלמיש
הוצבה חומה בין הכביש למאחז החדש ליד חלמיש
Photo: 
Irit Segoli
החלל הגדול במקאם מג'דוב - 7 מ' רוחב 8מ' עומק, שופץ ובשימוש ע"י הפלסטינים.
החלל הגדול במקאם מג'דוב - 7 מ' רוחב 8מ' עומק, שופץ ובשימוש ע"י הפלסטינים.
Photo: 
Irit Segoli
מקאם שיח' עבדאללה של תושבי דורא אל קרע אינו נגיש להם ומתפורר בחסות אתר עתיקות בבית אל.
מקאם שיח' עבדאללה של תושבי דורא אל קרע אינו נגיש להם ומתפורר בחסות אתר עתיקות בבית אל.
Photo: 
Irit Segoli

צומת נבי סאלח - כביש 450   ושני אתרי מורשת פלסטינים מלפני 700 שנה

כביש 450 המקשר בין ביתילו דיר ניזאם ונבי סאלח - נסגר לשימוש הפלסטינים לאחר הרצח בהתנחלות חלמיש ובניית מאחז חדש ע"ש הנרצחים מעבר לכביש. למרות שבית המשפט קבע שיש לפותחו (ראה דוחות קודמים וסרטון בנושא זה  מה 14.10.18), המחסום מאויש בקביעות, וגם תפילות יום השבת על הכביש עצמו מגבילים מאד את חופש התנועה של הפלסטינים עליו. התפילות על הכביש עוררו את התנגדותו של אחד השופטים  בעתירה שהוגשה בבית המשפט העליון על ידי עו"ד נטע שייף עמר, בהמשך לעתירה הקודמת נגד סגירת הכביש. השופט טען: "מתפללים בבית כנסת ולא על כביש." ונציג המתנחלים הנהן בהסכמה. חשוב להם להצטייר כנורמטיביים ולא פורעי חוק וסדר. נושא זה של תפילה על הכביש השאיר לעתירה נגד סגירת הכביש חריץ, שדרכו היא יכולה להמשיך ולהתנהל. טרם נקבע מועד ועו"ד נטע שייף עמר ביקשה מאתנו לבוא באחד מימי שבת בבוקר ולצלם את המתפללים.  נ' מנבי סאלח אמר לי שעכשיו מתנחלים מתפללים בשבת משני צידי המחסום. לנו יהיה יותר קל לצלם מאשר לו.

גדעון סולימאני, ארכיאולוג מארגון "עמק שווה", הצטרף למשמרת בכדי לתת חוות דעת מקצועית על שני המקאמים: מקאם מג'דוב הפעיל בדיר ר'סאנה ומקאם שיח' עבדאללה המתפורר באתר העתיקות "חלום יעקב" שבהתנחלות בית אל. שאינו נגיש כמובן לבני הכפר דורא אל קרע.
סולימני העריך את גיל המקאמים כ 600-800 שנה, כלומר מיוחסים לתקופה הממלוכית (1291-1516), שהצטיינה בבניה וביזם הגדול והמפורסם שלה בייברס. תוכנית הבנייה של שני המקאמים כפולי הכיפה דומה מאוד. מג'דוב הוא הגדול ביניהם. הוא מורכב ומשוכלל מהמקאמים שבהרי שכם שהם צעירים יותר. גילם נאמד  סביב 300-400 שנה לדברי גדעון.
העובדה שהוא נמצא בשמורת טבע בשטח C ובקרבה להתנחלות בית אריה השייכת ל"גוש ההתנחלויות", מעלה את החשש שבעתיד תוגבל גישת הפלסטינים לאתר ויוגבלו השימוש בו והאפשרות לקיים בו מסורת אבות. 

הדומה והשונה במצבם של שני המקאמים, למרות היותם בני אותו גיל, יוכלו להוות בסיס לפעולה משפטית משותפת לנו ולארגון "עמק שווה", שתדרוש שיפוץ, שימור והנגשה של מקאם שיח' עבדללה לבני דורא אל קרע. חשיבות של פעולה משפטית כזו - גם אם לא יהיו לה תוצאות במישור הפרקטי – היא במישור העלאת הנושא לתודעה הציבורית.