בקעת הירדן: הצבא מתנכל לפעילי זכויות אדם בשטח

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
רינה צ.(כותבת), אורחת
Sep-29-2018
|
Morning
המתנחל מתנפל על פעילי שלום ועל הפלסטינים. הצבא לא מונע זאת

התנכלות הצבא לפעילי תעיוש בבקעה

קשה להפריז בחשיבות פעילות תעיוש (יחד עם ארגונים ואנשים נוספים) בליווי רועים בבקעה. בייחוד לאחר הקמת שני המאחזים ה"בלתי חוקיים" (הכוונה למאחזים שהקמו ביוזמת אדם אחד ללא כל תמיכה גלויה ממשלתית. למעשה כל ההתנחלויות והמאחזים בגדה אינם חוקיים) ליד אל חימה ובאום זוקה. ממאחזים אלה יוצאים צעירי "נוער הגבעות" לפיגועים ממוקדים ברועים הפלסטינים במטרה לצמצם יותר ויותר את הגישה שלהם לשטחי המרעה ולאלץ אותם להסתלק מהאזור. בעונה זו, סוף הקיץ של שנת בצורת, כשבקושי מוצאים שאריות של עשב יבש בשדות, הפיגועים ומניעת המרעה מבעלי החיים היא קריטית ביותר. הרועים נאלצים לקנות אוכל לכבשים בכסף שאין להם, גם ככה מתפרנסים בקושי רב מגידול צאן.

ללא ליווי של מתנדבי תעיוש, הרועים פוחדים להגיע לרוב שטחי המרעה באזור. הם פוחדים מהמתנחלים החמושים, שלפעמים קוראים לעזרתם את החיילים החמושים, שאינם עוצרים בעדם. ראוי לציין שעל פי החוק שטחי המרעה פתוחים לכל הרועים, וגירוש הרועים הפלסטינים הוא מעשה לא חוקי. למרות זאת הצבא , שהוא הריבון, ואמור לשמור על החוק. יתרה מזאת, לאחרונה הצבא מתנכל מיוזמתו למתנדבי תעיוש, ובאופן אישי לגיא הירשפלד, שמלווה רועים כמעט באופן יומיומי. 

כמה דוגמאות מהזמן  האחרון: גיא קיבל צו הרחקה מהאזור, מכוניתו הופקעה, הוא עוכב במחסום.

בסרטון מיום ששי 28.9.2018, נראה גיא מותקף ע"י מתנחל על טרקטורון, שבא מהמאחז ליד אל חימה. החיילים צופים במחזה באדישות ואינם מתערבים. אחר כך הוצא צו שטח צבאי סגורinfo-icon נגד מתנדבי תעיוש בלבד, בשעה שהוא אינו חל כלל על המתנחלים.

הפטרול הצבאי מבקר במאחזים על פי שגרה ובמשך הזמן נוצרים קשרי ידידות בין החיילים לבין הצעירים במאחזים, מטבע הדברים הם מוזמנים לשתות כוס קפה ולפטפט. זו לא השערה, ראינו את זה בפועל. כמובן שאין ביקורים ידידותיים על כוס קפה במאהלי הרועים. בשגרת הכיבוש גם הידידות בין פורעי החוק היהודים לבין החיילים האמורים לשמור על חוק כלךשהו... זה עניין שגרתי.

כפי ששמענו מהחיילים בבקעה, הוסבר להם שתפקידם לדאוג ל מתנחלים, יהיו אשר יהיו, ולכן פעילי זכויות אדם נתפסים כמטרד שיש לסלק מהאזור.
בנוסף לתעיוש פועל בצפון הבקעה ארגון זכויות אדם אירופאי שמסייע לרועים הפלסטינים, BDI, שמתגורר ביריחו.
 

בהתנחלות מכורה ראינו שכונה חדשה בהקמה, ובה כ-10 קרוואנים. האם הם קיבלו אישורי בנייה מהמינהל האזרחי? ואם לא, האם יהרסו אותם כמו שהורסים כל מבנה פלסטיני בשטחי C

במחסומי חמרה, מעלה אפרים וזעתרה לא היתה היום פעילות חריגה.