בקעת הירדן: אלימות מתנחלים בגיבוי מוחלט של הצבא

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
רינה צור (כתבה צילמה) ואורחת
Sep-8-2018
|
Morning
בקעת הירדן אל חדידיה: אחת הפרות שנהרגו מאש חיילי צה"ל
בקעת הירדן אל חדידיה: אחת הפרות שנהרגו מאש חיילי צה"ל
Photo: 
Rina Tsor

סילוק קהילת רועים מבתיהם בתואנת אימונים צבאיים
ביום רביעי 4.9 הצטוו 4 משפחות מאום ג'ימל לעזוב את בתיהן לצורכי אימונים צבאיים, כל המשפחות והעדרים משעה 16.00 עד 10.00 למחרת, כלומר לבלות בחוץ גם את הלילה. הצו ניתן בהתראה קצרה, יום לפני, ולא היה להם מספיק זמן להתכונן. כרגיל בצווים כאלה, לא דאגו להם להסעה, לא למקום מחסה, לא לתאורת לילה, גם לא למים וכדומה. רק שיסתלקו. תארו לעצמכם מה היה קורה לו שלחו צו כזה למתנחלים. הארץ הייתה גועשת. אבל לרועים הפלסטינים השקופים בבקעת הירדן...?

צהל הורג בקר פלסטיני ולא לוקח אחריות
באותו יום, מהקהילה השכנה עין אל חילווה, יצאו  פ' ובנו, לרעות את עדר הפרות שלהם. לפתע החלו לשרוק מסביבם כדורים. הכוחות שהשתמשו באותו יום באש חיה היו חיילים רגליים, טנקים ומסוקים. הם לא ראו מי יורה עליהם. הוא ובנו נבהלו מאוד ומיהרו למצוא מחסה. למזלם הרב לא נפגעו. אבל שתי פרות ופר נהרגו. לשמע היריות הגיעו עוד אנשים וגם קצין מהיחידה שפעלה במקום, שאמר להם שלא בסמכותו לטפל בנושא, ושייפנו למינהל האזרחי.

שווי הנזק שנגרם לו מעל ל-1000 ש"ח. סיכוי אפסי שמישהו יפצה אותו, למיטב ניסיוני, גם אם לא הוזהר ולא ידע על האימונים בקרבת ביתו.

מתנחלי אום זוקא ממשיכים במלחת ההתשה נגד הרועים השכנים
בחודשים  האחרונים  כמעט כל יום המתנחל מהמאחז באום זוקה ונערי הגבעות שעובדים אצלו מאיימים על הרועים מח'אלת מכחול ומחדידיה. הם תוקפים את הרועים, מגרשים אותם ואת הצאן, לא נמנעים מפגיעה בכבשים והם תמיד חמושים. לפעמים הם מזמינים את הצבא, ואז מגיעים חיילים מאחד המחנות שבאזור. החיילים באים ככוח שיטור והשאלה איזו עמדה הם נוקטים: לטובת מי הם. הם אינם עורכי דין. אני סבורה שמבחינה משפטית למתנחלים אין זכות לגרש את הרועים משטחי המרעה שאינם שייכים לאיש. לרוב, החיילים עושים כבקשתם של המתנחלים ומגרשים את הרועים, לכן הם כה זקוקים ללווי של יהודים, שיכולים להתעמת עם המתנחלים והצבא. בארץ האפרטהייד מה שקובע הוא המוצא האתני שלך.

מתנדבי תעיוש ולוחמים לשלום מלווים כמעט מדי יום את הרועים הפלסטינים וביניהם גם חברותינו מיקי, דפנה ונורית (ואולי שכחתי מישהו, סליחה). בכך הם מאפשרים לרועים לעבוד לפרנסתם, שגם ככה היא דחוקה ביותר.

מעצר רועה מחדידיה ללא סיבה
ביום ששי 7.9 בשעה  11.00 הגיעו חיילים ככל הנראה בהזמנת המתנחלים ועצרו את ח', רועה מחדידיה. הם לקחו אותו למחנה הצבאי באום זוקה. העדר נשאר ללא רועה. למרבה המזל המלווים מתעיוש  היו שם, והחיילים טענו בפניהם שהו א נעצר  כי לא נשא תעודת זהות. מישהו מהמלווים נסע להביא את התעודה אבל אז הוברר להם שח' ישוחרר רק בשעה 17.00. המלווים צלצלו לעו"ד ישראלי שעוזר לפלסטינים בצרות, והלה ביקש לדבר עם המפקד. מייד שוחרר ח'.
זה עוד מקרה בשרשרת האירועים היום יומיים  שיוצרים מתנחלי אום זוקה. מטרתם - למרר את חיי הרועים הפלסטינים באזור עד שיעזבו את המקום. מלחמת התשה שאין רואים את סופה.

נראה שהמתנחלים אינם לבד - הם מגובים ונתמכים גם ע"י המועצה האזורית (ראינו אותם שם מייד אחרי הקמת המאחז) ומי יודע עוד כמה גופים נוספים.

 

היום היתה פעילות יוצאת דופן בכל המחסומים:

מחסום זעתרה   10.15 רכב משטרה עמד וחסם את הכביש לכיוון חווארה. כשעברנו לא עבר שם שום רכב פלסטיני.

מחסום חמרה 15.30 בדיקות רכבים לכיוון שטח A

מחסום מעלה אפרים 15.50 ארבעה חיילים וחיילות בודקים רכבים שיוצאים מהבקעה לכיוון הגדה. רכב פלסטיני עמד בצד לבדיקה.