דרום הר חברון

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
מירה (מדווחת), מוחמד (נהג, מתרגם ושותף לפעילות)
Jan-31-2018
|
Morning

פעילות בגן הודא בחאשם-אל-דארג'.

תיאמנו מראש, והודא ביקשה/הציעה פעילות בנושא עונת החורף. בגן נמצאים כ-25-30 ילדים, ונוכחות הודא וחאולה. אמנה כנראה חולה. כשאנו באים, הילדים מופעלים בחצר על ידי הודא, במשהו שנראה כמו מרוץ שליחים בין שתי קבוצות. יש הרבה צחוקים, שמחה והתלהבות. לא בטוח שכולם מבינים או מתייחסים למטרה כלשהי של המשחק, או כללים כלשהם. אבל כולם נראים שמחים. רצים אלינו, מתחרים על לחיצת ידיים, וסקרנים במה שהבאנו.

הודא סיפרה את הסיפור על ה"כובע של ראשה" שעף ברוח (זה ספר שהבאנו מזמן, ומסתבר שהחליפה עם איזו גננת אחרת, ועכשיו יש הוצאה שונה....לא חשובים הפרטים, אבל טוב לשמוע שיש "שיח גננות"). הודא סיפרה באופן מעניין עם הרבה הדגשים. הילדים מקשיבים ומשתתפים בערנות. לאחר קריאת הסיפור ניסינו ל"הציג" אותו. ילדים גילמו דמויות מהסיפור (ראשה ואמה), וכן פרחים המתנדנדים ברוח. לצורך זה, הבאנו מראש את האביזרים הנחוצים: כובע, נוצות – שהרוח מעיפה, וענפים.

בהמשך, הושבנו את הילדים (בעיקר הגדולים) סביב שולחנות, וביצענו את פעילות הדבקה של פריטי חורף – עננים, מטריות, ילדים לבושי מעילים, על ציורים שחסרים בהם אלמנטים כאלו. נתנו לכל ילד ציור חסר כזה, חילקנו דפים עם הפריטים לגזירה, מספרים, ושמנו קעריות דבק על השולחנות. חלק מהילדים הבינו מיד את הרעיון של השלמת פריטים חסרים, וגם הסתדרו עם פעולת הגזירה וההדבקה. לחלק, היה קשה ולא ברור. אחר כך חילקנו צבעים, והילדים צבעו את ציוריהם. הודא כתבה שמות על התמונות הסופיות, וצילמנו את הילדים הגאים עם תמונותיהם. השחלנו על חוט ותלינו לרוחב החדר (בין החלונות). הילדים אספו את שאריות הגזירה שפיזרו על הרצפה.

לסיום – הודא כינסה את הילדים בפינת הישיבה, למה שניראה כשיחת סיכום – מנהג מעורר הערכה. הילדים היו נלהבים ומשתפי פעולה לאורך כל הפעילות. לא הייתה הסתייגות מלטבול אצבע בדבק נוזלי, אבל אולי לא היו השנה מספיק פעילויות יצירה. טוב שהודא וחאולה כבר לא מתרגשות מהלכלוך.

השארנו בגן חומרי יצירה (צבעים, דבק, דפי צביעה), וכן בריסטולים גדולים, לצורך יצירה משותפת של כל הילדים של פלקטים בנושאי חורף. השכר לשנה זו הוסדר – אנחנו (ג'ודי ואני) עזרנו לקבוצת הכפרים לגייס כספי תרומות. סיימנו בשתייה מסורתית של תה.

 

תמונות מפעילות הגן – האלבום של 31.1.2018 בגלריית האלבומים של גן הודא (מתחילת פעילותנו בגן):

  https://sites.google.com/view/gan-huda/home

 

אום אל ח'יר:. עצרנו באום אל ח'יר על מנת לנסות לברר האם יש איזו שהיא פעילות. לא מצאנו את עזיז שהוא הדוחף העיקרי לפעילות הגן. כפי שכבר דווח, המבנה הקודם לא בשימוש בגלל בעיות פנימיות של התושבים. המבנה הנוכחי – פחון פרוץ לכל רוח. פגשנו את דלאל שאמרה שבעיקרון יש גן, אבל רק ילדים מהחלק הקרוב של הכפר מגיעים. הילדים מהחלק האחר לא מגיעים. הם אומרים שבגלל נוכחות הצבא, אבל זה לא ברור. ננסה גם לברר עם פעילי קבוצת הכפרים, המעורבים במה שקורה בכפר. במבנה הנוכחי הפרוץ, קשה לקיים פעילות שדורשת ציוד כלשהו, חומרים, ספרים, וכו.

השכנים מההתנחלות כרמל החליטו להחליף את הגדר שבינם לבין אום אל חיר. אז יש בולדוזר שהורס את הגדר, ו-5 חיילים ששומרים עליו, עם נשק שלוף. לא נעים. בכפר מודאגים שתוך כדי בניית הגדר החדשה, ינסו לגנוב קצת שטח. כדאי לעקוב. תמונות מצורפות.