דרום הר חברון, חברון, סנסנה (מעבר מיתר)

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
חגית ב', יעל צ'
Apr-30-2017
|
Morning

מאתמול בלילה הוכרז סגרinfo-icon. הגענו למחסום מיתר ומלבד משאיות החול הממשיכות לעבוד גב אל גבinfo-icon לא נראו מכוניות בשטח – מגרש החנייה ריק, אין סוחרים ורק המנקה המסור ממשיך לטאטא את שקיות הניילון הרבות, בקלות יתרה הפעם ובאין מפריע.

נוכחות הצבא לאורך כביש 60 דלילה, ראינו חיילים שומרים בכניסה לדהריה ובחברון.

מאידך, המשטרה ברכבים גלויים וסמויים, אורבת בצמתים למכוניות פלסטיניות שלא עוצרות בהשתלבות מהכבישים הצדדים אל הדרך הראשית ומחלקת דוחות. 

הבנייה בשמעה ובאשתמוע מתקדמת במהירות, מספר הבנינים הנבנים עולה על מספר הבתים והקראוונים הקיימים בישובים הללו, ואיש אינו עוצרinfo-icon אותם.

חברון שקטה, מתכוננת ליום העצמאות – דגלים בכל פינה, אוטובוסים עמוסי חיילים היורדים אל מערת המכפלה. אולי תדרוך לפני מבצע עצמאות??

מעט תיירים מגיעים למערת המכפלה, וסיור אחד של שוברים שתיקה. 

בשכונת קפישה עובד דחפור על הכביש, יוצר בורות שיהוו כנראה חלק מהמחסום החדש, קרוב יותר לכניסה מכיוון קריית ארבע, ומשאיר באזור הפלסטיני את כל שורת החנויות והמוסכים כולל המסגריה של עזאם. – המתנחלים יצטרכו לחפש מוסכים זולים אחרים, והמוסכים יאבדו הרבה מפרנסתם.

עלינו לתל רומידה. הבודקה שהיתה מתחת לפניה לשכונה היהודית הועתקה למעלה, וחוזקה במחסום נייד הסוגר את העלייה לכיוון בתי הקברות.  ציון כבד למקום האירוע של אלאור עזריה.

לבקשתנו, פתח לנו החייל את הכביש כדי שנעלה לראות את קברו של בניה שראל חלל צוק איתן ובן חברון. כך התאפשר לנו לראות את ההכנות ליום הזיכרון בחלקה הצבאית שהוכרזה מאז נפילתו, בבית הקברות של הרוגי הפרעות ב-1929.  שני דגלי ישראל מתנופפים גבוה מעל לשכונה, בית הקברות סגור עד לטקס.

unnamed_18.jpg

מעט למעלה יותר, בראש הגבעה, נמצאות החפירות הארכיאולוגיות. בוסתן של פלסטיני נכרת לטובת חיפושי המקורות שלנו. האזור מגודר אך לא סגור, כל חפירה תחומה בגדר מתכתית וניכר כי קירות הבניינים, המדרגות והחומה טויחו זה מכבר, כנראה כדי לשמר אותם טוב יותר. אין כל שלט במקום ואנו לא הצלחנו להבחין בסימנים כלשהם שיעידו על יהדותו של המקום.

unnamed (1)_15.jpg

חזרנו במהירות הביתה – הכבישים ריקים ועצובים.