מחסום אורנית (1474)

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Place: 
Observers: 
צופות אורה ש. קרין ל. דיווח וצילום
Feb-28-2017
|
Morning

לאחר שהתברר לנו במשמרת הקודמת שמחסום בית אמין/עזבת סלמן (1447) כבר לא נפתח מזה חודש, הבנו שחזרו לפתוח את מחסום אורנית (1474). ניסיון לברר את שעות הפתיחה לא צלחו, אבל ביום ראשון, יום לפני המשמרת, הצלחתי לדבר עם חיילת במת"ק אפרים שידעה רק לומר שהמחסום ייפתח באותו יום ולמחרת (בגלל המסיק) בערך ב 16:30.

16:00 הגענו למחסום אורנית (1474) לאחר סיבוב באלקנה: אל מי אפשר לפנות בקשר להר הזבל ההולך וגדל ליד שער האני (על אדמות פלסטיניות, כנראה)

קיבלו את פנינו מספר צעירים שחזרו מהעבודה. חלק מהצעירים הם מנועי שב"כ ולכן אינם יכולים לעבוד בישראל, ועובדים במטעים בשדות הזעתר ובחממות באדמות הרבות שיש לתושבי עזון עתמה בתוך ומעבר להתנחלות אורנית, והמשתרעים עד כפר קאסם. חיכו לפתיחת המחסום גם שלושה חקלאים ומבוגרים יותר, עם עגלות רתומות לחמורים. קירות בטון ובשני צדי שערי מתכת את המעבר לכביש מערכת.

 ornit280217.jpg שמענו גם כאן, כמו בשבוע שעבר, שלא חידשו לאנשים רבים את אישורים השנתיים למרחב התפר. לדבריהם החידוש נעשה בדרך כלל תוך שבוע, והפעם עבר חודש ולא קיבלו תשובה. במת"ק הפלסטיני אומרים להם שהמת"ק הישראלי לא נותן את האישורים.

המחסום נפתח אחה"צ בין 16:15-16:30. בבוקר ב-07:45, לא הצלחנו לקבל מידע לגבי שעות הפתיחה בצהרים.

התלונה העיקרית לגבי המחסום, מלבד עצם קיומו והצורך לעבור בו להגיע לאדמותיהם: השער נפתח בבוקר מאוחר מדי, רק בסביבות 07:45, מבקשים עזרה בפניה למת"ק הישראלי להקדמת השעה. הסברנו שאנו יכולות רק לדווח ושעליהם ללחוץ על המת"ק הפלסטיני שילחץ... 

עד פתיחת המחסום בשעה היעודה 16:15 בדיוק, ע"י מ.צדיקים שהגיעו ברכב אחד בלבד, הצטרפו לעוברים עוד כ-20 פלסטינים, רובם צעירים, מספר טרקטורים וכמה מכוניות. מאחד הרכבים ירד אדם שחיכה לרכב נוסף, שלא הגיע, הוא ניהל שיחות עצבניות בטלפון ועם החיילים. הם חיכו בסוף כרבע שעה מעבר לשעת הסגירה עד שהגיע הרכב, ועוד 2 פלסטינים שהורדו מרכב אחר.

כל התושבים שעברו היו מעזון עתמה ורובם הגיעו מכיוון הכיכר בכניסה לאורנית. טרקטור ועגלה הגיעו על כביש המערכת, מצפון. כנראה שחקלאי עזבת סלמן מעדיפים ויכולים לעבור אחה"צ במחסום גילעוד 1419 הקרוב יותר לאדמותיהם והנפתח רק פעמיים ביום.