צפון השומרון, עסירה א-שמאלייה

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers:
עמירה איתיאל, רחל אפק, ריקי שקד (מדווחת)
Feb-23-2017
Morning

בימי הים יצרנו קשר עם כ.  מעסירה א-שמאלייה, שארגן 2 קבוצות. מאז הוא שומר על קשר ומפציר בנו לבקר בביתו.

פנינו מועדות אל צפון השומרון. עד צומת דיר שרף עוברת הדרך ללא תקלות. בצומת מתחת לשבי שומרון נתקלנו בתאונה קטלנית, בה מכונית פרטית נמחצה מתחת לגלגליו הקדמיים של  אוטובוס (מובילי השומרון) . כשהגענו כבר פונו הפצועים, והחיילים הרבים במקום מנעו מאיתנו להמשיך לכיוון סבסטיה. בשיחה בין שוטר לחייל אמר השוטר, שבאזור השומרון מתרחשות תאונות רבות,  הנגרמות ע"י נהגים, ואינן קשורות לתשתיות, אמר והצביע על האוטובוס שלפניו. עלינו לשבי שומרון בכוונה לחצות אל השער האחורי של ההתנחלות ולהמשיך. בכניסה התברר, שהשער האחורי נחסם ואין מעבר. חזרנו לצומת ולאחר דין ודברים עם החייל ושיחה בטלפון עם מפקד האזור אפשרו לנו להמשיך בדרכנו, תוך אזהרות מאבנים ובקט"בים ודאגה מרובה לביטחוננו האישי. המפקד התעקש להשאיר בידינו את מספר הטלפון האישי שלו, כדי שנוכל להזעיק אותו אם נזדקק לחילוץ. המשכנו בדרכנו לכיוון סבסטיה . הדרך היפיפיה והשלווה, שהתפתלה במעלה הכביש בין הכפרים א-נאקורה, סבסטיה, איג'ניסיניא ועד לעסירה א-שמאלייה, הניפנוף לשלום של תושבי האזור , שחלפנו על פניהם, והנועם שבו סייעו לנו בדרך - עמדו בניגוד,  שהגחיך לא מעט את הפחדים, החשדות, והאיומים בהם ציידו אותנו החיילים בצומת.

איש טוב באמצע הדרך.jpg

עסירה א-שמאלייה הרים סביב לה ומטעי זיתים,  המכסים כל חלקת הר וואדי. כפר  יפיפה ועתיק שבסיפורי תושבי המקום מרחיק אל תקופת הממלוכים.

עסירה מראה מהמרפסת.jpg

כ. איש רחב גוף ולב,  משכיל,  למד באנגליה,  עובד ברמאללה בקישור של אונר"א עם מחנות הפליטים, הוא היה הטבח ואשתו והילדים ארחו אותנו בינתיים.

ממרפסת בית מארחנו צפינו מדרום אל העיר שכם, ממזרח אל אלון מורה ואל הר עיבל החולש על השטח ועליו מתקנים צבאיים הצופים אל המתרחש. ממזרח נמצא גם אזור אל-באד'אן, המוכר כאזור לבילוי בחיק הטבע ובו פארקים ונחלים ומשפחות פלסטיניות מרבות לבלות בו בחגים וחופשות.  לאחר קבלת פנים נדיבה בביתו הוביל אותנו המארח  לוואדי שבעי לראות זיתים בני מאות שנים (חלקם בני 2000 שנה). התחילו לנטוע באזור עצי זית עוד בתקופה הרומית

עצי זית עתיקים בואדי שבעה.jpg

וניתן למצוא בו בארות מיםinfo-icon , שנחפרו אף הם בתקופה הרומית. בסיור בכפר ראינו את החלק העתיק ובתי מגורים עוד מהתקופה הממלוכית ואף ביקרנו בבית מגורים עתיק שבעליו הפך אותו, בסיוע קרן זרה, למוזיאון הנמצא בתהליך הקמה והוא מתכוון להציג שם עתיקות ולספר את סיפורם של ימים קדומים באזור.

עסירה המוזיאון.jpg

הכפר עסירה א-שמאלייה מונה היום כ 14000 תושבים, מאז 1967 עזבו רבים מהתושבים ובתוכם חמישה מאחיו,  לירדן, מדינות המפרץ ואנגליה ואין מתירים להם לחזור. תושבים רבים מזוהים עם החמאס, אולם מאז 2006 לא היו בחירות לרשות, ואילו הבחירות המוניציפאליות מוחרמות ע"י החמאס והג'יהאד האיסלמי. מארחנו מעריך, שההזדהות עם החמאס היא בעיקר בעקבות פרויקטים, כמו חוות לתרנגולות ומפעלי אלקטרוניקה קטנים,  שהחמאס עזה מסייע במימונם וכן תשלומים שונים, המועברים לאנשים ומאפשרים להם לפרנס את משפחותיהם.  כולם מתפרנסים מחקלאות בעיקר מזיתים וקטניות שמגדלים בין הזיתים ו/או מרעיית צאן . לכל בית בור לאגירת מי גשמים, המובלים ע"י משאבה מהגג אל הברזים בבית. אך מאוגוסט ועד תחילת העונה הגשומה הם נאלצים לקנות כל שבועיים כ- 3 מ"ק (בעלות של כ 80 שקל) .

בנסיעתנו בכפר פגשנו ילדים ברחוב שזיהו אותנו מהים והושיטו לנו יד עם חיוך גדול מזיכרון הקיץ. כ.  סיפר שנשים שהיו בימי הים ידעו על בואנו, ואמרו לו שאם היינו נשארות לילה,  היו רוצות להזמיננו לארוחת בוקר.

למרות שאין התנחלויות באזור ולכן אין עימותים יומיומיים עם מתנחלים במקום, הצבא פושט כמעט מדי לילה לעיתים כדי להפגין נוכחות ולעיתים כדי לעצור מבוקשים.

גם כאן מכסה מראית העין הפסטורלית על מצוקה יומיומית, קשיי פרנסה, ונוכחות צבאית מעיקה.