ברטעה-ריחן, טורה-שקד

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
רותי תובל ורוני שליט (מדווחת)
May-22-2016
|
Morning

יום כיבוש שגרתי ומתסכל

05.55 מחסום ברטעה-ריחן
הרבה מאד פועלים מחכים כבר מחוץ למחסום להסעות לעבודה. אנחנו יורדות לחניון הפלסטיני, בדרך לטרמינל שני תורים מסודרים משתרכים עד לקרוסלות. סימנו בחור שהגיע יחד איתנו ונעמד בסוף התור. שני התורים מתחברים לתור אחד בכניסה כי רק קרוסלה אחת עובדת!
06.05  ע' הסדרן המתנדב המסור נמצא, הסדרנים בתשלום - אינם! הוא מספר לנו שבא רק ליומיים ואח"כ יעבור במחסום אחר לרגל עבודה בצפון ישראל. בזמן שהוא דיבר איתנו הצעירים התחילו לדחוף בכניסה לקרוסלה והוא עשה סדר.
06.15  הקרוסלות נפתחו מאז שהגענו 3 פעמים וכל פעם נכנסו קבוצות של כ 40 אנשים בכל קרוסלה. הבחור שעקבנו אחריו  נכנס לטרמינל אחרי  20 דקות. יש עדיין תור ארוך.
ניגש אלינו בחור שיש לו אישור תקף למעבר במחסום ברטעה וביומיים האחרונים לא מאפשרים לו לעבור (כנראה נעשה לפתע מנוע שב"כinfo-icon כמו אלפים אחרים ב זמן האחרון). העברתי את פרטיו ל ס' מנהל המחסום רון, שבדק ואחרי זמן מה חזר אלי והציע שהבחור ילך להסדיר את הבעיה במת'ק סאלם. אנשים אמרו שמניסיונם ומניסיון של מכרים הדבר לא עוזר ואנשים נעשים מובטלים בעל כורחם ללא אפשרות להתפרנס.
07.00 נגמר התור. מגיעים פועלים ונכנסים מייד.

בידוק המשאיות מתחיל רק בשעה 08.00 אבל הנהגים מגיעים למקום כדי לשמור תור כבר לפנות בוקר.
גם ביציאה מאזור המחסום מחכים פחות אנשים.

07.25 מחסום טורה- שקד
המחסום נפתח לדברי הפועלים ברבע שעה איחור ב 06.45. שתי חיילות צועקות אבל מעבירות די מהר.... יש עדיhן כ 50 ממתינים לעבור.

מספרים לנו שלפני כשבועיים א' המת'קניק עצר אנשים בפתח הכפר אום ריחן והחרים להם את אישורי המעבר ולא החזיר עד היום. אחד מהם הוא בנו. הוא סיפר שבנו חיכה ליד מחסום טורה עד השעה שמונה בערב כי א' המת"קניק אמר לו לחכות... במשמרת הקודמת שלי אחה"צ ורה ואני ראינו את המת"קניקים אורבים בכניסה לאום ריחן וגם אז החרימו לנהג ולשני נוסעים את האישורים).

 08.00 הקרוסלה ריקה.

פוגשות שני זוגות חקלאים, קשישים, שעוברים את המחסום לעבוד בשדות הטבק ששלהם.