בורין (יצהר), חבלה, מאדאמא

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
קרול ק., אירית ס. (מדווחת ומצלמת), נורית פ. עם נדים
Apr-14-2016
|
Afternoon

13:40 - שער חבלה. השער פתוח. תנועה ערה של פועלים בדרכם למשתלות. לעומת זאת מהכיוון הישראלי המהלך קצת יותר איטי. נכנס אדם אחד, ואדם שני שהגיע איתו נאלץ לחכות לאות מהחייל הבודק כדי להתקדם ולעבור בדיקת תעודה. משפיל  ושגרתי .

14:00 -  פנינו מועדות לבורין.

בהמשך למידע הראשוני שקבלנו בכפר מאדאמא ב 1.3.16 התברר שהכפרים היושבים למרגלות ג'בל סלמאן שעליו התנחלה ההתנחלות יצהר סובלים לא רק כידוע מאלימות המתנחלים שעושים ככל יכולתם למנוע מהם את עיבוד אדמתם - אלה גם מחסימת דרכם לקבר סלמן אל פארסי ואולם התפילה והטקסים שתחתיו . חסימה זו נוגעת ישירות למספר כפרים שמקיפים את ההר: מאדאמא, עסירה אל-קיבליה, ובורין מצפון להר וחווארה, עינבוס  ועוריף מדרומו.

בבורין צלמנו סרט וידיאו שבו מספר מורה בתיכון המקומי על הכאב הכפול שלו כאדם וכמורה . כאדם שזכרונות ילדותו ונערותו קשורים במקום הקדוש עם חורשת האלונים העתיקה והקדושה  וכמחנך שרואה במקום ערך חינוכי שהוא מנוע מלהעביר לחניכיו.

אשתו ספרה על המחסום בחווארה שקיבץ את היומיים שהותרו השנה למסיק הזיתים לנטו של חצי יום (אחרי שיום אחד מהשניים היה יום גשם) והחלקה שלהם חצויה ע"י כביש שישים . ביתה בת ה 16 הראתה לנו סרטון שצולם שבו נראה מתנחל רעול פנים מנסה לגרשה מהחלקה.  האם סיפרה שיבול רב של זיתים הלך לטמיון. ציינה גם שלא יכלו להגיע עם הטרקטור לכרם הזיתים היות והמתנחלים חסמו את הדרך . לפיכך נאלצו להגיע רגלי ולחזור עם השקים מלאים בזיתים רגלי להיכן שהחנו את הטרקטור. סיפרה שהדרך לחווארה חסומה- ניתן להכנס אך לא ניתן לצאת מהדרך הראשית. 

ב 5:00 הגענו למאדאמא בכדי לקבל את הסרטים והתצלומים מה 1.3 . חומרים שסדרת תקלות טכניות ואחרות מנעו מהם להגיע עד כה לידינו.

אב המשפחה בן 58 עובד בארץ באל עד. סיפר על דרך החתחתים שעבר. מאלעד לפתח תקווה. משם למחסום אייל. במונית לשכם. משם לחווארה , ומחווארה לבורין.  התלונן על כך שבגלל החסימה בחווארה נאלץ ללכת ברגל מבורין למאדאמא. היה מותש עייף מתלאות הדרך.

לאחר הרבה מבוכה ביקש אותנו להסיר את הקטעים שבהם הוא מצולם- מחשש שיבולע לו ולמשפחתו.