דעות: מהי מִנהלת זהות יהודית בשבילי? / רעיה ירון | Machsomwatch
אורנית, מהצד הזה של הגדר

דעות: מהי מִנהלת זהות יהודית בשבילי? / רעיה ירון

גדלתי בקבוץ גניגר על ערכים ברוח הציונות המתחדשת. עד היום ערכים אלה מדריכים אותי. באותה עת לא היה צורך במנהלת  שתנהל את הערכים.  בשביל אבי, איש העלייה השנייה, הציונות הייתה הקמת בית לעם היהודי. תרמנו בגאווה לקק"ל. חונכנו שצה"ל הוא צבא ההגנה לישראל.  

 היום, כשאני מנסה לבחון מה נשאר מאותם ערכים, אני משפילה את עיני מבושה. הציונות כתנועה לא התייחסה לאוכלוסייה המקומית וניסתה לדחוק אותה. שמות הישובים גויירו, ג'ינג'ר הפכה לגניגר, נעלול לנהלל ועוד כהנה וכהנה.

צה"ל הפך מצבא ההגנה לצבא כיבוש (ואולי תמיד היה כזה), שבעיקר עוסק בשיטור ובפעולות ליליות בשטחים כנגד מבוקשים. באותן פעולות, הכוללות פריצה אלימה לבתים באישון לילה, הוא מייצר את המבוקשים הבאים.

קרן קיימת לישראל, שקנתה אדמות עבור יהודים בלבד, הורסת כיום את היישוב הבדואי אל-עראקיב, שהיה קיים טרם קום המדינה, במטרה להקים על אדמתו חוות בודדים ליהודים בלבד. לאחרונה קראנו שההסתדרות הציונית הקצתה 5,000 דונם אדמה פרטית פלסטינית למתנחלים בבקעת הירדן לצורכי חקלאות. האם זו משמעות המושג "צדק צדק תרדוף"?

והנה, בימינו קמה לה ציונות חדשה ולה דרושה מִנהלת. הכספים שיוקצו למנהלת  ישמשו לפלישה לבתי ספר ממלכתיים כדי ללמד את הילדים להיות יהודים, יהדות ברוח הרבנים של נפתלי בנט: אורתודקסית, גזענית, מבדלת, שמאדירה ומפארת את מפעל ההתנחלות.

 כבר שנים שאנו חברות מחסום ווטש מגיעות לשטחים בקביעות ומגלות את העוולות שנעשות לפלסטינים בשם היהדות ו'זכותנו על הארץ':  הגבלות תנועה, גזילת קרקעות ומים, תשלום שכר מחפיר לעובדים הפלסטינים המעטים ה"זוכים" לעבוד בתוך ישראל או בהתנחלויות (בסרט התיעודי של עירית גל העמק הנעלם על בקעת הירדן, חושף אחד הפלסטינים המצולמים את שכרו: 60-70 שקל  ליום עבודה בן 10 שעות. לא במשרד עם מיזוג אוויר, אלא בבקעת הירדן ב- 40 מעלות צלזיוס).
כדי להכביד על החיים הוקמו מחסומים המעכבים פלסטינים לעיתים במשך שעות מלהגיע למחוז חפצם, והומצאו חוקים הקובעים למי הזכות לעבוד ולמי לא. הגבלות על תוצרת חקלאית,  התנכלויות  והשחתת עצי זית  על ידי מתנחלים המכונים בשם חיבה על ידי הציבור הסלחני:  עשב שוטה, קטנצ'יק, עישבון, מן בידול שכזה. זה לא אנחנו, זה הם.
 

לזהות יהודית בעיני יש ערכים אוניברסליים. ערכים שהם רק עבור יהודים, אינם ערכים. הם גזענות לשמה. תקיעה בשופר לפני יציאה לקרב, היא קריאה בשם השם, לא בשם ההגנה.

 

ואני -  עגלתי מלאה. אז מדוע  מנסים מדי יום לרוקנה תחת הכותרת "זהות יהודית"?