אמבולנסים במחסומים | Machsomwatch
אורנית, מהצד הזה של הגדר

אמבולנסים במחסומים

זרקור זה מאיר על מגבלות מעבר אמבולנסים משטחי הגדה המערבית אל בתי החולים שבמזרח ירושלים. זהו היבט אחד על יחס שלטונות הכיבוש לחולים פלסטינים, ואנו נקדיש זרקורים נפרדים להיבטים הנוספים.

פסיקת הרמב"ן:
"מצווה היא לרפאות, בכלל פקוח נפש הוא... ופקוח נפש מצווה רבה היא. הזריז הרי זה משובח, הנשאל מגונה, השואל שופך דמים וכל שכן המתייאש ואינו עושה".  

מהירות הגעתו של חולה לבית חולים עשויה לעיתים לחרוץ את גורלו לחיים או למות. לשם קיום "מצוות הזריזות" שבפסיקת הרמב"ן משמשים האמבולנסים, האמצעי המהיר והבטוח להחיש לבית חולים את מי שחייו נשקפים לו מנגד.
במזרח ירושלים נמצאים
שישה בתי החולים המשרתים את תושבי הגדה המערבית ורצועת עזה. בתי חולים יש גם בערים פלסטיניות גדולות כמו בשכם, ברמאללה ואף בעזה, אך הם חסרים מכשור מתקדם וצוותיהם אינם מיומנים די בטיפולים ייחודיים. לדוגמה, ביה"ח אוגוסטה-ויקטוריה הוא היחיד המספק טיפול אונקולוגי לילדים חולי סרטן; בביה"ח סנט ג'ון מתבצעים טיפולים וניתוחי עיניים ברמה שאין כדוגמתה באחרים; לביה"ח מוקאסד מיומנות ניתוחים ברמה גבוהה.
על פי דוח  המשרד לתיאום עניינים הומניטאריים של האו"ם (אוצ'ה), בשנת 2005 נחתם הסכם שיתוף פעולה במקרים דחופים בין הסהר האדום הפלסטיני לבין ארגון מגן דוד אדום הישראלי , לפיו יש לאפשר לשישה אמבולנסים של הסהר האדום להגיע בזריזות לבתי החולים שבמזרח ירושלים, ללא תיאומים מוקדמים וללא עיכוב במחסומים.

כמו הסכמים אחרים בין שלטונות הכיבוש לאוכלוסייה הכבושה בשטחים גם הסכם זה לא מכובד; ואפילו היו מכבדים אותו ברור כי שישה אמבולנסים אין בהם די כדי לשרת שניים וחצי מיליון איש ולהביא את הנזקקים לטיפול בעוד מועד.

בדוחות שלנו על מעברי האמבולנסים במחסומים מצטיירת מציאות כה מסובכת ואבסורדית עד כי דומה שכדי להגיע לבית החולים בזמן (כלומר, להתגבר על מכשלות הבירוקרטיה ולהצטייד באישורים הנדרשים במחסומים), על החולים לידע מראש את המערכות בדבר כוונותיהם להיפצע או לחלות. 

מתוך הדוחות
1.
... רוני, ששאלה את א' מדוע לא קוצר התהליך ע"י בדיקות מוקדמות של הניירות כשהאמבולנס הגיע לראשונה למחסום, דבר שהיה חוסך סבל רב ואולי מציל חיים, נענתה, שהם, הפלסטינים, אשמים בעיכובים המיותרים. שהם לא נערכו כראוי ולא הודיעו בעוד מועד. שוב הבנו (את שכבר ידענו) שהקורבן הוא האשם במצבו! התינוקת היתה צריכה להודיע לשלטונות הצבא שבכוונתה להיפצע ולבקש שיעמידו בכוננות שני אמבולנסים וצוות רפואי.      הדוח המלא כאן 

2.
... האמבולנס שהגיע מהשטחים  הביא עמו פעוט בן חודש וחצי שלבו פגום, מלווה באמו. השניים עשו את דרכם למזרח ירושלים כדי שינותח ויתוקן הלב הפעוט. אלא שהניירות, הניירות לא היו כשרים. האם ובנה שיצאו מהאמבולנס עברו לרכב פרטי ושבו לביתם שבג'נין.      הדוח המלא כאן 

גם כאשר הושגו הניירות והאישורים, לא תמו הייסורים של החולה בדרכו ליעד: אמבולנס מהגדה המערבית אינו רשאי להגיע ישירות לבית חולים במזרח ירושלים, והחולה מועבר מהאמבולנס שהביאו מהגדה אל מקבילו מישראל בנוהל "גב-אל-גב". וכך, גלוי במכאובו ובעליבותו לעיניים זרות ולקני רובים, מטולטל החולה מאלונקה אחת לשנייה, ידיים עוינות מפשפשות בחפציו האישיים וכל זאת כשהוא חשוף לשמש היוקדת בקיץ או לקור וגשם בחורף וזמן חייו הולך ואוזל:

 3. 
... מעבר מכוניות לכיוון דרום: אמבולנס של הסהר האדום מגיע לקחת חולה לשכם. הוא עומד במסלול המכוניות הרגיל מחכה עשר דקות. אין לו זכות-קדימה. מעבירים באלונקה, בקור, את החולה מאמבולנס לאמבולנס כשארבעה אנשי ביטחון עם רובים שלופים משגיחים.     הדוח המלא כאן 

4.
... בכיכר, בצד הצפוני, אמבולנס מחכה להעברת גב-אל-גב  של חולת סרטן שנותחה בירושלים. אורחינו היו מזועזעים מכך שחולים נחשפים לקור ולרוחות, שהצוות מחכה ומאבד זמן, שצופר באמבולנס פלסטיני הוא אביזר מיותר, בין כך ובין כך אין אפשרות להגיע מהר לבית חולים ולהציל חיים.       הדוח המלא כאן 

עיכובי האמבולנסים במחסומים ומניעת זכותם להגיע בהקדם אל בתי החולים, גורמים לא אחת להחמרה במצב הרפואי ואף למותם של החולים: 

5.

... "המצב שלו קריטי, מחר יש לו ניתוח בלב," אמרו אנשי הצוות הרפואי שחיכו במגרש החנייה הפנימי להעברתו של אמבולנס מהשטחים כדי לקחת את התינוק המובל בו לביה"ח מוקאסד שבמזרח ירושלים, שם ינסו להציל את חייו.
הם אנשים לא צעירים אנשי הצוות ובעלי ניסיון של שנים בעבודתם. על גודל הסכנה לחיי התינוק ניתן היה לעמוד ממידת דאגתם וחרדותיהם: התינוק, בן ארבעה חדשים, שלבו פגוע ושמצבו עלול להתדרדר לכדי סכנת חיים עם כל רגע חולף של המתנה המעכבת את הגעתו לביה"ח שם יהיה נתון להשגחה מקצועית מיומנת.
אבל הנהלים לפיהם מתבצע מעבר אמבולנסים מצד אחד של המחסום לעברו האחר, שיגרת נוהל גב-אל-גב וההקפדה היתרה בתור ולא במקביל של תעודות, אישורים, זיהוי הנלווים על תיקיהם וחפציהם - גרמו שרק אחרי כ-40 דקות מרגע הגעת העולל ואמו למקום, אישרו לאמבולנס של הסהר האדום לצאת לדרכו עם ה"מטען" היקר שחייו תלויים על בלימה.   הדוח המלא כאן
 

6.
... אשה חולה, שסובלת מלחץ דם גבוה וכאב ראש חזק, ביקשה להגיע לבית החולים מוקסד. היא המתינה שעתיים והתמוטטה. הוזמן אמבולנס של "הסהר האדום" ואנשיו הוציאו אותה על אלונקה....

... אשתו היתה חולת כליות וטופלה בדיאליזה ב"הדסה". היה לה אישור כניסה לישראל בכל זמן, גם בזמן כתרinfo-icon וסגר. אבל בזמן הסגר הממושך על בית לחם (40 יום) ב-2003 סרבו לאפשר לה לצאת לדיאליזה ב"הדסה". חמש פעמים היא הגיעה באמבולנס למחסום וחמש פעמים שלחו אותה בחזרה. בעלה סיפר לנו שהוא התחנן שירשו לה לנסוע ל"הדסה", והסביר שאם היא לא תטופל בדיאליזה היא תמות, "אז שתמות בבית", אמר לו החייל.
היא מתה אחרי 11 יום.
  הדוח המלא כאן

המירוץ אחרי הזמן קובע את גורל החולה, אך לעתים קרובות לגוזרי הגורל, לאנשים בשטח, למנהלי הכיבוש, אין הזמן  דוחק כלל ואף דומה שלבם גס בסבלם של הפלסטינים. מתן היתרי מעבר מסיבות בריאות מופקד בידי צוות מצומצם שאין די בו כדי לשרת את תושבי הגדה כולה. ומה שחמור פי כמה -  הפוסק העליון לשבט או לחסד (יעברו לא יעברו) הוא השב"כ ולא מידת הנזקקות או בהילות המקרה:

7.

... 19:43 חיזמה: אמבולנס של הסהר האדום ממתין להעביר יולדת מהכפר לבי"ח מוקאסד בירושלים כבר 40 דקות. דליה בסה (מתאמת היתרי בריאות) אומרת שאין אישורים לכך. מתברר שהיולדת (אמא לשניים עם צירים כל שלוש דקות שכבר ירדו לה המים) שוכבת באוטו של בעלה, מרחק 10 מטר מהאמבולנס, ולא מאפשרים לה לעבור לאמבולנס, למרות ששלושת אנשי הצוות מבטיחים שהם אמונים על הטיפול ומצוידים במכשירים הדרושים להביא ילד לעולם. התחלנו בסדרת טלפונים שכנראה פעלה את פעולתה ותוך זמן קצר הורשתה היולדת לעבור לאמבולנס. אבל אז יעל סיפרה שהיולדת מנועת שב"כ ולא תורשה ללדת בירושלים.    הדוח המלא כאן 

8.
... בכיכר הצפונית המתין (זה כשעה) אמבולנס מהשטחים ובו חולה לב בן 72 המובל לבי"ח מוקאסד. במתחם החנייה שבתוך המחסום המתין לו אמבולנס של הסהר האדום.  נהגי האמבולנסים סיפרו שמשעות הבוקר מנסים להשיג אישור למעבר האיש לטיפול והעניין מתמהמה. לא היה צריך להתאמץ כדי לקבל את התשובה שמעברו של האיש לא אושר וגם לא יאושר: "אין תיאום" הינה מילת קוד מבית מכבסת המילים הצהלית ל:לא יאושפז החולה  במקום בו זכותו להיות מטופל. הצדקת המניעה הוסברה בהיות האיש מנוע שב"כinfo-icon, ו:"מה הוא בכלל חושב לעצמו...שככה יבוא לקלנדיה ויעבור לירושלים?"
כמה מסוכן לביטחון המדינה יכול להיות חולה לב בן 72 הנזקק לאשפוז?     הדוח המלא כאן  

נוהל "גב-אל-גב" הינו עניין של שיגרה ומתבצע פעמים רבות ביום, כל ימות השנה. העדות מצולמת בסרטון. 
לצפייה:
 בעברית        באנגלית                         

----------------------------------------------------------------------
כתבה וצלמה תמר פליישמן