יישוב במצור | Machsomwatch
אורנית, מהצד הזה של הגדר

יישוב במצור

 

תושבי הכפרים בית פוריכּ (כ-15,000 נפשות) ובית דג'אן (כ-5000 נפשות) סובלים מהגבלות ואיסורים מיוחדים, וזאת למרות התחייבות צה"ל בפני בג"צ להשאיר את המחסום פתוח 24 שעות.

במחסום בית פוריכּ, הממוקם בין שכם לבית פוריכּ, מתיר צה"ל את הכניסה והיציאה מהכפר רק לתושביו, בעוד פלסטינים מכפרים אחרים מנועים מן המעבר, גם אם הם קרובי משפחה מדרגה ראשונה.
צה"ל התחייב בפני בג"צ שהמחסום יהיה פתוח 24 שעות ביממה, ויאפשר מרקם חיים נורמלי, אך למעשה המחסום נסגר בערב, לרוב בשעות 20:00 או 21:0.

דוגמאות לפגיעה בלתי נסבלת במרקם החיים:

* ב-20.4.2007 אשה מסאלם נישאה לאדם בבית פוריכּ. הורי הכלה וקרובים נוספים שבאו לחתונה לא הורשו להיכנס לכפר ולהשתתף בחתונה, ונאלצו לחזור כלעומת שבאו.

* לפני מספר חודשים הגיעה יולדת למחסום בית פוריכּ בשעה 02:00 לפנות בוקר. הנהג צפר וצעק לחיילים בבקשה שיפתחו את המחסום ולא נענה. אחרי שהלידה החלה, הנהג הסתכן, פתח בעצמו את המחסום והמשיך לבית החולים בשכם.

* לרופא משכם הייתה מרפאה בבית פוריכּ. פעם בשבוע נהג להגיע לכפר ולטפל בחולים. בגלל היותו תושב שכם (ולא בית פוריכּ) נהגו החיילים למנוע ממנו את המעבר. אחרי כמה פעמים הוא סגרinfo-icon את המרפאה.

 

* מחכים לאסון הבא...