הכפר בית אומר בסגר מאז ירה מתנחל בשני תושבים | Machsomwatch
אורנית, מהצד הזה של הגדר

הכפר בית אומר בסגר מאז ירה מתנחל בשני תושבים

הכפר בית אומר בסגר מאז ירה מתנחל בשני תושבים

Friday, 1 April, 2011
source: 
הארץ Online
author: 
חיים לוינסון

 

צה"ל הטיל סגרinfo-icon על הכפר הפלסטיני בית אומר מדרום לחברון, לאחר שמתנחלים ירו בשבוע שעבר על משתתפי הלוויה במקום ופצעו שני אנשים. 
 
בבית הקברות בכפר יש פעילות קבועה של יידוי אבנים לעבר מכוניות. בשבוע שעבר ירה מתנחל על משתתפי הלוויה ומאז הכפר נתון בסגר. התקרית אירעה ביום שני לפני שבוע וחצי. אחד מתושבי הכפר, המונה 15 אלף תושבים, הלך לעולמו. בית הקברות של הכפר שוכן על כביש 60, כביש ירושלים-חברון, ובבית הקברות יש פעילות קבועה של יידויי אבנים על מכוניות בכביש.
לטענת הפלסטינים, מתנחל שעצר את רכבו סמוך להלוויה ירה שני כדורים על משתתפיה. אדם אחד נפצע קל ואדם אחר נפצע קשה. לדבר עדי ראייה יהודים, הירי היה הגנה עצמית ובוצע בעקבות יידוי אבנים מסיבי אל הכביש. המשטרה לא עצרה עדיין את היורה.
למחרת היום באו לכפר בית אומר כוחות צבא גדולים של צה"ל וסגרו את הכניסה שלו. הכפר למעשה סגור לתנועת כלי רכב, אך יציאה וכניסה ברגל אפשריות. אופציה אחרת היא נסיעה ארוכה בדרך לא דרך. במהלך השבוע הזה עשה הצבא שתי פשיטות גדולות בכפר.
בצה"ל אמרו בתחילה שסגירת הכפר נעשית בשל הצורך להחליף את הרשת שנועדה למנוע יידויי אבנים, בחומת בטון איכותית יותר. אבל במהלך השבוע לא נעשו כל עבודות לצורך זה במקום. לאחר מכן טען צה"ל שיש צורך מבצעי בסגר בשל המעצרים. ואולם בכפרים אחרים בגדה הצבא פועל ללא סגירת צירים מתמשכת.
איסלם עווד, דובר המועצה המקומית של הכפר, אמר ל"הארץ" כי "אנחנו מפחדים שככה זה יישאר באופן קבוע. יש בבית אומר 1,000 סטונדטים ו-30 רופאים שעובדים בחברון, בבית לחם, והם לא יכולים ללכת לעבודה. הצבא לא הסביר לנו לשם מה הסגר. זאת ענישה קולקטיבית של התושבים".

לטענת תושב הכפר, שנפצע מהירי בשבוע שעבר, עיאד זאקיח, "לא היתה זריקת אבנים. נתתי עדות במשטרה הפלסטינית".
דובר צה"ל מסר בתגובה כי "לא הוטל עוצרinfo-icon בכפר בית אומר. צה"ל פועל לאור האיומים על כביש 60 בפרט, כדי להבטיח תנועה חופשית בכביש".