צה"ל מתחפש בחברון | Machsomwatch
אורנית, מהצד הזה של הגדר

צה"ל מתחפש בחברון

צה"ל מתחפש בחברון

Thursday, 10 March, 2011
source: 
הארץ Online
author: 
אלון עידן

 

סיבוב רגלי בחברון מפיל עליך ייאוש כבד. באזור מערת המכפלה, בקצה הרחבה שמתוחם בגדר נמוכה, אתה רואה את ההרס והחורבן, ובעיקר את ההפרדה הבלתי נתפשת בין האוכלוסיות. ארבעה ילדים קטנים, בני 8-9 אולי, מקללים אותך בערבית כברפלקס מותנה. אתה מחייך לעברם, מנסה לבטל את החומה החוצצת ביניכם, ובאחת הם משנים את עמדתם. כעת הם מתקרבים לגדר ומבקשים ממך כסף. שקל אחד, אדוני, שקל אחד.

בהמשך הייאוש גובר: הרחוב המרכזי נראה כמו נלקח מסצנת סיום של סרט אפוקליפטי. חנויות השוק סגורות, חלונות הבתים עטופים ברשתות ובסורגים, גרפיטי יהודי-לאומני נלחם על הקירות בגרפיטי מוסלמי-לאומני, מגן דוד נמחק והופך לצלב קרס, צלב קרס נמחק והופך לכהנא חי. כדי לאפשר את האנומליה, בכל כמה מטרים ניצבת עמדת צבא ממוגנת, שמאוישת בחייל עם נשק דרוך ומבט שנע על הציר שבין שעמום לדריכות.

חברון היא דוגמה חיה - ואולי נכון יותר מתה - לאופן שבו נראה מקום מיואש, ולאופן שבו ייאוש עלול להיתרגם למוות. בעבור מבקר, היא בעיקר מכה לעיניים: סדרת מראות שכל אחד מהם מעלה בך אסוציאציות שיש להילחם בהן. לא תמיד בהצלחה.

כעת מתברר שגם בצה"ל שותפים לתחושת המחנק שמעלה החוויה האסתטית. מתברר שהצבא קיבל החלטה לשנות את ה"נראות" של העיר: בחצי השנה הקרובה יופשטו כמה עמדות מהאופי הצבאי שלהן, הכולל בין היתר רשתות הסוואה מברזל, וישופצו באופן שיגרום להן להשתלב באסתטיקה של המבנים המקומיים בעיר. גורם צבאי אמר ש"הכוונה היא לשפץ את העמדות כך שיהיה להן מראה טבעי בעיר. למשל, במקום עמדות ברזל, יהיה למוצבים חיפוי מאבן, שישלב אותן בנוף המקומי. אנשים לא צריכים להרגיש שהם חיים בתוך בסיס צבאי. המהלך הזה יכניס נורמליזציה ויוריד את החתימה הצבאית".

ההחלטה של צה"ל היא בעיקר מאוד ישראלית. בתוכה מסתתרות כמה מההנחות והמסקנות הקלאסיות של המקום והתקופה. הנחה ראשונה: המציאות לא ניתנת לשינוי מהותי; הנחה שנייה: המציאות גורמת לנזק בכל הקשור ליחסי ציבור. מסקנה שלישית: הנזק קשור לאסתטיקה של המקום; מסקנה: יש צורך לשנות את האופן שבו יראו אנשים את המציאות. בקיצור, צריך לשפץ.

כעת, משנעשה התחשיב הצבאי-יחצ"ני, האנרגיה והאמצעים מתועלים כולם לניתוח הפלסטי, למרות שהחולה סובל מגידול ממאיר. בסופו של הניתוח יהיה אפשר להסתובב בעיר בלי לקבל יותר מדי כוויות בעין. כשתלמידי ישראל יגיעו לסיבוב מורשת בעיר האבות, הם אמנם יבחינו במוצבים קטנים ומוזרים לאורך הרחוב המרכזי, אך חיפוי האבן יעלה בהם ניחוח מקומי והם ימשיכו בדרכם בלי להתעכב על העוול יתר על המידה.

זו פעולה שמלמדת היטב מה משמעות המושג "הגנה" אצל "צבא ההגנה לישראל". הגנה, על פי הלקסיקון הישראלי, היא בעיקר הסתרה של המציאות. הכוח השולט דוחק את הבעיה אל מקום שממנו לא ניתן לחזות בה. כדי לאפשר את הדחיקה, הכוח השולט צובע את עצמו בצבעי המקום ונעלם בחסות האפלה. המציאות נותרת כשהיתה, משוגעת ומאיימת להתנפץ. אבל זר אם יזדמן למקום, יוכל להמשיך להביט על עצמו במראה כשיחזור הביתה.