הכנסת תומכת: ועדת חקירה על ארגוני השמאל | Machsomwatch
אורנית, מהצד הזה של הגדר

הכנסת תומכת: ועדת חקירה על ארגוני השמאל

הכנסת תומכת: ועדת חקירה על ארגוני השמאל

Wednesday, 5 January, 2011
source: 
ynet
author: 
רוני סופר

 ההצעה לסדר של ישראל ביתנו עברה ברוב גדול - ועדת חקירה פרלמנטרית תבדוק את פעילות הארגונים בשטחים. עברה גם ההצעה לוועדה שתחקור את הארגונים הרוכשים קרקעות. ועדת הכנסת תקבע את המנדט, המליאה תידרש לאשר. חנין ושטרית: "מקארתיזם". דנון לשמאל: "לפעמים החגיגה נגמרת"

 הפיקוח על "בצלם", "יש דין", "מחסום ווטש", "שוברים שתיקה" וארגוני זכויות אדם אחרים צפוי להתהדק בקרוב. ההצעה של מפלגת ישראל ביתנו להקים ועדת חקירה פרלמנטרית ולחקור את פעילות ארגוני השמאל עברה בכנסת ברוב גדול, של 41 לעומת 16. בהמשך עברה גם ההצעה לסדר להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית הבוחנת את הארגונים שרוכשים קרקעות במדינת ישראל. 

שתי ההצעות עברו לוועדת הכנסת, לה יש את המנדט לקבוע את הקריטריונים להקמת ועדות החקירה. בהמשך תצטרך המליאה לאשר באופן סופי את הרכב ומנדט ועדות החקירה, ותדון בהסתייגויות. סיעות השמאל האשימו בדיון הסוער את ח"כ פאינה קירשנבאום, שהגישה את ההצעה לחקור את פעילות הארגונים, ואת חברי ישראל ביתנו והימין "במקארתיזם הגובל ברצון לסתימת פיות". הימין לא נותר חייב: "חובתנו להגן על זכות חיילינו להגן על מדינת ישראל".

 "מזה שנים מתקיים קמפיין של ארגונים הקוראים לעצמם ארגונים לזכויות אדם. הייתי מציעה לארגונים האלה להתעסק בזכויות אדם בשדרות ובאופקים, או בזכויות הנשים", אמרה מגישת ההצעה, ח"כ פאינה קירשנבאום. היא דרשה לחקור את מימון הארגונים: "הם מעודדים להשתמטות, אומרים שגיוס לצה"ל אינו מוסרי ומעבירים שחומרים שיביאו למעצרם של אנשים כמו ציפי לבני, דורון אלמוג ובוגי יעלון".

נשות "מחסום ווטש" במחסום בגדה. המימון ייבדק (צילום: מחסום ווטש) 

סגן השר דני איילון מישראל ביתנו אמר בדיון הסוער  

 

שנפסק לדקות ארוכות בעקבות המהומה שנוצרה במקום: "ההצעה לסדר נתמכת על ידי ממשלת ישראל. אנו מדברים כאן על הגנה על חיילי צה"ל, מערכת המשפט ומדינת ישראל מפני מניפולציות שעושים כאן גורמים בארץ. אנו מבקשים שהוועדה הפרלמנטרית תחקור את הארגונים הללו המבקשים לקעקע את הדמוקרטיה בישראל", אמר. חברי הכנסת מהשמאל סרבו לשבת בכסאותיהם. "זה רגע של שפל בכנסת", אמר ח"כ ניצן הורוביץ ממרצ. "נעשה כאן שימוש בתקציב של הכנסת, כדי לרדוף רדיפה פוליטית. אתם פוגעים בדמוקרטיה הישראלית. אתם רוצים לפגוע בארגונים כמו זכויות האדם, שמעלים את קרנה בעולם. עורכים כאן מסע של סתימת פיות והשתקת הביקורת. כשאתם מדברים על המעמד המידרדר של ישראל בעולם הסתכלו על שר החוץ שלכם ,שמדרדר את מעמד ישראל".

 גם ח"כ שלמה מולה מקדימה ביקר בחריפות את המהלך. "זהו יום עצוב לדמוקרטיה הישראלית. ממשלת נתניהו משתמשת בכנסת למטרותיה הפוליטיות ולסתימת פיות. זה מחזיר אותנו לימים חשוכים בהיסטוריה, כי מי שעושה דה-לגיטימציה לארגונים שונים עושה גם דה-לגיטימציה לקיומה של מדינת ישראל".

 ח"כ דני דנון הציע להקים ועדת חקירה פרלמנטרית לעניין אחר, בחינת הארגונים שרוכשים קרקעות של מדינת ישראל, וגם היא עברה, ברוב של 38 תומכים מול 17 מתנגדים. במהלך הסערה בכנסת, אמר דנון: "אתם חבריי בשמאל, צריך להגיד לכם היום כמאמר השיר, 'לפעמים החגיגה נגמרת'".

  ח"כ דב חנין מחד"ש תקף בחריפות את שתי ההצעות: "בהיסטוריה ועדת חקירה פוליטית שחוקרת ארגונים פולייטיים נקשרה בשמו של ג'וזף מקארתי. הוא עמד בראש תת ועדה בסנאט ובמקביל היתה ועדה נוספת בקונגרס. הם התחילו כמו שאתם מתחילים פה, בארגונים. זה התפשט מארגונים לקולנוע ולתרבות, ומחקו אנשים כמו צ'רלי צ'פלין, ברכט ואחרים. שלוש שנים נמשכה ההשתוללות, אסור לנו ללכת בדרך הזאת". גם ח"כ מאיר שטרית מקדימה כינה את ההצעות "בושה ומקארתיזם".

 ח"כ אחמד טיבי אמר: "זו הצעה של איבט מקארתי ליברמן. מקארתי נעלב כי אתם גוזלים ממנו את פועלו. תורידו את איילון ושהבוס שלו יעלה כדי שהאבסורד יהיה מושלם. זהו יום שחור לכנסת, עוד יום שחור".