מחסוםWatch מתריע - מרץ-אפריל 2009 | Machsomwatch
אורנית, מהצד הזה של הגדר

מחסוםWatch מתריע - מרץ-אפריל 2009

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Tuesday, 19 May, 2009

  "תנועה נוחה ומהירה יותר של הולכי הרגל"

 

"הקמתם והפעלתם של 33 מעברים יבשתיים משטחי הרשות הפלסטינית למדינת ישראל ולהיפך, תאפשר תנועה נוחה ומהירה יותר של הולכי רגל, רכבים וסחורות. המעברים מיועדים לרווחת התושבים ולשימור מרקם החיים שלהם" (אתר משרד הביטחון).

לאחרונה הוסרו כמה מחסומים בעומק הגדה המערבית ומרבית התנועה בין השטחים לישראל מנותבת למספר מצומצם של מעברים. במחסומים אלה עוברים פועלים, תלמידים, חולים וסחורות. ההתנהלות המחפירה במחסומים אלה מנציחה את עוולות הכיבוש. הפלסטינים העוברים בהם נזקקים למעבר מדי יום ולכולם יש אישורי כניסה/עבודה לישראל לאחר שעברו בדיקה ואישור של השב"כ.

מראה מראה, מי "היפה" מכל?

מחסום קלקיליה וארתאח - מעברי אייל ואפרים

במחסום זה עוברים מדי בוקר כ-3500 איש. שוק עבדים מודרני שבו מתגודדים ונאבקים פועלים פלסטינים קשי יום, אך  בני מזל, כי זכו בהיתרי עבודה בישראל.

עוד ועוד אנשים מגיעים במכוניות למחסום. מעבר הפועלים איטי מאוד וניכר שהפלסטינים חוששים שלא יגיעו לעבודה בזמן. המראות קשים - הפועלים נדחקים, נאבקים ביניהם על זכות הקדימה ונדחפים  פנימה בין הפשפש לקרוסלה, כדי לתפוס מקום בתור. בשטח קטן מ-10 מ"ר דחוקים כ-200-150 פועלים. מאחורי קרוסלת הכניסה למחסום מצטופפים עוד המונים בהיכון לכניסה.

הקרוסלה מסתובבת לבסוף, והמראות נעשים קשים יותר: דחיפות, צעקות ואנשים שאינם מצליחים לעבור. נוצר צוואר בקבוק. מדי רגע מצליח אדם לעבור, עוד 30 שניות ועוד אדם עבר, ועוד 2 אנשים, הקרוסלה מסתובבת אט אט ועוד 3 אנשים נפלטים מהכנף ושוב הקרוסלה לא נעה ודחיפות וצעקות. שני אנשים שהצליחו לעבור את הקרוסלה מנסים להניע אותה ודוחפים בכיוון ההפוך ועוד שלושה נפלטים מכנף הקרוסלה. בינתיים אחרים מעבירים בצעקות את חפציהם מעבר לגדר התוחמת את הקרוסלה. כך יוכלו להידחק אף ארבעה לכנף. וכך במשך שעתיים, משעה 04:56 ועד 07:00. כל זה לאחר שעברו שבעה מדורי גיהינום כדי להשיג את היתר העבודה המיוחל. (מחסום (מעבר) אייל )

מסלול המעבר של פועל מתחיל בעמידה בתור - פועל מאזור קרוב מגיע בסביבות 03:00 לפנות בוקר. פועלים מאזורים מרוחקים יותר מגיעים אף מוקדם יותרְ. מדי פעם מגיע ג'יפ עד לגדר של מסלול התור ומשמיע פקודות כמו "כולם אחורה". הדוחק נורא, בעיקר ליד קרוסלת הכניסה היחידה למחסום. מאזור זה גם עולים בחשיכה קולות זועמים. לאחר המתנה של כשעה עוברים אלה שעומדים בראש התור אחד אחד דרך קרוסלה אל חצר פנימית, וממנה הם עוברים למקום שבו נבדקים צרורותיהם ובגדיהם. היום לא עבדו שתי המכונות לבדיקת חפצים והתוצאה של הבדיקה הידנית הייתה שנוצרו עיכובים גדולים מאוד במעבר. מי שהביא טרנזיסטור הוחזר לסוף התור. אסור טרנזיסטור. יוצאים רבים דיווחו כי שני רימוני גז הושלכו אל תוך קהל הממתינים בתור. (מחסום (מעבר) אייל)

זו מנת חלקם מדי יום של אלפי אנשים שקיבלו אישורי עבודה ומותר להם לעבוד בישראל. אלה האנשים שקוטפים לנו לימונים בפרדסים, בונים לנו את קופת חולים לאומית בפרדסיה, בונים לנו קניון חדש בהוד השרון, מנקים את רחובות ערינו ועובדים במפעלים  שלנו בעבודות שאין בינינו מי שרוצה לעסוק בהן. (מחסום/מעבר ארתאח)

  1. שעות הפתיחה: המעבר אמור להיפתח בשעה 04:00. אין הקפדה על שעת פתיחה. לרוב המחסום נפתח באיחור של רבע עד חצי שעה. האיחור נראה זניח, אך הוא בעל משמעות עצומה לעוברים במחסום.  במעברים האלה עוברים בעיקר פועלים, שמתחילים את יום העבודה בשעה 07:00, ולאחר המעבר במחסום עוד לפניהם נסיעה למקום עבודתם. לנוכח איחוריהם התכופים נמצאים הפועלים בסכנה מתמדת של איבוד מקום עבודתם.
  2. הכניסה למחסום: למחסום יש כניסה אחת, ובצידו עמדת בידוק אחת. גברים ונשים נאלצים כולם להידחק אל הקרוסלה האחת. פועל מבוגר התמוטט ממש ליד הכניסה  ואי אפשר היה לפנותו. הפעם הצליח האיש לקום על רגליו, אך אסון רציני עלול להתחולל שם וזו רק שאלה של זמן.
  3. שרוולי הבדיקה: רק שניים מתוך שלושה שרוולי הבדיקה פועלים בשעות הבוקר.
  4. עמדות הבדיקה: במעבר יש עמדות בדיקה רבות, אך רק ארבע מהן ממוחשבות ופעילות בשעות הבוקר.
  5. התנהלות החיילים:  השלכת רימוני הלם אל העומדים בתור, כיוון רובים לעבר הפועלים וצרחות וביטויים לא נאותים בפניה אל קהל אינם קבילים.
  6. מעבר לנשים:  נשים בכלל ונשים מוסלמיות בפרט אינן יכולות להידחק בתורים עם גברים.

 

ביורוקרטיה חונקת או אטימות של חיילים?

 

בשעה 20:00 צלצל ח', פלסטיני שגר בבאקה אל שרקיה, והתלונן ששמונה מילדיו - נושאי תעודות זהות ישראליות כיוון שאשתו ישראלית מבאקה אל גרביה - מעוכביםinfo-icon משעה 18:00 במחסום (מחסום 101). הילדים לומדים בבית ספר בחלק הישראלי של באקה וגרים בחלק הפלסטיני. החומה בבאקה שיבשה את חייהם של רבים, ששירותים חיוניים עבורם מחייבים מעבר במחסום 101. אנשים אלה מופיעים ברשימה מיוחדת שמאפשרת להם את המעבר במחסום. 13 ילדי משפחתו של ח' ואמם מופיעים ברשימה זו. מדי כמה חודשים מחדשים את הרשימה ומוודאים כי מופיעים בה רק "המאושרים" שחייהם אכן נחצו. כאשר התקרב זמן חידוש הרשימה הגיש ח' את כל המסמכים הדרושים, אך הבירוקרטיה "התקשתה" להתגבר על הטיפול ברשימה. בבוקר אותו יום העבירו החיילים את הילדים, הצעירה בת חמש וחצי והמבוגר בן 13. כנראה הרגישו שהרשימה "לא מעודכנת" ואולי גם הבינו שילדים חייבים ללכת לבית ספר. אחה"צ התחלפה המשמרת והחיילים החדשים שמו לב שהילדים אינם ברשימה. ומה הפתרון לבעיה סבוכה זו? לעכב את הילדים במחסום! רק פניה לדובר פיקוד המרכז הועילה ובשעה 22:00 עברו הילדים סוף סוף את המחסום בדרכם הביתה. (טיפול טלפוני).

דריכות מתוחה.  שערי היציאה ממגרש החנייה ננעלים. נוהל "זליגה" מוכרז. מחפשים "זולגת". אישה עברה את כל מסלול הבדיקה בתוך המתקן בלי שיבדקו אותה. ה"זולגת", ילדה בת חמש עשרה, לבושה בטוניקה משובצת ירוק, הורדה מהאוטובוס בעיניים מבועתות. אל תפחדי, אל תפחדי, ניחמו אותה קולות רועדים. אבל העיניים שלה פקוחות לרווחה ודמעה גדולה תלויה בכל אחת מהן. מוקפת בחומת בחורים צעירים חמושים בתת מקלע היא מובלת חזרה למתקן. אחרי עשר דקות הוחזרה לאוטובוס. "חדל נוהל זליגה" פקד מפקד היחידה לתפיסת זולגים. (מחסום/מעבר ארתאח).