מחסוםWatch מתריע – דצמבר 2003 | Machsomwatch
אורנית, מהצד הזה של הגדר

מחסוםWatch מתריע – דצמבר 2003

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Wednesday, 31 December, 2003

 

כרוניקה של מוות ידוע מראש

מחסום קלנדיה: ביום 9.12 נורה ונהרג הילד פארס ג'ימזאוי בידי חייל ליד גדר ההפרדה. פארס הוא הילד השלישי שנהרג בנסיבות דומות בקלנדיה במהלך עשרת החודשים האחרונים: עומר מטר (בן 14) נורה למוות כשידה אבנים בגדר במרץ 2003, אחמד אבו לטיפה (בן 12) נהרג באותה דרך ובאותו מקום בספטמבר 2003. הזהרנו שוב ושוב את דובר צה"ל, את מוקד החירום של המנהל האזרחי, ואת מפקדת חטיבת בנימין על שיורים בילדים במחסום קלנדיה (דו"חות 1.12, 3.12 ו-7.12). כמו כן התרענו על יד קלה על ההדק והריגת ילדים בדוחות "מחסום מתריע" בחודשים אוגוסט וספטמבר 2003.

ההתנגדות לגדר היא רק בתחילתה - האם הצבא ימשיך להגיב באש חיה? (כך שמרו שלטונות גרמניה המזרחית על חומת ברלין!).

 

החרמת תעודות זהות

כפי שכבר התרענו בדוחות קודמים ולמרות שנאמר לנו ע"י גורמי צבא בכירים באופן חד-משמעי שהחרמת תעודות זהות היא בלתי חוקית, ממשיכים חיילים לקחת ולהעלים תעודות זהות של אזרחים פלסטינים כאמצעי ענישה והרתעה.

 

מחסום קלנדיה:

שלושה עשר נוסעים שהיו בדרכם לשכם אולצו על ידי ג'יפ צבאי לרדת מטרנזיט ותעודות הזהות שלהם הוחרמו. הג'יפ על התעודות נעלם. הנוסעים, ביניהם זקנים, חיכו בגשם שוטף במחסום. לאחר כשעתיים אותר הג'יפ. רק אז החלו החיילים לבדוק את התעודות, עניין שארך עוד כחצי שעה. כשהוחזרו התעודות לנוסעים המותשים הם התבקשו למחוא כפיים לאות שמחה על סיום הפרשה (דוח 4.12)!

 

החומה באבו דיס

כפי שכבר התרענו, החומה באבו דיס, שהיא חלק מ'עוטף ירושלים', מפרידה בין שני חלקיו של אזור פלסטיני צפוף-אוכלוסין: ילדים בדרכם לבית הספר, סטודנטים ההולכים לאוניברסיטה, ומבוגרים לצורכי עבודתם, ממשיכים לטפס מעל החומה המזדקרת באמצע הרחוב הראשי. ושוב אנו תוהות: מדוע אין פותחים פתח ומאפשרים לאנשים לעבור מצד לצד ובכך למנוע סיכון נפשות והשפלה רבה כל כך?

 

בדיקות בטחוניות

כפילויות: מאחר שגורמים ביטחוניים שונים אחראים לשמירה על 'עוטף ירושלים', אנו עדות לבדיקות כפולות ומכופלות של אותם נבדקים. לאחר המתנה ממושכת במחסום, בדיקת תעודות וקבלת רשות מעבר, נעצר הפלסטיני לאחר כמה עשרות מטרים בידי כוח בודק השייך ליחידה אחרת. האיש מעוכב והבדיקה מתחילה מחדש. (דוחות בית לחם 25.12, 31.12 ) עיכוב בלתי-חוקי: במקרים רבים מעוכביםinfo-icon אנשים בעלי אישורים תקפים במחסומי פתע של מג"ב לשעות רבות. גורם בכיר במג"ב אמר לנו שעיכובם של אנשים בעלי אישורים אינו חוקי. (דוח מזרח ירושלים 13.12; אבו דיס 29.12) דוחות משטרה: נוסף לטרטור המתמשך במחסומים ולאין סוף בדיקות המעבר נוספו לאחרונה בחלק מהמחסומים שוטרים כחולים לבדיקת תקינות כלי הרכב… (דוחות מחסום א-רם ודוחות אבו-דיס 1.12, 17.12, 25.12). במקרה אחר, מוניות שלא הורשו ע"י החיילים לחנות במגרש החניה קיבלו דוחות חניה מהמשטרה שארבה להם. (דוח חווארה 17.12).

 

מקרים הומניטריים

כבחודשים הקודמים נאלצנו גם בחודש זה וביתר שאת להתערב במעבר של מקרים רפואיים ברורים. במחסום קלקיליה - אישה עם תינוק חולה בדלקת עיניים קשה (דוח 30.12), במחסום ג'בארה - חולה עם הפניה לבי"ח איכילוב (ׂ1.12), ילד עם חום גבוה המופנה למרפאה בטולכרם (8.12), הורים ותינוקת בת שנתיים עם מום בלב בדרכם לביה"ח בטולכרם (31.12) - כל אלה עברו רק לאחר התערבותנו הפעילה. במחסום חווארה מנעו החיילים מעבר של אב וילד בן 6 לאחר ניתוח, למרות שבבטנו היה פצע גדול שלאחר ניתוח (3.12). 

 


ולסיום ספור מהחיים: משפחה עם שתי בנות נוסעת לבקר את הסבתא בטולכרם. האב- פלסטיני מטולכרם (ת"ז כתומה) מעוכב ומושם בתעלה שבצד הגדר בשל היותו שב"ח. האם – מטייבה (ת"ז כחולה) עומדת חסרת אונים עם שתי ילדות הממררות בבכי. לאחר בקשות ותחינות מאפשר החייל לאב לגשת להרגיע את בנותיו. הגדולה שביניהן מטלטלת את הגדר תוך בכי קורע לב והאב בתור עונש מוחזר לתעלה – חסר אונים. רק לאחר שהחזרנו את האם וילדותיה לביתם, פרצה גם האם בבכי מר.