צומת זעתרה, א-סאווייה, לובן א-שרקייה, זיתא, ג'מאעין

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
אנה שידלו, דליה קליימן, ציפי עינות, מיכל בן-גרא (חברה חדשה), דבורקה אורג (מדווחת). עם נדים.
Mar-13-2016
|
Morning
תלונות קשות של תושבי זיתא ושל  אנשים מא-סאוויה על חסימות ו/ או עיכובים בצומת זעתרה ובמחסום חווארה. אנשי זיתא שבעבר יכלו להגיע לשכם דרך חווארה ב-15 דקות, נאלצים היום לנסוע בדרכים עקיפות שמאריכות את הנסיעה משכם לכפר ביותר משעה. המצב חמור במיוחד בשעות הבוקר ואחה"צ כאשר יותר מתנחלים עוברים בכביש חווארה-שכם הנמצא בשיפוצים, והצבא מדיר את הפלסטינים מלהשתמש בו.  בימים של פיגועים ישנה הכבדה נוספת בגלל בדיקות מתמשכות של רכבים פלסטינים בצומת זעתרה. 
 
10.20 צומת זעתרה. המקום שקט.  חיילים בשמירה במגדל התצפית. בטרמפיה כמה מתנחלים מחכים להסעה, וחיילים שומרים עליהם בנשק שלוף.
 
10.30 א-סאוויה. בעקבות מידע שעליה ש. קיבלה ממכרנו  ס. תיכננו לפגוש אותו ולשמוע על בעיות בצומת זעתרה. בסופו של דבר ס. לא היה בכפר, וגם מיודענו, מזכיר המועצה, כבר היה בדרכו החוצה כשהיגענו.
בשיחת טלפון היום עם ע. הוא הסביר, שעבודות השיפוץ שמתבצעות בכביש חווארה-שכם, גורמות להפרעות קשות בתנועת הפלסטינים בין הכפרים לשכם.
בשעות העומס 7-9 בבוקר ובשעות אחה"צ הצבא חוסם את הכביש כפי שמגדיר ע. "לטובת המתנחלים ונגד הפלסטינים". בשעות אלה הם נאלצים  לעשות עיקוף גדול, וכן להתעכב זמן רב בצומת זעתרה.
מנהלת גן הילדים הממוקם מול בניין המועצה של זיתא, הזמינה אותנו לבקר בגן.
מבנה בן שלוש כיתות וחדר משחקים של קטנטנים חמודים. בשתי הכיתות של הבוגרים יותר, לומדים מעט אנגלית ואת אותיות הא-ב.
קירות הכיתות מקושטים בציורים יפהפיים שציירה צעירה מוכשרת מבנות הכפר.
 מנהלת הגן, גאה לפתוח בפנינו את הכיתות, סיפרה שהם מקבלים תרומות מארגונים שונים, ביניהם World Vision  כפי שמסביר שלט ליד סככת גן השעשועים.  התרשמנו שהתאכזבה כשהסברנו שאיננו ארגון פילנתרופי.
ציפי ראיינה את מנהלת הגן. את סיפורה תשלח לרשת בנפרד.
 
11.45 א-לובן א-שרקייה. קיווינו שהפעם נמצא את בניין המג'לס פתוח, אבל כרגיל בשנה האחרונה, הדלת מוגפת ואין סימן לפעילות. מה שהיה נוכח מאוד הפעם היא התפילה במסגד שהועברה ברם-קול ברחבי הכפר.
 
12.00 זעתרה. הצומת כמעט ריק, לא נראים חיילים.
 
12.15 זיתא. כמה מחברותינו מכירות את הכפר מ-3 שנים של פעילות משותפת עם הנשים שם. הפעם רצינו לפגוש את ע. חברת המועצה.
בניין המועצה הפך לשמש מרפאה, ומשרד המועצה עבר למבנה סמוך, כעין מנהרה, ששופצה והותאמה לצרכים החדשים.
ע. כמו נשים אחרות במקום שמחה לפגוש אותנו. היא הייתה עסוקה בענייני הכפר ובכל זאת התפנתה לשבת ולשוחח.
היא חברה במועצת הכפר עם עוד 2 נשים. סה"כ מכהנות 3 נשים  ו-4 גברים. היא פעילה מאוד, ללא שכר, והתלוצצה עם נדים על כך שחברות המועצה מתפקדות שם כפי שמצופה מגברים, וכך גם להיפך... בזמן שהיינו שם, הספיקה בין משפט למשפט לתת הנחיות זריזות, ולסייע לכמה  אנשים שפנו אליה תוך כדי המפגש. 
הבעיה הקשה שמטרידה ביותר את התושבים היא חסימת הדרכים הרגילות, הקצרות מהכפר לשכם. 
לדברי ע. עד כה ארכה הדרך מזיתא דרך חווארה לשכם כ-15 דקות. כעת היא אורכת יותר משעה, ולעיתים אף הרבה יותר. בדרכם חזרה משכם לכפר נאסר עליהם לעבור בחווארה, אלא נאלצים לנסוע דרך עוורתא, ביתא, לכביש 60 בכוון זעתרה. 
בימים של פיגועים, מתבצעות בצומת זעתרה בדיקות יסודיות, מה שגורם לחסימת המעבר לשעות או להמתנה ממושכת.
ביקשנו להתעדכן בנושאים הרגילים; 
- הצבא עובר מידי פעם בכפר ומציב מחסומי פתע בדרך שבין זיתא לבין קירה ודיר איסתיה. באופן כללי נכנס לכפר עכשיו פחות מאשר בעבר.
- השב"כ מגיע לכפר בתדירות נמוכה יותר. גם נסיונות לגיוס צעירים להיות משת"פים פחתו. מידי פעם מתבצע מעצר של מבוקשים. 
- אין מתנחלים בסביבה.
חשש לגורל אדמותיהם הסמוכות לדיר איסתיה;  רוב אדמות הכפר נמצאות בסביבה הקרובה לזיתא ואין מניעה לעבד אותן. לכמה משפחות חלקות גם ליד דיר איסתיה. אותן הם חוששים שיאבדו בגלל המצב הכללי של השטחים בסביבת דיר איסתיה.