בית פוריכּ, חווארה, זעתרה (צומת תפוח)

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
חגית א., תמי פ. (מדווחת)
Jan-31-2006
|
Afternoon

בדרך, במקום שההיגיון שלו לא ברור, אי שם בפיתולי כביש 6, ג'יפ עם שלושה חיילים ונשק שלוף עומדים בצידי הכביש כשכמה מטר לפניהם הם מניחים משולש קטן כמו שיש בתא מטען של כל מכונית ועליו שלט בד קטן -"מחסום". עשינו סיבוב בניסיון להבין את העלילה אך היא נשארה סתומה. הנשק היה שלוף אך לא ראינו אותם עוצרים אף אחד. כשחזרנו לא היו.

14.30 בצומת זעתרה - כ-10 מעוכביםinfo-icon. כולם בעלי אישורי תנועה ואישורי עבודה בישראל תקפים למהדרין. הם הגיעו במוניות עם לוחית ישראלית צהובה, הורדו והוחזקו מעוכבים "לבדיקה" שנמשכה שעות. גם נהגים, בעלי תעודת זהות ישראלית כחולה - עוכבו. כשהגענו הם כבר היו שם שעה וחצי (גם מפקד המחסום נאלץ להודות בכך) ולא אפשרו להם ללכת לשירותים או לשתות.צלצלנו למת"ק במספר אחד ולמת"ק במספר אחר וכל מה שהיה להם להציע היה שנפנה לחטיבה שקצין מטעמה ממילא כבר היה במחסום. חכינו אתם כחצי שעה, כשבאותו הזמן מספרם גדל והולך. התערבותנו עזרה כנראה לשחרורו של הנהג. החלטנו להמשיך ולראות מה קורה בחווארה אחרי שלקחנו טלפון מאחד המעוכבים כדי להמשיך להתעדכן מה קורא.כל זה מתרחש כשבטרמפיאדה דרומה עשרות בני נוער, כנראה בדרכם לעמונה.

15.00 בצומת יצהר - מחסום פתע. תור ארוך של מכוניות שממתינות לפחות חצי שעה, חמש דקות נסיעה מהמחסום הקודם בחוורה.

מחסום חווארה - אין הרבה אנשים. הקרוסלות מסתובבות, התעודות נבדקות, השקיות נשפכות והכול מתנהל פיקס.פגשנו דווקא אכזבות מאיתנו -- יוסוף, הבחור שעובד במחסום עם עגלה, פונה עלינו בכעס גדול - "איך הרגתם את הכלב שלי, אני אהבתי אותו, זה משפחה שלי!" אנחנו מנסות להבין מה קרה ומבינות שהכלב שלו, שבנוסף לאהבתו אליו היה גם דרוש לו כשומר העגלה, נדרס. לדבריו, החיילים וגם שני פלסטינים עדי ראיה, מטוענים שהכלב נדרס לפני כמה ימים ע"י מכונית "שלנו". במקביל עבר בחור אחר עם עגלה שגם הוא הביע כעס גדול אבל אחרי כמה רגעים חזר ואמר שירו בכלב. חשבנו שאולי החיילים ירו בכלב וטפלו את האשמה בנו, אבל הוא התעקש שגם חברים אמרו לו שהייתה פגיעה ע"י מכונית שלנו. מישהי יודעת משהו? אם כן שתתקשר אלי. בנוסף, כדאי לדעתי שבמשמרות הבאות ידברו איתו. שידע שהעניין נבדק בכובד ראש הראוי. - ניגש אלינו אדם נכה מעיסוויה. טען שכבעל תפקיד באירגון הנכים הפלסטיני ביקש מאחת הנשים שלנו לעזור לו ליצור קשר עם ארגון הנכים בישראל. התאכזב מאוד שלא שמע כלום, לא ממנה ולא מהם. חשבתי לקשר אותו עם קריים ממר"צ שהוא גם בעל תפקיד הארגון הנכים. אנסה. יש לי את הטלפון שלו אם למישהי רעיון או יוזמה בנושא.

מחסום בית-פוריכ תנועה דלילה ללא בעיות מיוחדות

16.30 חזרה לצומת זעתרה - המעוכבים עדין שם. מספרם רק גדל והולך. הם זועמים וממורמרים. כבעלי אישורי עבודה בישראל ברור להם שמדובר בהצקה לשמה. נהג נוסף עם תעודת זהות כחולה מעוכב. הוא לא מוכן לקבל את גורלו בהכנעה. מזמינים לו משטרה כחולה. השוטר אלים, נוקשה ונקמני וכמעט שמתפתחת קטטה. בסוף מגיע שוטר בכיר יותר, כנראה בהזמנה של מפקד המחסום. הוא מרחיק את השוטר האלים ומשחרר את הנהג. אנחנו נשארות עם המעוכבים.

בסביבות 17.00 הצומת הופכת המקום סהרורי לחלוטין. כמות עצומה של מכוניות משטרה כחולה, ג'יפים של משטרה צבאית, מג"ב ואוטובוסים עמוסי חיילים מגיעים לצומת ומתמקמים במגרש החניה. אלה הכוחות המפנים שנאספים לתדריך, לפני הגעתם לעמונה. הם מתמקמים בין המעוכבים והטרמפיסטים הנועזים. תוך שניות החיילים, עם אותו נשק שלפני רגע איים עליהם אם לא יעמדו יפה בשוליים, דוחקים בהם להשתחרר ולעוף משם מהר ככל האפשר. בדיקתם שערכה שעות, הסתיימה לפתע בשניות.