ג'וברה (כפריאת), ענבתא

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
מיכל א', יונה א' (מדווחת), אורח: דוד י'
Jan-30-2006
|
Afternoon

מחסום ג'וברה
סגרו היום את שער הכניסה למחסום מכיוון מגרש החניה. נאלצנו לטפס על גדר אבנים וללכת בדרך עפר בוצית כדי להגיע למחסום. חשבנו על הולכי הרגל המבוגרים, על הנשים עם החבילות או הילדים על הידיים ולבנו נכמר. בשלושת המחסומים בג'וברה תנועת הולכי הרגל והמכוניות זורמת. שמענו כמה סיפורים של בחורים פלסטינים הנשואים מספר שנים לבחורות ישראליות, יש להם ילדים קטנים והם לא מורשים לבקר את משפחתם בישראל. בחור מכפר דן ליד סאלם, שנשוי לבחורה מאום אל פחם הראה לנו צו מבית משפט שאסור לגרש אותו מישראל עד שיוכרע המקרה שלו בבית משפט ובכל זאת לא הרשו לו לעבור והזמינו משטרה לטפל במקרה.

13:55 - אוטובוס מלא ילדים עובר לתוך ג'וברה. הילדים מנפנפים לנו לשלום.

14:05 - במחסום הצפוני עוברים הולכי רגל מעטים. לעומת זאת תנועת המכוניות ערה. מסתבר שסגרו לפרק זמן את המעבר במחסום אירתח. עכשיו פתחו אות,  מבשרים החיילים שמסבירים פנים לפלסטינים ולנו. חייל שבדק משאית קטנה ביקש מהנהג לפתוח לו את דלת המשא. משהבחין כי הנהג צריך לדרוך בבוץ הציע החייל לפלסטיני להתקדם עם המכונית עד שלא יעמוד בבוץ.

דוד שכל הזמן מצלם ומקליט את הנעשה במצלמת הוידיאו עובר את המחסום ומתקרב לטור המכוניות שמחכות לצאת מטולכרם. החייל לאחר כמה דקות מבקש באדיבות מדוד לחזור כי זה מסוכן ומפריע לחיילים וחוץ מזה יש התראה על מחבל מתאבד בשטח.

14:30 - אנחנו נכנסים עם הרכב לתוך הכפר ג'וברה ונוסעים עד לשער הילדים. הרחובות ריקים מאדם. בדרך חזרה אנחנו עוצרים ליד אחד הבתים. כל המשפחה יוצאת לדבר איתנו. לשאלתו של דוד מה הם חושבים על הפעילות של נשות MW עונים האנשים כל אחד בדרכו שהם יודעים שאנחנו מנסות אבל בשטח זה לא בא לידי ביטוי.

ענבתא 15:00 - אנחנו חולפים על פני המוניות שמחכות לנוסעים שלא מגיעים, עוברים על פני המכוניות שעומדות בטור ארוך מחכות לסימן שאפשר להתקרב לבדיקה ולעבור. אנשים חסרי סבלנות. לחלקם זה המחסום השני ולפעמים השלישי בדרך החתחתים שעליהם לעבור כדי להגיע ליעדם.
בתור הולכי הרגל כ50 אנשים מצטופפים ומחכים לסימן מהחיילים. שלושה חיילים בודקים לאיטם הולכי רגל ומכוניות לסירוגין. החייל מעמדת השמירה צועק הוראות לחיילים הבודקים. מפעם לפעם החיילים מבקשים מפלסטינים לזוז אחורה. משתמשים בפלסטינים דוברי עברית שיסבירו לאנשים שאם ילכו אחורה הבדיקה תעשה במהירות רבה יותר. מפעם לפעם החיילים מפסיקים את הבדיקה, מנסים לחנך את הציבור. אחד החיילים צועק לכוון התור: "רוצים לעבור? אז לכו אחורה!" אין לאן ללכת. גדר התיל, בוץ ומכוניות מיד מאחורי טור האנשים. החיילים ממשיכים לבדוק ולאט לאט התור משתחרר. מסביב השקדיות, הכלניות, הרקפות והעיריות פורחות. נוף הגבעות המתגלגלות עם עצי הזית מרהיב ביופיו.

15:50 - בדרך חזרה למכונית, טור המכוניות גדל. הנהגים והנוסעים עומדים מחוץ למכוניות בחוסר סבלנות ויאוש.
16:05 - מחסום פתע על הכביש המוליך מענבתא לצומת ג'ית, כ 200 מטר דרומה לשבי שומרון.8 מכוניות עומדות. הנהגים והנוסעים גם כאן יצאו מהמכוניות. כל כמה דקות הטור נע קדימה כמה מטרים. בינתיים מכוניות עם לוחיות צהובות ישראליות וסרטים כתומים שועטות בקצב בכל הכוונים. זחל"מ חוסם חלק מהכביש. חייל עומד ליד הזחל"מ נותן סימן לרכב אחד להתקדם למרחק של 50 מטר מהזחל"מ. הנהג מדמים את המנוע. מחכה 3-4 דקות, עם סימן של החייל הנהג יוצא עם תעודות הנוסעים האחרים, מראה לחייל, חוזר לרכב ונוסע לדרכו. וכך הלאה וכך הלאה.