ברטעה-ריחן, ג'למה, טורה-שקד

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
סנדרה ר', לאה ר' וחנה ה' (מדווחת)
Jan-29-2006
|
Morning

07:15 - 11:00

בדרך למחסום, ליד התנחלות ריחן, ארבעה בולדוזרים עובדים במרץ ומכשירים קרקע להתרחבות(?).

מחסום ריחן 07:15
מעבר שוטף ואיטי דרך הטרמינל לבאים מהגדה ונכנסים למרחב התפר, ביניהם תלמידים. שני אשנבים פעילים, אין עיכובים ואין תור. נאמר לנו שהמחסום נפתח בשעה 05:00. אל הגדה עוברים רק מעט אנשים.

מחסום טורה שקד 7.45
השער פתוח ואחרון התלמידים עובר. תושב הבית הבודד עבר למרחב התפר לעבודה בהתנחלות ריחן. הבוץ ליד השער עדיין לא טופל, לאה דיברה עם המפקד והחיילים ולמרות המודעות שלהם לבעיה עדיין לא נעשה דבר.

שוב מחסום ברטעה ריחן 8.20 בחנייה
בצד מרחב התפרinfo-icon. מכוניות הטרנזיט מעבירות כל הזמן נוסעים לברטעה וממנה. נהגי המכוניות-מוניות הפרטיות שמחכים לשווא לנוסעים מתאוננים שבגלל הטרנזיטים אין להם פרנסה ואין להם יכולת לעבוד בישראל. תושבי ברטעה מרוצים מתוצאות הבחירות, הם מאמינים שעכשיו יהיו פחות גניבות ויותר סדר.
במחסום הרכב התנועה מתנהלת בנוהל הרגיל בשני הכיוונים.שלושה טנדרים עמוסי ירקות מגיעים מג'נין וקבטיה ומגרש החנייה בצד הגדה הופך למגרש גב-אל-גב. משום מה הם לא נוסעים מייד( מחכים לעוד סחורה?). רוב הארגזים נבדקים עכשיו על ידי מגלה מתכות, ואחרים נבדקים אקראית בהורקת התכולה מארגז לארגז.ניכרת פעילות הכשרת קרקע בסביבה.

מחסום ג'למה 10.00 במגרש גב-אל-גב הפעילות מרובה. כ-20 משאיות מחכות בצד הישראלי להעביר לגדה פירות, חומרי בנין, קמח וסיוע של אונר"א. מהצד השני ממתינות משאיות עם ירקות, טחינה, פחמים ואבן. המחסום מתפקד מ-05:30 עד 16:00 בדרך כלל מצליחים להעביר את כולם, כ- 150 משאיות ביום. אחרי השעה ארבע לא נותנים למשאיות להיכנס אבל אם מדובר בתוצרת חקלאית הם משתדלים להעביר באותו היום. לאחרונה המחסום נפתח גם בימי שישי, בעיקר לסחורה חקלאית. הנהגים נדרשים לתאם את המעבר מראש אבל לטענת החיילים ניתן להסדיר אותו גם במקום על ידי טלפון.
בשעות הבוקר, לפני מעבר הסחורות, בין שלושה לתשעה אוטובוסים של ביקורי משפחות אסירים פלסטינים הכלואים בישראל, עוברים גם כן במעבר זה. הגידול בפעילות המחסום הזה היא על חשבון מחסום ברדלה (Bardala) שבבקעה. סחורה בארגזים מועברת על הרמפה ונבדקת בעיקר על ידי מגלה מתכות. סחורה בתפזורת ועל מלגזות נבדקת ויזואלית וידנית במתחם סמוך. הטרמינל של הולכי הרגל ייפתח מחדש לאחר שיסתיימו התיקונים, בעוד כחודש. בינתיים המעבר מתנהל לפי הנוהל הישן – אין תור ויש טפטוף איטי של עוברים (3-5 דקות לאדם).לדברי החיילים היום היה עומס ועברו עד כה כ-200 איש , בעיקר פועלות חקלאיות וסוחרים. מן החטיבה אישרו לנו לעבור לצד הגדה. חוץ מנהגי מוניות ואדם אחד (תושב א-ראם, ע"י ירושלים) שחיכה לאחיו המשתחרר מהכלא, לא היו שם אנשים.