חווארה, בית פוריק. אמצע הגדה, והתנועה אסורה לפלסטינים רבים

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
תושקה ק', נינה ס' (מדווחת)יעל ה
Dec-14-2005
|
Morning

 אורחת יום של שגרת כבוש.
תושבי שכם בני 16-30 לא יכולים לצאת דרומה משכם. בתפוח תושבי טול כארם, ג'נין ושכם בני 16-30 לא עוברים דרומה.
לתושבי קלקיליה המעבר מותר! מעוכב בחווארה, נתפס עם מחסנית, מלאה כדורים (אנחנו ראינו את המחסנית) מחכה שיבואו לקחתו.7.45 צומת תפוח 25 מכוניות מחכות ממערב, לפני שעזבנו התור התגמד.כל התעודות נבדקות ולכן (עם חייל בודד בבדיקה) המעבר איטי. מפקד המחסום הסביר לנו שתוך מספר ימים יסדרו 2 תחנות בדיקה (בנויות) בצד מערב ומהירות הבדיקה תיועל.
נהג מכונית במבחן , סוחר מכוניות ברמאללה שגר בתיאסיר לא הורשה לעבור בגלל גילו (29) היו לו רשיונות מיוחדים אבל זה לא עזר.
מה שגילינו רק שעתים יותר מאוחר זה שתיאסיר בכלל לא שיך לנפת טול כארם ג'נין או שכם ובעצם אם היו החיילים והמת"ק יודעים זאת היו נותנים לו לעבור. חבל שאיננו מכירות את המפה יותר טוב (שלא לדבר על החיילים שהיו צריכים לדעת). בזמן שהותנו במחסום הוחזרו 2 תושבים אחרים מאותה סיבה. המחסום לבאים מדרום, כידוע, הועבר מעט דרומה ונפתחו 3 מסלולים לבדיקה. כתוצאה מכך התור מכיוון שכם לא היה ארוך ובדרך חזרה המחסום היה ריק.
דרומה לצומת יצהר מחסום פתע ללא בדיקת תעודות, רק צפיה כנראה, תור קצר כי צריך מאוד להאיט.
8.55 חווארה המעוכב כבר במקום כאשר הגענו, ידיו אזוקות. הסיבה - המחסנית שהעביר שהחיילים הראו לנו. עד 11 לא באו לקחת אותו. בקשתנו להתיר האזיקים לא עזרה.
כאן, אם מגיעים תושבי ג'נין וטול כארם, לא יכולים לצאת בכלל. תושבי שכם הצעירים מוחזרים לשכם. התור לקרוסלות היה מעט ארוך בגלל עמדת בדיקה גופנית בודדת. יותר מאוחר נוספה עמדה והתור התקטן. בכניסה בדיקה מדגמית של נכנסים. חייל אחד מציק לעוברים – בודק זקנה מדדה לכוון שכם, סב עם נכד צעיר מאוד ואם עם תינוק בן מספר חודשים בזרועותיה צריכה לשלוף את התעודה, כאשר לכולם הרי מותר להכנס לשכם.
ממש טיפוס איום. מפקד המחסום מ' הגן עליו כי הוא כבר גילה 4 עוברים עם סכינים.
9.30 נסענו לכוון אלון מורה לבדוק חסימות לסאלם. יש חסימה בגבעות, ביציאה הצפונית מסאלם לחצית כביש המתנחלים. יציאה נוספת , מתחת לפילבוקס לפני אלון מורה לא נראתה חסומה (מהכביש הראשי).
10.00 בית פוריק כולם עוברים פרט לתושבי שכם בגילאי 16 – 30. (למשל תושבי סאלם מכל הגילאים יכולים ללכת לבית פוריק). מעבר דליל ללא מעכבים.10.20 חווארה חיילי משמר הגבול עכשו נמצאים במחסום הדרומי ועושים בדיקות לאלו מהנכנסים לשכם והנראים חשודים. הם גם דואגים שמוניות לא יעצרו קרוב מדי לטרמפיאדה. המעוכב מסתובב בסככה כאריה בסוגר. עכשו יש 2 תחנות בדיקה גופנית ותור מקוצר.
עזבנו את חווארה ב – 11.