אבו דיס (הפשפש)

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
ג'ודי א., נועה א.י., טליה א.ס. (מדווחת)
Mar-21-2005
|
Afternoon

3:15 אבו-דיס בדרך למלון שני פועלים עסוקים בחפירה סמוך לחומה ומאבטח חמוש שומר עליהם. בחצר המלון שני חיילים שומרים. ליד המלון עוצרinfo-icon לידינו רכב אבטחה ומבקש לדעת מי אנחנו. אנחנו מבקשות לדעת מי הוא ואח"כ מזדהות בשמות פרטיים.לאורך החומה בדרך לפישפש אנשים עוברים מכל חריץ ומעל כל גדר. בפישפש בתחילה אין נוכחות מג"ב ואנו עוברות לצידו השני ומגיעות למחסום הפנימי כמה מאות מטרים במורד הרחוב. שני חיילי מג"ב נשענים באדנות על הג'יפ, חייל נוסף בתוך הרכב ואחד שומר מעל הגדר הסמוכה. המפקד א. מנהל את העוברים ושבים ביד רמה. אדנות היא שם המשחק. הוא כועס,מחנך, מעניש, מטיף ומראה לכולם מי הבוס. כל האנשים הרוצים להמשיך ברחוב לכיוון חומת אבו-דיס, רבים מהם סטודנטים שחוזרים הביתה, תעודותיהם נבדקות .. (לאלה שאינם נעצרים בזמן להראות תעודה: "מחסום שלכם שאתם ככה באים, הולכים?")חלקם מעוכביםinfo-icon ונרשמים ע"י החייל היושב בג'יפ (יש כבר על מדפי צה"ל רשימות אינסופיות של עוברים ושבים בקטע רחוב זה או אחר...)

מדי פעם מצטברת קבוצת ממתינים ומשתחררת וחוזר חלילה. לעתים חילופי דברים בין הממתינים לחיילים. אלה שצריך לחנך מחכים קצת יותר להחזרת תעודותיהם אלה שאינם בעלי תעודה כחולה מורשים לעבור רק עם תסריך. מכוניות אינן מורשות להמשיך אלא אם הן של תושב המקום ולא לפני שהוא שומע אזהרה שלא ינסה להסיע אנשים ברכבו, "זה אסור".(מה עם בני משפחה, שכנים, קולגות, חברים?) החייל על הגדר מעיר הערות מצמררות. בתגובה על חילופי דברים בין א. לממתינים: "וואלה אם זה היה חברון היינו מקבלים כבר אישור לירי, אבל כאן יש לנו את א. הזה"[אולי הכוונה למג"ד ] א. עונה לו: "לא, למה אישור לירי מה פתאום, בטח לא פה"כשאחד מן התושבים נכנס עם רכבו ואח"כ יוצא שוב עם נוסעת ומקבל נזיפה מא. אומר החייל על הגדר:"וואלה, תגיד לי אני אירה בו".נועה מתקשרת למג"ב שואלת על המחסום הזה ונענית שגם אזרחים ישראלים מתבקשים לעתים להציג תעודות. באשר ליחס החיילים היא נענית שזה אכן לא מקובל ויבררו.

הסצינה היתה מקוממת. וגם מיקומו המטריד של המחסום. יש כבר חומה, בשביל מה צריך "אזור בטחון" מאחוריה? החיילים לא נמצאים שם כל הזמן ממילא, כאלה שרוצים לעקוף את החיילים יכולים בקלות לעשות זאת ולשאר העוברים ושבים זאת הטרדה נטו. בדרכנו החוצה מהפישפש חיכה מן העבר השני ג'יפ מג"ב שבדק תעודותיהם של המדלגים בחריץ. לרוב אותם אלה שנבדקו כבר במורד הרחוב. ושוב יש חייל שרושם אותם. לשאלתנו על הכפילות אומר החייל ששם זה מג"ב אבו-דיס וכאן עוטף ירושלים ואין קשר ביניהם. כעבור כרבע שעה החיילים עוזבים.רמדאן מן הטרנזיטים שמעבר לחסימת הרחוב מספר על מקרה שחייל משמר הגבול הכה אדם בן ששים. הוא עצמו מוכן להעיד. אין לנו פרטים נוספים. קרוב ל5:00 אנחנו נוסעות לואדי נאר. אין נוכחות חיילים בעזרייה. בקונטיינר הכל מתנהל באופן שוטף ושגרתי. מעט תנועה. פועלים חוזרים מעבודתם. אין מעוכבים.

 

5:40 עזבנו.