מפקד אדיב במחסום

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
מיכל צ' ואילנה ל' (מדווחת)
Jan-30-2004
|
Morning

05:10 - 07:000.

כשהגענו עדיין היה חושך. התקרבנו ברגל למחסום ולא ראינו פועלים עוברים את המחסום. החיילים עמדו על יד קבוצת פועלים שחיכו ליד הבטונדות בצד הפלסטיני. מפקד המחסום אמר לנו שעל פי ההוראות אין הוא חייב לתת לפועלים לעבור לפני אור ראשון , אבל הוא בכל זאת החל להעביר אותם כבר ב 4:00 כי הוא יודע שעליהם להגיע לעבודה. לשאלתנו כמה כבר עברו ענה שבערך 100 -150 .

ההפסקה במעבר הפועלים נגרמה מפני שהמפקד התעצבן על נהג טרנזיט, ערבי-ישראלי ( בגיל העמידה), שרצה לחצות לישראל (עם פועלים פלסטינים). המפקד שאל אותו אם הוא נשוי, כדי לאמת –כך אמר לנו המפקד את הכתוב בתעודת הזהות שלו. הנהג ענה "מה אכפת לך?" . ההתחצפות עלתה לו בעיכוב, כולל הפועלים (שלא הסכימו לעבור בלעדיו כי כבר שילמו לו). המפקד אמר שלא ייתן לנהג לעבור עד שלא יעבור בדיקת שב"כ ומשטרה כחולה. נסינו לרכך את ההחלטה אך ללא הצלחה מיידית, ואחרי כעשר דקות הסתלקו הנהג ופועליו כדי למצוא דרך עוקפת את המחסום. המפקד אמר לכל הממתינים לעבור שאם מישהו ייתפש כשהוא עוקף את המחסום יוחרם ה"תסריחinfo-icon" שלו ויקרע. לשאלתנו ממתי יש הוראה כזו ענה שתמיד הייתה קיימת אך לא יושמה עד עכשיו.

המפקד היה מאד אדיב ויעיל בהעברת כל שאר הפועלים שהגיעו. התור היה ארוך ובכ"ז אף אחד לא המתין בו יותר מ10 דקות. החייל השני במשמרת היה כעוס (אולי מפני שהיה בסוף משמרת ארוכה וגם לא הרגיש טוב) אך המפקד דאג להרגיע אותו. אדיבותו הכללית של המפקד (גם כלפינו) מבליטה את העימות עם הנהג ה"מתחצף" כתולדה לא של רוע אלא של היחסים המעוותים שבהכרח נוצרים במציאות המחסומים. המפקד שאל אותנו שוב ושוב אם לא צדק בהחלטתו להעניש את החוצפן. על אף שאמרנו שאין תפקיד הצבא לחנך הוא נשאר בטוח בצדקתו: "אני קובע את השאלות", אמר. הוא סיפר לנו שבקורס מ"כים נותנים לחניכים לשחק את תפקיד הפלסטיני במשך שעה או שעתיים – והוא טען שסבלותיו במשך שעתיים אלו בהחלט הספיקו לו כדי להבין יפה את הרגשת האי ודאות והשרירותיות שחווים הפלסטינים במחסומים. על אף ההתנשאות שבתגובתו לנהג, שלא היה מודע לה, בשום פנים ואופן אין לראות בו מתעלל או שונא ערבים. הוא התעניין בארגון וביקש את כתובת האתר שלנו.

במשך שהותנו עברו כ 400 פועלים. אם נוסיף את ה 150 שעברו לפני בואנו עברו בסה"כ כ-550 עברו במסלול מקביל מכוניות פרטיות ומשאיות בלי עיכובים מעבר לבדיקה קצרה.

עברה גם מתנחלת שקיללה אותנו אך לא יכולנו לשמוע מה אמרה כי החלון שלה היה סגור.

עוד לא התקבלו הוראות מפורטות לגבי יום הבחירות.