ברטעה-ריחן, טורה-שקד

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
שולי בר, מרה בן דב (מדווחות)
Dec-30-2004
|
Afternoon

 12:15 - 14:30

מחסום שקד 12:15 - כבר מרחוק ראינו את התלמידים מכפרי המובלעת הלומדים ביעבד (גדה) צועדים בצד ה"ישראלי" של המחסום. לדבריהם, עד ה-6 בינואר תימשך תקופת הבחינות שבה הם מסיימים את הלימודים בין 10:00 - 11:00. אבל השער נפתח רק אחרי 12:00. אחר כך הם יוצאים ל-20 יום חופש וב-26 לינואר יחזרו ללמוד במתכונת הרגילה.
לאור מה שצוין באחד הדוחות האחרונים כי יש מצלמות בשער, וכשהחיילים רואים שיש שם תלמידים הם באים לפתוח - הלכנו לחפש את המצלמות אבל לא מצאנו. הן כפי הנראה מאוד נסתרות.

מחסום ריחן - 13:00 - יצאנו מן המכונית מול נקודת הבידוק של הולכי הרגל והסתכלנו על החיילים. כעבור מספר דקות אחד מהם אמר שלום בחיוך והיה נדמה לנו שהגרלנו משמרת "חביבה". שאלנו בנימוס מי מפקד המחסום ועם מי אפשר לדבר, ומייד התנפלו עלינו שניים שלושה חיילים ובטון כועס ותוקפני זרקו לעברנו: אל תדברו איתנו, אסור לנו לדבר איתכם, זה לא עניינכם, תדברו רק עם המ"פ, תזוזו הצידה, תרדו מהבטון הזה, אל תפריעו, תלכו לשם... אנחנו לא באות למחסום בשביל "לדבר" עם חיילים, אבל אם האיסור לדבר איתנו זו פקודה מפורשת (ונראה שכך הם פני הדברים), הרי מי שנותן אותה ומסכים שכך ידברו חיילים ישראלים לאזרחים ישראלים (אומנם מזן לא ידוע - אנו לא מתנחלות ולא פלסטיניות), מדגים לחייליו שיעור מביש ביחסי אנוש.

זוג אזרחים ישראלים-ערבים ממוקייבלה , חוזרים מביקור משפחות בג'נין. הגבר נשאר במכוניתו ורק האשה נשלחה להיבדק בגלאי. מוקייבלה זה כפר ערבי-ישראלי כחצי ק"מ ממחסום ג'למה. אבל למה שיתנו להם לעבור במעבר ג'למה  הקרוב לביתם אם אפשר לטרטר קצת יותר? בזמן שהיא המתינה לתורה להיבדק, טסו במחסום לכאן ולשם מתנחלים ברכבם, מבלי שאיש יביט לעברם.

חילופי המשמרות הביאו למחסום את סמ"ר ה', דוגמה ומופת להתנהגות אנושית ואדיבה במדי צה"ל. גם הוא ביקש שלא נדבר עם החיילים - אבל מפיו זה כמובן נשמע אחרת. פואד מפקד מת"קinfo-icon סאלם עזר (בטלפון) לפתור בעיה של תושב קפין (גדה, קרוב למחסום ריחן) בעל היתר מעבר, שהמשמרת הקודמת של החיילים מנעה ממנו לעבור לברטעה לקחת את השמן שלו ואת שקי הזיתים מהכרם שלו שנמצא ליד מחסום ברטעה הישן.  סמ"ר ה' מברר את העניין מול המת"ק ומאשר לאיש לעבור.
תושב קפין אחר, בעל 20 דונם זיתים ליד ברטעה, לא מצליח לקבל במת"ק אישור מעבר כדי לגשת לטפל בשטח שלו, לעשב, לגזום. יש לו כרטיס מגנטיinfo-icon בתוקף עד תחילת ינואר 2005. החיילים - בלי אישור לא יתנו לו לעבור. "מצטערים מאוד אדוני".
עוד תושב קפין רוצה להיכנס לברטעה לאיזו פרוצדורה. לפי התסריח שבידו הוא יכול לעבור לברטעה דרך השער במחסום באקה, וזה מה שאומרים לו החיילים. אבל כדי להגיע מבאקה לברטעה הוא צריך לעבור בישראל ואז הוא שב"ח וצפוי למעצר מנהלי ולקנס... חלם!