אבו דיס (הפשפש), הקונטיינר (ואדי נאר)

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers:
אביטל ב (דווחה)
Mar-26-2004
Morning

9:00 בדרכינו לאבו דיס ראינו מחסומים משטרתיים בכל הכניסות להר הבית, היתה נוכחות גדולה של כוחות מג"ב ומשטרה. 9:20 הגענו לפרוזדור אל פאג'. חיילי מג"ב עמדו בסוף הפרוזדור ומנעו את המעבר לכיוון מערב. החיילים "הציעו" לתושבי הבתים הסמוכים ללכת למחסום אזעיים. אחד מתושבי הבתים הסמוכים לפרוזדור, בעל תעודת זהות כחולה סיפר שמונעים ממנו ללכת לבקר את בנותיו וכן שילדים שהיו בביתו לא יכולים לחזור לביתם. דיברנו עם מייק מפקד האזור במג"ב, הוא העביר פקודה לחייליו שבעלי תעודת זהות כחולה מעל גיל 45 רשאים לעבור. (מה שפתר את בעייתו של הגבר אך לא של הילדים)באותו מקום פגשנו תושב אחר שסיפר שאף על פי שאשתו היא בעלת ת.ז. כחולה לא נתנו לה לרשום את בנותיהם בתעודה שלה ולכן הן אינן מבוטחות (בריאותית ובביטוח לאומי). בנוסף אנשי ביטוח לאומי שאמורים לבוא לבדוק שהמשפחה אכן גרה בירושלים (תנאי לקבלת הקצבאות) לא באים כבר שנתיים בטענה שהם מפחדים ולכן שום קצבה אינה משולמת להם. לקחנו את פרטי האיש כדי לברר משפטית מה אפשר לעשות. 10:30 עברנו לפישפש. ג'יפ של מג"ב עמד בסמטה, החיילים הסדירו את המעבר בשני מעברים כניסה ויציאה. ההוראות לדברי החיילים היו שבעלי ת.ז. כחולה יכולים לעבור רק מעל גיל 45 וכן נשים. פגשנו במקום את מייק מפקד האזור כשאמרנו לו שהדרישה לנסוע לאזעיים" כדי לעבור לישראל בעייתית ביותר בשל המחיר הגבוה, אמר אחד החיילים "אז שיתחילו להיות בני אדם ויעצרו טרמפים אחד לשני". מייק לא הגיב.

11:00 עברנו לצד המזרחי של החומה ונסענו לוואדי נאר -קונטיינר. כבר שם שאלנו על המקרה שבו הוכתה אישה על ידי החיילים ביום ה', כולם שמעו על כך אך לא מצאנו עדי ראיה. לבסוף פגשנו נהג מונית המוכר לנו שהיה שם וכן שני אירופאים העובדים באזור ושראו את האירוע. (דו"ח מפורט שנכתב על ידם ישלח למחסום ווטש) לדברי שלשת העדים ביום ה' קרוב לשעה 18:00 היה המחסום בקונטיינר סגור. אנשים רבים ירדו דרך הוואדי לכביש ונאספו שם על ידי מוניות מבית לחם. לפתע הופיע ג'יפ מג"ב ורדף במהירות אחרי ההולכים בכביש. הג'יפ עצר ליד אישה כבת 60 וחייל ירד וצעק עליה לחזור לאחור. לאישה לא היה כוח לחזור והחייל בתגובה הכה אותה באלה והמשיך בכך בעוד היא הולכת. אותו אירופאי שנכח באירוע הזמין אמבולנס שפינה את האישה שנפגעה באוזנה. כשהגענו לקונטיינר המחסום היה סגור, אנשים רבים עלו וירדו דרך הוואדי כשמדי פעם ג'יפ מג"ב נוסע על הכביש למטה ורודף אחריהם. במקרה אחד עצר הג'יפ כמה מהאנשים ולקח את תעודות הזהות שלהם החיילים הביאו את התעודות למחסום ובעקבותיהן הגיעו הפלסטינים. התעודות הוחזרו להם אחרי בדיקה של כ 10 דק' והם חזרו לכיוון אבו דיס. מקרים מיוחדים: אחד מנהגי המוניות סיפר לנו שב 8:00 בבוקר עצר ג'יפ מג"ב בסווחרה ודרש ממנו לעצור את המכונית כשלא עצר מיד הורידו אותו החיילים והרביצו לו.אמבולנס שבו אישה חולה וביתה הגיע למחסום מפקד המחסום אישר את מעבר האמבולנס אך לא את מעבר הבת המלווה. אחרי המתנה ארוכה מאוד ודיבורים שלנו אישר מפקד המחסום את המעבר.צוות רפואי שחזר מניתוח ביריחו, טנדר עם תרופות וחולה מרמאללה שעבר לאמבולנס שבא לקחת אותו לבית לחם כולם עברו בקלות רבה יותר אך גם הם עם זמן המתנה.בסך הכל צוות מג"ב במחסום היה נוקשה וגס נשמעו התבטאויות כמו: "אני עושה להם טובה שאני מעביר אותם" (על האמבולנסים) ו"רוצים, תלכו בוואדי יש כדורים בום - בום" (מלווה בתנועות ירייה לעבר שלוש הנשים שרצו לעבור ברגל במחסום).

13:00 חזרנו לפישפש. בצד המזרחי סיפרו הפלסטינים שלפני זמן קצר התרחש עימות אלים בין תושב שרצה לעבור לצד המערבי וחיילי מג"ב. לדברי אחד מהעדים הבחור, בעל ת.ז. כחולה, אמר לחייל שהוא חייב לעבור. החייל לא אישר והאיש התעקש שהוא חייב לעבור החיילים דחפו אותו לרצפה וגררו אותו לצד המערבי של החומה שם הרביצו לו ליד הג'יפ. כשביקש את שמותיהם כדי להתלונן ניסו החיילים להתנצל ונתנו לא מטפחות לדם. בצד השני פגשנו את מייק וביקשנו את גרסתו לאירוע. לדבריו הפלסטיני הוא שדחף את השוטר ראשון וכן שהאיש לא נפגע מעבר לשריטה קלה. הוא הוסיף שהאיש נלקח לתחנת המשטרה עקב "תקיפת שוטר".בסיום המשמרת התקשרנו לתחנת המשטרה ברח' צאלח א-דין כדי לברר מה התפתח. דיברנו עם החוקרת שמסרה שהאיש מעוכב לחקירה אך לא הוחלט בינתיים לעוצרו. לדבריה היא לא יכולה לתת פרטים נוספים לאזרחים רגילים. הטלפון של תחנת המשטרה (משטרת "שלם") ברח' צאלח א-דין: 5391449