מחסום ארתאח: מערימים קשיים על ערבים ישראלים לעבור לשטחים לביקורי משפחה

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
נעמי ל', יעל ס', יעל נ' , אורחת עדנה מ'
Jan-19-2004
|
Morning

 6:50 שער תלמידים בג'וברה, רק תלמיד אחד בדרך. ב-7:04 הגיעו החיילים במכונית ההאמר ופתחו את השער. תוך 10 דקות הגיעו כל התלמידים והמורים וכולם (כ-50) עברו ללא כל בעיות, כולל אישה מבוגרת מג'וברה. 3 תלמידים הגיעו מהבתים הבודדים שליד הגדר. הם השאירו את אופניהם בבית האחרון של הכפר ורצו גם הם לשער. עובדים מהצד של א ראס עברו עם אישור, וטרקטור ללא אישור גם כן עבר לעבר ג'וברה. בין החיילים היו שני מתנדבים מקו התפר.  7:15 סגרו את השער.

 7:50 מחסום  ג'וברה
התפצלנו לצד הצפוני ולצד המערבי. תנועת הולכי הרגל זרמה ללא כל עכובים מכל הצדדים. החיילים היו נינוחים. סטודנט עוכב וביקש את עזרתנו. פנינו למפקד המחסום עם תעודותיו לצורך בירור ואז החייל עוד לפני שחזרנו נתן לו לעבור (סתם שרירות לב זדונית לרגע).

ילדים מטולכרם עם סחורות בשקיות פלסטיק מנסים לעבור לעבר ג'וברה (טייבה) אבל נשלחים הביתה.

שני נהגי מוניות מתלוננים באזנינו על קשיים שמערימים עליהם בשעה שיש להם אישור מהמת'ק בטולכרם להגיע לעבר גשר אלנבי או לשכם. מתלוננים על כמות המחסומים, שרירות לב של החיילים "כל חייל הוא הממשלה" ולעתים גם מספרים על עיכוב המונית לשבועיים או חודש בסבסטיה שבכניסה המערבית לשכם.

טרנזיט עמוס שטיחים מעביר את הסחורה לעגלת סוסים כדי לעבור מצד אחד של המחסום למשנהו כדי להעביר את הסחורה לקלקיליה (יהיה שם עוצרinfo-icon היום? אתמול היה...)

פואד ג' הגיע למחסום עם משפחתו. ניסיתי לברר מה ביחס לאוטובוס של התלמידים. לדבריו הרשות לא מאפשרת את מעבר האוטובוס לכפר. שוב הם בין הפטיש לסדן.

9.05 מחסום ארתאח
כמה ערבים אזרחי ישראל מנסים לעבור לשטחים אל קרוביהם בארתאח וטולכרם. אדם מטייבה מנסה להעביר לישראל קרובת משפחה מטולכרם עקב פטירת דודה משותפת. במחסום נמצא נציג המת'ק. באופן עקרוני הוא לא נותן לאנשים ללא אישורים לעבור. הנוהל החדש (מזה יום, יומיים או שבוע?) הוא שאם ישראלים רוצים לעבור לבקר קרובי משפחה בכפרים שבאיזור טולכרם, על קרוביהם בשטחים להגיש בקשה במת"ק הפלסטיני ולקבל אישור ואז לפנות למת"ק הישראלי שזה ינפיק להם אישור לביקור קרובים מישראל. כמה עוד אפשר לטרטר אותם??? מבין הולכי הרגל נתנו רק לאדם מבוגר אחד להיכנס לשטחים. כל השאר סורבו ונשלחו לנוהל החדש.

ניסינו לעזור לאישה להגיע ללוויה - קרוב המשפחה מאוד לחץ. לא היתה התאמה בין המידע שהוא מסר ובין מה שהאישה סיפרה. נעזרנו גם במוקד ההומניטרי של המינהל האזרחיinfo-icon ולדברי כל הגורמים על האישה להוציא אישור במת'ק. האישה עמדה במעבר שבמחסום וקרוב משפחתה הורשה בסופו של דבר לגשת אליה ולהסביר לה מה עליה לעשות. לאור הנסיבות, הלוויה, נאמר לה שהמהלך לקבלת האישור יהיה מהיר. האומנם? לא לקחנו את מספר הטלפון של קרוב משפחתה מישראל כדי לעקוב...

משאיות גב אל גבinfo-icon עברו בקצב סביר למרות תלונות הנהגים שעליהם לחכות יותר מדי זמן.

10:05 עזבנו.