קלנדיה- קשיי מעבר

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
יעל י, יעל ו, רוני פ
Jan-4-2004
|
Afternoon

 נפגשנו במחסום עם צוות המכין תכנית ל"מבט שני" (ביום שני 12.1).

הראיונות עם נשות המחסומים הם רק חלק מן התכנית. היה עלי לעמוד על הגבעה המשקיפה על המחסום - מול השמש, כדי שהתמונה תהיה טובה, עם כל הרעש, והקהל מסביב. הייתי מתוחה אבל אני מקווה שמלאתי את המשימה כראוי. לא הסכמתי עם המראיין שהמחסומים דרושים להגנה ולא החמאתי ל"מתנדבים".

מאוחר יותר נתקלנו במתנדב כזה, רגזן ותוקפן שמתאים לפרופיל של גבר שמתעל את תסכוליו, נחיתותו וכעסו על פלשתינאים חפים מפשע, וזה וודאי המניע שלו להתנדבות למילואים.

היו לנו דין ודברים עם אוריאל, מפקד המחסום שלא הרשה לאנשיו לדבר אתנו, מה שהשתנה במשך הזמן.

במחסום תנועה רבה ורק מעט אנשים נשלחו בחזרה. נראה שאלה שאין להם ניירות יודעים שלא כדאי אפילו לנסות לעבור במחסום. כאשר הגענו ראינו כמה סטודנטים שעוכבו בדרכם חזרה לרמאללה. הבטחנו לחזור כעבור רבע שעה לבדוק אם הוחזרו התעודות וכשבאנו הם היו כבר בדרכם חזרה ושמחו על רצוננו הטוב. התערבנו במקרה של מורה שהתעודה שבידיו נלקחה על ידי המפקד בטענה שהיא מזוייפת. המורה טען שהוא עובר כל יום. טלפנו למוקד והם התקשרו בחזרה, וכמו שקורה לעתים אחרי כל הויכוח עם המפקד נעלם האיש פתאום, או שויתר על התעודה או שקבלה בחזרה כשלא ראינו.

היו עוד מקרים של אנשים שהתווכחו, לא הצליחו אבל חמקו כשאיש לא שם לב.

מקרה יוצא דופן היה עם קבצנית ושתי ילדות שלדברי החיילים עוברת כל יום ללא תעודות כלשהן בין רמאללה לא-ראם כדי לקבץ נדבות. אנשים שעברו בקשו מאתנו להתערב וניסו בעצמם לבקש עבורן וכולנו לא הצלחנו. המחשה זועקת של האבסורד של "צרכי הבטחון". היא ניסתה לעבור מדי פעם ותמיד נתפסה והוחזרה בבכי כש"גיבורי ישראל" עומדים על דעתם שלא תוכל לעבור.

התלוננו על חייל גס רוח למפקד אוריאל והוא טען שהוא יודע אבל לא עשה דבר. חייל אחר ספר לנו שהוא כבר למעלה משנתיים במחסומים ושונא את זה. הוא התחנן להשתתפות מצדנו במסכנותו - הפלשתינאים נמצאים במחסום זמן קצר בלבד והוא תקוע שם בלי סוף!

אנשים שעברו ספרו שבא-ראם, שם אפשר היה לעבור בקלות ובמהירות יש בבקרים בימים אלה הצטברות של תורים ארוכים ובקשו שנשים לב. בסיכום - יום ללא ארועים חורגים ומזעזע בשגרה שלו. --------------------------------------------------------------------------------