ג'וברה (כפריאת)- סגר מפוקפק ביום חופש מונע ביקורי משפחות

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
נעמי ל, דינה מ, תמי פ, מדווחת: עדנה מ.
Jan-5-2004
|
Morning

שער תלמידים - התלמידים בחופש אבל עוברים עובדים עם היתרים למעבר מא-ראס וג'יוס שעובדים בג'וברה. (משהו שאנו רואות לראשונה.) העוברים מספרים שנודע להם שיש סגרinfo-icon במחסום ולכן הם עוברים דרך השער.
7.15 המחסום - מרחוק ניראה מאד שקט ודליל מבחינת תנועה. אחרי שהחנינו מכוניות גיששתי בקשר למצב היום ונאמר לי ע'י מפקד המחסום שיש סגר. קיבלנו את הסכמתו שנהיה בקצוות השונים של המחסום "אבל אל תדברו עם החיילים". התחלקנו לקצוות השונים. בצד הצפוני כמעט ולא היו הולכי רגל או מכוניות פרטיות שביקשו לצאת מטולכרם. אמבולנסים עברו בנוהל הרגיל. פלאחים מהכפרים פרעון ושופה התלוננו בפנינו, שאין נותנים להם מעבר אל אדמותיהם שבאיזור ג'וברה. לקחנו מהם פרטים אישיים אבל עם ידיעה שיש מעט סיכוי שנוכל לעזור להם. הרי שטח ג'ובארה הוא איזור תפר שלפלסטינים כבר אין כל זכות להגיע אליו. מבחינת הצבא זהו שטח ישראלי. ככה מפקיעים אדמות ומנשלים אזרחים תמימים ממקור פרנסתם.

אדם שהגיע לקצה זה ביקש את עזרתנו. הוא הציג עצמו דרך תעודתו והאישור שלו שהוא עובד המינהל החינוכי של הרשות הפלסטינית. הוא קיבל היתר לעבור ברגל אבל לא במכוניתו (זו נשארה בצד הדרומי של המחסום). אחרי בירור אצל מפקד המחסום ניתן לו היתר לעבור במכוניתו הוא חזר ברגל אל מכוניתו ועבר. לא אפשרו לאדם שרצה לחזור לביתו מאזור טולכרם לכפרו ג'יוס על אף הפצרתנו והוא נישלח לחזור לביתו באותה דרך עקלקלה שבה הגיע לטולכרם. (זה האבסורד בהתגלמותו: מצד אחד קשוחים ולא נותנים לעבור במחסום אבל מעודדים את הפלסטינים לעקוף את המחסום וזה לגיטימי).

בצד הדרומי הצטבר תור יותר ארוך והחיילים רק גערו בממתינים לזוז אחורה בקריאות: "סגר" "סגר" "אף אחד לא עובר".

היום יום חופש מלימודים, ומשפחות שלמות מהכפרים מנסות לצאת לביקורים, פקיד בנק רוצה להגיע למקום עבודתו, סטודנטים ללימודיהם. אבל בעיני החיילים הם מיקשה אחת. אנחנו מצלצלות למת"ק ומבקשות את נוכחותו במקום. זה לקח כשעה עד שחייל מהמת"ק הגיע. בהתערבותו חלק מהאנשים הועבר. צילצלנו למינהל האזרחי לברר האם יש אכן סגר כי לפי המת"ק לא היה באותו יום סגר, וכולם זכאים לעבור בתוך השטח הפלסטיני.

יד ימין לא יודעת מיד שמאל. החייל של המת'ק מתעייף מהלחץ ועוזב. בינתיים גם בצד הצפוני החיילים הולכים לאכול ואיש אינו מאייש את עמדות המעבר. הפלסטינים מאיזור טולכרם תקועים. אנחנו שבות ומצלצלות למת'ק, למוקד ההומניטרי במנהל האזרחי ולקמבץ של החטיבה. באחרון אין תשובה, במנהל מבטיחים לברר מדוע לא נותנים לכולם פשוט לעבור והמת"ק חסר אונים. רוב הפלסטינים שלא הועברו ע'י איש המת"ק התייאשו ועזבו את המחסום, ביניהם גם פקיד הבנק. אנחנו היינו מותשות ומתוסכלות. רק בדרכנו הביתה חזר אלינו המוקד ההומניטרי של המנהל האזרחי וניסה לברר אם נפתרו הבעיות. לא היתה בפינו תשובה מעודדת. אמרנו שעזבנו את המחסום כשעדיין המת"ק טוען שאין סגר ומפקד המחסום איש החטיבה טוען שיש סגר.

9.15 מחסום טולכרם -שער ארתאח - עפ"י החיילים יש סגר. אין כלל הולכי רגל . משאיות גב אל גבinfo-icon בפעילות רגילה. 9.30 עזבנו.