קלנדיה

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
חנה ש. ורונית ד. (מדווחת)
Oct-4-2015
|
Morning

מחסום קלנדיה

הגענו ב-5:15 לערך, אחרי שחנינו בצד הישראלי ועברנו רגלית. 5 העמדות כבר פתוחות ותורים ארוכים אך מסודרים. מוכר הבייגלה כבר כאן. דוכן הקפה נפתח ב-5:30. שלא כמו בשבוע שעבר, היום נשמר הסדר בתורים, ולכן המצב היה סביר יחסית. נראה גם שקצב הבידוק היום היה סביר. עקבנו כמה פעמים אחר אנשים שלבשו בגד בצבע בולט וראינו שהמעבר לקח להם כ-20-25 דקות. לנשים איפשרו בד"כ להשתלב בתורים בכניסה למכלאות.

ב-5:30 הגיע השוטר מ' והצטרף לחיילת באקווריום. הוא הודיע בקול רם שאנשים מבוגרים שעוברים ללא אישור מתבקשים לחזור אחורה ולהמתין לשעה 8. כמה פעמים ראינו שאנשים פנו אליו, כנראה לאחר שנדחו בעמדות הבידוק. הוא בירר עבורם בטלפון ובקשר מה מצבם. רובם נאלצו לשוב על עקבותיהם. בהמשך הגיעה השוטרת הבלונדינית ובהמשך עוד שוטרת ומאבטח. למרות זאת, מעבר הומניטרי לא נפתח. מ' אמר לאנשים ששאלו אותו שלא יפתח. מאוחר יותר ראינו שפתח פעמיים את השער ההומניטרי – פעם אחת לשני גברים מבוגרים ואשה שפנו אליו וכנראה היו בדרכם לבית חולים, ופעם שניה כאשר הגיע אדם עיוור עם מלווה. בשתי הפעמים הוכנסו רק אנשים אלה דרך השער ההומניטרי ולא איפשרו מעבר של אחרים (נשים, מבוגרים ואחרים שזכאים בד"כ לעבור).

את החמלה והרצון הטוב שמרו "כוחותינו" ל...חתולים. עם השוטרת הבלונדינית הגיע "נסיך קלנדיה", החתול השחור, שהשתדרג וזכה בקולר עם פעמון! החייל שהיה כעת באקווריום תרם לו ולחבריו החתולים קופסת גבינה מארוחת הבוקר שלו, ואפילו השוטר מ' קיבץ עבורם שאריות. מותר החתול על האדם בקלנדיה...

פגשנו את ח', מכרנו שעובד במאפיה בשוק מחנה יהודה. הוא מספר שהשוק היה ריק מקונים. עכשיו יש התאוששות. אבל האווירה בשוק ובעיר קשה. הרבה כוחות בטחון בשטח, אנשים מסתובבים בשוק עם גז פלפל, ויש כאלה שתוקפים עובדים ערבים ללא כל פרובוקציה מצידם. תושבים ערבים חוששים להוציא משהו מהכיס, שלא יחשבו שהם מוציאים סכין ויתקפו אותם. הוא עצמו הותקף מאחור בתחנה המרכזית ע"י יהודי דתי שהיכה אותו וברח. הוא ואחרים מספרים שהמצב במחסום קלנדיה רע, ולא פותחים את המעבר ההומניטרי מזה זמן. היום היה יחסית בסדר, למרות התורים הארוכים שגלשו לא פעם לתוך החניה.

6:45 – התורים הצטמצמו מאוד והצטרפנו. כשעברנו אחרי כרבע שעה כבר לא היה כמעט תור.

 

"כתרinfo-icon נושם" סביב עיסאוויה

מאחר שסיימנו מוקדם בקלנדיה, נסענו לראות מה קורה בכניסות לעיסאוויה והחסימות הזמניות שם וראינו את משמעותו של "כתר נושם". ה"כתר" עדיין היה שם, אך בכל הכניסות הוא גם "נשם". עם זאת התרשמנו שהאווירה יחסית נינוחה ויש פחות מתיחות, לפחות בקרב "כוחותינו".

צד מזרח

7:20 – הכניסה שליד תחנת הדלק דור אלון בירידה לכיוון ים המלח חסומה בבטונדות צפופות. אבל כפי שדווח מאפשרים להסעות לעבור דרך מגרש חומרי בנין שבסמוך. כשהגענו המקום היה שקט מאוד. כמה מג"בניקים יושבים ליד הביתן שבכניסה לתחנת הדלק, גבם מופנה אל החסימה. ראינו טרנזיט אחד שעבר במעקף דרך המגרש ושני גברים שעברו רגלית. המג"בניקים לא התעניינו בהם. המשכנו לכניסה הראשית בצד המזרחי של עיסאוויה.

7:25 – בכניסה המזרחית הראשית, ליד הרמזור בדרך היורדת לים המלח, יש חסימה מאויישת בכמה מג"בניקים. חנינו בצד הכביש הראשי לפני הפניה והתקרבנו רגלית. כשהגענו לא היתה אף מכונית. אחד המג"בניקים קרא אלינו מרחוק ושאל אם הכל בסדר. סימנו לו שכן. החלו להגיע מכוניות ונבדקו רנדומלית, גם חלק מהמכוניות הנכנסות.

הבטונדות מסודרות כך שיש רק נתיב אחד למעבר. אם עוברת מכונית מכיוון אחד על המכוניות הבאות בכיוון הנגדי להמתין כדי שיוכלו לעבור. וכשמכונית מעוכבת לבדיקה, כל האחרות נאלצות לחכות. וכך קרה שכאשר נערכה בדיקה יסודית של מסמכיו של נהג שרצה לצאת מהכפר, נוצר פקק קטן בכניסה שחסם גם את הכביש הראשי שבו המתינו כבר מכוניות רבות להיכנס. אלו שבאו ממזרח ופנו שמאלה ברמזור נתקעו באמצע הכביש והפריעו לתנועה היורדת מכיוון ירושלים מזרחה. הנהגים איבדו סבלנות והחלו לצפצף. ואז הופיע רכב של מג"ב שהביא אספקה לעמדת הבידוק המאולתרת ועיכב גם הוא את התור. אך אחרי כמה דקות השתחרר הלחץ. 2 גברים שהגיעו רגלית עוכבו ע"י אחד המג"בניקים. לא ערכו עליהם בדיקה, אך לקחו מהם את התעודות ומסמכים כלשהם ועשו איזה בירור שלקח כ-10 דקות.

כאשר השתחרר הלחץ והולכי הרגל שולחו לדרכם עמדנו כבר לעזוב ואז ניגש אלינו אחד המג"בניקים. התעניין לדעת מי אנחנו ומה אנו כותבות. הסברנו לו על מחסום וואטש וסיפרנו שאנו באות מקלנדיה והגענו לראות את הנעשה בחסימות סביב עיסאוויה. הוא עיין בתעודות שלנו והסביר שהוא דואג לשלומנו. אח"כ הצטרף אליו מג"בניק נוסף ששאל אם אנו דואגות גם לזכויות החיילים, אך נחה דעתו כשאמרנו לו שגם בנינו ונכדינו משרתים בצבא.

צד מערב

8:10 – ביציאה שליד תחנת הדלק בגבעה הצרפתית גם כן יש בטונדות שחוסמות את הכביש ומאפשרות מעבר של רכב אחד בכל פעם. במקום שוטרים ומג"בניקים. בודקים רנדומלית חלק מהמכוניות היוצאות לכיוון ירושלים. בצד חונה מכונית ליד המדרכה ולפניה ניידת משטרה. נראה שהשוטרים רושמים דוח לנהגת. הם התעסקו בניירות כל זמן שהותנו הקצרה במקום.

8:25 – ביציאה שליד הכניסה לקמפוס בהר הצופים השקפנו על הנעשה מהמכונית. בשל השעה המאוחרת היו כבר קשיי חניה וגם הקור הרתיע. בסמוך תור של סטודנטים ממתינים לבידוק הבטחוני בכניסת הולכי הרגל לקמפוס, ומאבטחים שומרים עליהם. ביציאה מעיסאוויה היו שוטרים ומג"בניקים. ראינו שמכוניות בודדות נכנסות ויוצאות וגם מעט הולכי רגל. רובם נראים סטודנטים ועברו ללא בדיקה. כאשר הגיע בחור מזוקן הוא נדרש לעצור ולמסור את תעודת הזהות שלו, שנלקחה לבדיקה. הבחור המתין ובינתיים המשיך בשתיית הקפה שהחזיק בידו ושוחח עם השוטר. לא ניכרה מתיחות באווירה, חלק מהזמן שוטר אחד בלבד עמד מול הבחור וגם כשהצטרפו אליו אחרים איש לא כיוון נשק לכיוון הבחור והוא לא נדרש להרים את החולצה או את שולי המכנסיים. המתנו עד שראינו שהבחור הורשה להמשיך בדרכו ואז עזבנו.

בזמן שהותנו הבחנו בבחור צעיר, נראה סטודנט, שככל הנראה פשוט יצא מעיסאוויה רגלית דרך מקום אחר וחצה את מגרש החניה בדרכו לקמפוס. האסוציאציה המיידית היתה המערכון של הגשש החיוור מלפני שנים רבות על המשמר האזרחי. במערכון בעל הבית היהודי שולח את העובדים הערבים שלו לעשות במקומו את התורנות במשמר האזרחי והם תוהים למה שמישהו יעבור רגלית דווקא דרך המחסום אם הוא יכול לעבור מסביב...