זעתרה (צומת תפוח), יאסוף, יתמא

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
הגר זמר, נטלי כהן, נעמי בנצור (מדווחת) ברכב נאדים
May-6-2015
|
Morning

9:00 יציאה מתחנת הרכבת ראש העין.

9:30 זעתרה (צומת תפוח). המגרש וכן תחנת האוטובוס ריקים מחיילים. 

9:40 יתמא. כפר בן 3500 תושבים השבוי בין שתי התנחלויות אלימות: תפוח ורחלים.

בבית המועצה נמצא הגזבר. ראש המועצה איננו. "הוא אינו מקבל משכורת מהרשות הפלסטינית, ולכן אינו מגיע בכל יום לבית המועצה". תופעה שכיחה גם בכפרים אחרים.

הבעייה של אנשי הכפר אינה כל כך הפקעת אדמות (150 דונם הופקעו מהכפר לטובת רחלים, מצפון סללו כביש על אדמת הכפר, ועל 4 דונמים נוספים השתלט הצבא לצורך הקמת בסיס) אלא הגבלת הנגישות אל אדמתם. כל יציאה לעבודה חקלאית בסמיכות להתנחלות רחלים דורשת תיאום עם הצבא. בזמן המסיק מאשרים להם 2 - 3 ימים ומספר ימים דומה לצורך החריש. מובן כי משך זמן קצר כזה אינו מאפשר להם להפיק מן האדמה את התוצרת הפוטנציאלית שהייתה מאפשרת להם קיום קצת יותר הוגן. הגזבר מראה לנו הודעה מטעם חברת החשמל על חוב של 2 מיליון ש"ח. "79.000 שקל אנחנו משלמים להם כל חודש, ולא מספיק להם. מנין נמציא להם סכום ענק שכזה?" הוא שואל. השאלה נותרת ללא מענה. לאולם נכנסת ע', מנהלת מרכז הנשים מטעם המועצה, ומרכזת החינוך לגיל הרך, וכאן נכונו לנו מספר הפתעות: ראשית, הכפר הקטן והדל נמצא בקשר "ערים תאומות" עם הכפר אמסטין באנגליה.  (מסתבר כי חזון "הליידי האנגלית" מתחיל להתממש גם ללא תרומת חברות מחסום ווטש המלמדות אנגלית בכפרים..). שנית, במרכז הנשים מתנהלת פעילות מגוונת מאד: החל מקורס בישול (שלא למטרת רווח, ע' מדגישה) שמטרתו ללמד את הנשים איך להעשיר את מטבחן תוך  שימוש מושכל בחומרים הנמצאים בהישג יד, דרך הדרכה לנשים בהריון, ומתן עזרה פסיכולוגית ועזרה בלימודים לילדים. בכפר יש שלושה בתי ספר: שניים - יסודי ותיכון - לבנים, ואחד, כולל, לבנות. מדוע קיימת הפרדה בין בנים ובנות כבר בבית הספר היסודי, בשעה שבמרבית הכפרים בנים ובנות לומדים יחד עד לתיכון? כך דורשת האליטה בכפר, מסבירה ע', ומביעה תקווה לשינוי, שהרי לא הגיוני שבנים ובנות מופרדים לכל אורך שנות הלימוד ולבסוף נפגשים אוניברסיטה. ואכן, שני שלישים מהבנות שסיימו תיכון ושליש מהבנים ממשיכים ללימודים גבוהים ולכך, מסתבר, אין כל התנגדות...

נפרדנו בתקווה לפגישות נוספות.

 

11:30 כפר יאסוף

בפעם הראשונה שהגענו לכפר יאסוף, הכפר השכן ממערב ליתמא, לפני שנתיים, קושטה צומת תפוח בשלטי ענק המבשרים על מכירת וילות בכפר תפוח, ההתנחלות שהוקמה על אדמות יאסוף. הווילות נמכרו, מסתבר, ועתה קיימת כבר בכפר תפוח שכונה חדשה, "תפוח מערב", היא שכונת הווילות. השכונה ממוקמת אמנם על רכס הנמצא במרחק רב מתפוח המקורית ומן הראוי היה שתיבנה על סמך אישור להקמת התנחלות חדשה, אבל מי קטנוני וסופר מספר קילומטרים מערבה או מזרחה.. התרגיל הרי ידוע. 

2000 תושבים מונה כיום הכפר. עוד 3000 מבני משפחות הכפר עזבו לחו"ל, חלקם  ב-1967 והאחרים בשנים מאוחרות יותר, בין העוזבים יש  אנשים שנאסר עליהם לחזור לכפרם. אחרים מבקשים לחזור מכוח איחוד משפחות, ונענים בשלילה. אם היו חוזרים, היו בוודאי משתאים: עד כמה התכווץ כפר הולדתם. גזל האדמות של יאסוף נמשך גם כיום במלוא הקצב: לפני חודש הביאו אנשי תפוח קרוואנים ובנו עבורם תשתיות. המשטרה הגיעה, החרימה את הקרוואנים אך לא פגעה בתשתיות. מ' מיודענו, גזבר המועצה והאחראי על הביטחון בכפר, מעריך מה צפוי בהמשך: על התשתיות יקימו בקרוב אנשי תפוח מבני קבע. הוא מספר שהמתנחלים אינם פוסקים ממאמציהם להפקיע עוד ועוד אדמה השייכת ליאסוף: ביום ששי האחרון, (לפני 6 ימים, למען הסר ספק) הגיעו לאדמת הכפר באגרים והחלו ביישור שטח נוסף. המת"ק והמשטרה פינו אותם. פרט למעורבות הסמלית הזו של המשטרה והמת"ק, לא נעשה דבר כדי להגן על תושבי יאסוף מפני שכניהם האלימים: בינואר השנה הגיעו לכפר 200 מתנדבים, ערבים ויהודים, וביחד עם אנשי הכפר נטעו 7000 עצי זית. מאז מגיעים הרועים מתפוח להאכיל את עדריהם דווקא לחלקה זו. חלק גדול מהנטיעות כבר ניזוקו. 70% מאדמות הכפר סמוכות לתפוח ועליהן גדלים עצי הזית המשובחים ביותר. המתנחלים הקימו סביבן גדרות ומונעים כל גישה אליהן, גם לא לריסוס, אפילו לא בימי המסיק הספורים.  אנשי יאסוף הגישו כבר בקשות רבות למת"ק שיאפשרו להם גישה לחלקה זו. על האחרונה שבהן, מה-19.3.15, לא זכו אפילו למענה.  לפעמים מתחכמים המתנחלים ומנסים לשדל את אנשי יאסוף במתק שפתיים.  אחד מהם פנה למ.: "האדמה הרי שייכת לסבא המשותף שלנו, יעקב (אבינו) לכן אנחנו צריכים להתחלק בה". מ' מעיד על עצמו שאינו נופל בפח: "את הטריקים שלהם אני כבר מכיר".

 

ולסיום - ברוח הימים האלה, סיפור על אפליה על רקע גזעני ממש: מצומת תפוח מוביל כביש אחד גם ליאסוף וגם ולתפוח ועליו הוצבה תחנת אוטובוס. תושבי יאסוף העזו להניח שהתחנה הוקמה גם עבורם, אך המתנחלים גרשו אותם משם בקללות, במכות ובאיומי נשק, כי "התחנה היא ליהודים בלבד". כאשר אנשי יאסוף בקשו להקים תחנה נוספת - הרשויות נענו בשלילה. כמה לא מפתיע. 

 

12:30 חמישה חיילים חמושים יורדים ממרכב צבאי ונכנסים למתחם צומת תפוח.

13:00 חזרה לראש העין.