בית לחם (300), מת"ק עציון

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
סילביה פ., גוני צ., רונית ד. (מדווחת)
Jan-18-2015
|
Morning

מחסום בית לחם – בוקר קשה במיוחד

6:35 – חזרנו למחסום לאחר היעדרות. בתקופת חגי הנוצרים, לאחר הכתבה בטלוויזיה במבט לחדשות ולפני השלג היה שיפור במצב במחסום. בשבוע שעבר נעדרנו מחשש שהכבישים יהיו מכוסים בקרח, והערכה שפחות פועלים יגיעו למחסום בשל מזג האויר הסוער. היום הסערה שככה, והמצב במחסום חזר לסורו ואף גרוע מכך. ראשית, חסמו את הכניסה לחניה במחסום משטרתי (לא ברור למה) ונאלצנו לחנות רחוק. בחוץ עמוס כרגיל באנשים ומכוניות. בפנים אולם מלא. עמדה 3 כנראה מקולקלת, חסומה במחסום משטרתי. 6 עמדות אחרות פעילות. הקרוסלה בעמדה 1 תוקנה ופועלת כנדרש. אנשים עוברים ומתלוננים שעמוס מאוד בצד הפלסטיני. גם מ' האקומנית משוודיה מספרת שרק 2 גלאי מתכות מתוך 3 פעלו בצד הפלסטיני והיה לחץ רב.

 

6:50 – האולם מתחיל להתרוקן. בצד הפלסטיני של המחסום שומעים את הקולות וברור שיש שם הרבה מאוד ממתינים. לא ברור מדוע לא מעבירים אותם. לקראת 7 כבר ריק כמעט לגמרי ובכל זאת לא מגיעים אנשים ונשמעות צעקות מהצד השני. 2 שוטרים יוצאים ומתפלאים גם הם על כך. השוטר האחראי מתעלם מפנייתנו, אך מנסה לברר בקשר מה קורה, ואח"כ ראינו אותו עובר על הגשר למעלה אל הצד השני. התקשרנו למת"ק. העבירו אותנו למחסום. בטלפון אומרים שגלאי המתכות נתקע ולכן עצרו את המעבר. בינתיים החלו לעבור אנשים. נשמעות צעקות ושריקות. מ' בודקת עם הקולגה שלה מהאקומנים הנמצא בצד השני והוא מדווח על תורים גדולים ולחץ רב. אחת הנשים שעברו אמרה לנו שאנשים מטפסים על הגדרות ואחד על השני כי הם ממהרים להגיע לעבודה. אין מעבר הומניטרי. האולם שוב מתרוקן למרות התורים הארוכים בצד השני. טלפון נוסף למת"ק, שוב מעבירים אותנו למחסום ונענינו בטריקה. אחד המאבטחים מנסה להסביר שהבעיה היא שאחד מגלאי המתכות מקולקל. מסתבר שמעצמת ההיי-טק לא מסוגלת לתחזק ולתפעל כמה מכשירים פשוטים כדי לאפשר לאנשי הלאו-טק הפלסטינים לשרת אותה...

 

בין העוברים מגיע גם א'. מספר על בלגן גדול. אומר שבערך מאמצע השבוע שעבר זה כך (בתחילת השבוע בשל מזג האויר לא היו הרבה עוברים).

7:10 שוב האולם די ריק, אך בצד השני צעקות וברור שממתינים רבים. מגיעים י', הילד מושתל הכליה, ואימו. החיוך של י' לקראתנו מחמם את הלב. מזמן לא ראינו אותו ואנו שמחות לראות ששלומו טוב. הם ממהרים לדרכם.

 

אדם מבוגר נראה משוחח עם המאבטחים ואח"כ עם השוטרים. נותן להם כרטיס מגנטיinfo-icon, אומר "לא מנוע, לא מנוע". מדבר בטלפון. המאבטחים קוראים לשוטר האחראי ובודקים משהו עבורו. בהמשך הבנו שהבדיקה היא עבור אדם אחר הנמצא בצד השני של עמדת הבידוק ולא נותנים לו לעבור. בשלב מסויים האיש המבוגר התייאש והלך לעבודתו. הצענו עזרה, אך אמר שאין צורך. בינתיים השוטר לקח מהאיש האחר את האישור ונכנס לבדוק משהו בפנים. האיש עבר ונדרש להמתין ליד המאבטחים. אחרי רגע חוזר השוטר, מחזיר לו את ההיתר ומאשר לו לעבור לישראל. הוא עוזב עם חיוך על פניו וממהר לדרכו.

 

7:30 – האולם מלא מפה לפה, מחזה נדיר מאוד בשעה כזו. בד"כ כבר כולם עברו וחלק מהעמדות נסגרות בשלב זה. היום לא. אנשים רבים מתלוננים בפנינו על המצב. אנשים שאנו מכירות מברכים לשלום וממהרים לדרכם בשל השעה המאוחרת. המאבטחים דווקא סבלניים מאוד היום. כשמגיעה קבוצת סטודנטיות צעירות שצריכות לעבור אל בית לחם, אחד המאבטחים קורא להן ודואג לפתוח עבורן את השער בין העמדות כדי שיוכלו לעבור בנוחיות. בהמשך הוא מתעצבן על אדם שנדחה כי האישור שלו בוטל והולך לגרש אותו חזרה לבית לחם, בליווי דחיפה קלה.

 

7:40 – עדיין אולם מלא, אך האקומני מהצד השני מדווח שהתורים שם מתחילים להצטמצם סוף סוף. אנשים רבים מתלוננים על המצב.

7:45 - הקצין אומר שעברו עד כה כ-6000 איש, ויש עוד הרבה. מגיע איש זקן, נשען על מקל מענף עץ ונושא על גבו שקים עם עלי ירק שונים. הוא מתלונן בפנינו ובפני המאבטחים על המצב ואומר שיש עוד הרבה ממתינים. מספר לגוני שהוא מכין שיקויים מעלי הירק, מרפא לחוליים שונים.

למרות שעדיין לא התרוקן לגמרי, על אף השעה המאוחרת, אנו נאלצות לעזוב. עלינו להגיע למפגש עם בנה של ג'מילה, להצטיידות בשמן זית וזיתים. בפעם הקודמת לא הצלחנו לפגוש אותו. עלינו להגיע גם למת"ק עציון, שם ממתינים אנשים שקבעו עם סילביה מראש.

 

מת"קinfo-icon עציון

כשהגענו למת"ק כבר פתוח. יחסית אין הרבה אנשים, ככל הנראה חלק מאלה שממתינים לכרטיס מגנטי כבר לקחו מספר ויצאו. הטיפול בהם מתחיל בימי ראשון רק ב-12. סילביה מגיעה עם ניירות עבור מנועי משטרה ו/או שב"כ שהוכנו מראש. האנשים מגיעים לפגוש אותה ונכנסים להגיש את הבקשות.

אדם אחד שהכנו עבורו בקשה להסרת המניעה המשטרתית מבעוד יום מגיע כדי להגיש אותה. המעסיק שלו בביתר עלית (התנחלות). נכנס להגיש ולא לקחו ממנו את הבקשה. אומרים לו שמכתב המעסיק ישן מדי (הוא היה מ- 2.12). הוא יקבל מכתב חדש ויבוא להגיש שוב.

אדם אחר, שמלאנו עבורו טופס בקשה להסרת המניעה הביטחונית מנסה להגיש אותה. גם ממנו לא מקבלים. סילביה מבררת עם החייל במת"ק. לאחר בירור הוא מוכנס שוב כדי למסור את הבקשה. אמרנו לו שאם לא יקחו ממנו את הבקשה שיתקשר מבפנים. ואכן לא לקחו. גם אצלו נטען שמכתב המעסיק ישן מדי. המכתב הוא מ-24.12 (כלומר לפני פחות מחודש)! סילביה שוב מדברת עם החייל, אך לדבריו הקצינה מתנגדת. האיש יאלץ ללכת להביא מכתב חדש ויתעכב עוד כמה ימים.

למי אכפת מבזבוז הזמן והצורך בפרנסה של אנשים אלה???

עוד פנה אלינו בחור צעיר, כבן 20, המבקש כבר שבועיים-שלושה אישור כניסה ליום אחד לירושלים, כדי להגיע לפגישת תשאול בקונסוליה האמריקנית בירושלים, לקראת קבלת ויזה לארה"ב.יש לו זימון בכתב מהקונסוליה האמריקנית בירושלים אך הוא מסורב. פנינו לעזרתה של חברתנו חנה בר"ג, שהסבירה שהשגת האישור במקרים כאלה קשה למדי, וכרוכה במסע חתחתים של לך ושוב בין המת"ק הפלסטיני וזה של עציון.אם הוא שוב יקבל תשובה שלילית, היא תנסה לסייע לבחור כמיטב יכולתה.