חבלה, כפר ג'מאל, מעבר אליהו, עזון

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
הגר זמר, נעמי בנצור (מדווחת) ברכב נאדים.
Oct-1-2014
|
Morning

9:30 יציאה מתחנת הרכבת ראש העין.

בעזון המחסום פתוח, והג'יפ הצבאי אינו נראה שם, לשם שינוי.

10:00 כפר ג'מאל. הגענו לכפר כדי להעביר מידע לע., צעיר שלמרות האישור שברשותו, הוא נתקל כבר למעלה מחודשיים  בסירוב בכל פעם שהוא מנסה לעבור דרך מחסום פלאמיה. .בדיקה של סילביה העלתה  שהוא מנוע שב"כinfo-icon. איש לא טרח להודיע לו על מה ולמה. הטיפול בבעיה שלו אינו שיגרתי, כיוון שאין לו מעסיק שיכול לבקש אישור בעבורו: ע. מעבד את חלקת האדמה המשפחתית אשר נמצאת מחוץ לשטח הכפר.

שיחה עם בני המשפחה מעלה כי מתוך חמשת בני המשפחה שזכו בשנה האחרונה לאישור מעבר, נותר רק אחד. מהארבעה האחרים  נשלל האישור ללא כל הסבר. התוצאה היא שרק בן המשפחה האחד, בר המזל, יוכל לטפל בחלקת האדמה שאין עוררין שהיא שייכת למשפחתו. אין סיכוי, אומרים לנו בני המשפחה שהוא יוכל להשתלט בעצמו על כל העבודה המתבקשת. התוצאה הוודאית היא פגיעה ביבול, ומכאן פגיעה וודאית בפרנסת המשפחה. 

אנחנו עושים מספר פעולות מתבקשות ומקווים שהן אכן יניבו את ביטול המניעה.

אז אם התרשמנו בביקורינו הקודמים בכפר, על פי התמונה שהתושבים מציגים, שחייהם בסך הכול טובים: הצבא אינו מגיע לכפר, שכניהם בהתנחלות סלעית הם אנשים טובים ואינם מתנכלים להם -  מסתבר שהיד הארוכה של הצבא הכובש אינה פוסחת גם על תושבי כפר שלו שאין נגדם כל אשמת פעילות "חתרנית", ותפגע  בדרך זו או אחרת בזכויות האדם האלמנטריות שלהם.

בדרך לחבלה אנחנו עוברים דרך עזון. המחסום אכן פתוח, והג'יפ על חייליו, שכנראה פישלו הבוקר והגיעו באיחור למשמרתם, מבלים עתה את זמנם ברביצה במקומם הקבוע, מתחת לעץ המצל בכניסה לכפר.

במעבר אליהו רכב צבאי משוריין נוסע מזרחה  לגדה המערבית.

12:50 אנחנו מול השער החקלאי חבלה. שלוש עגלות רתומות לסוסים, טרקטור אחד ,משאית וכ- 15

גברים ושתי נשים מחכים לפתיחת השער. ככל שהשעה מתקרבת ל-13:00, מועד פתיחת השער, המתח עולה. עכשיו, כשעברו כבר עשר דקות לאחר המועד ואין תזוזה,  האנשים מאבדים את סבלנותם ואנחנו ניגשים לברר אצל קבוצת החיילים  מתי הם מתכוונים לפתוח את השער. התשובה היא: "באחת ורבע".. מדוע אי אפשר לפתוח בזמן? "כי יש לוח זמנים חדש." ממתי יש לוח זמנים חדש? "מהיום". על פי הוראה חדשה השער יהיה פתוח בצהריים מאחת ורבע ועד שתיים ורבע בכל יוםהשערים אכן נפתחים באחת ורבע בדיוק ותנועת האנשים ורכבם מתנהלת כסידרה. אבל מדוע לא הודיעו לתושבים על השינוי?"לא היה זמן להודיע להם". איזו אטימות. 

13:30 חזרה לראש העין.