חמרה (בקעות), תיאסיר

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Seriously? Does this make us safer?

* שמענו שלפני שבוע ב-9.2.2014 הרס הצבא מאהלים של 8 משפחות במאלח. הן קיבלו לפני כן התראה בכתב ופנו באמצעות עו"ד לבית משפט, אך זה לא קיבל את עתירתן ונתן אישור להריסה. אלה משפחות שהגיעו לפני כשנה מדרום הר חברון, שם שלטונות הכיבוש פועלים בנחישות לסלק את התושבים הבדואים ממקומות מושבם. גם בבקעכת הירדן לא נותנים להם לחיות בשקט ולהתפרנס (בקושי) מגידול צאן.
 

* באותו יום, כך סופר לנו, הפקיע הצבא טרקטור של פלסטיני הגר ליד התנחלות רותם. הטרקטור הועבר להסגר בבית אל. עכשיו ינסה בעל הטרקטור לעתור לבית משפט כדי לקבל אותו בחזרה.
 

* יומיים לאחר מכן, כך סיפר לנו קרוב משפחה, נעצרו שני רועים שרעו את הפרות שלהם ליד שדמות מחולה. חיילים מהבסיס שליד שדמות מחולה הזמינו ג'יפ, העלו את הרועים ,אזקו אותם וכיסו את עיניהם ולקחו אותם לבסיס. שם, במשך כשעתיים, התעללו בהם 6-8 חיילים, היכו אותם, השליכו אותם על גדר, עמודי חשמל. הפרות נשארו ללא השגחה והסתובבו על הכביש. שוטרים שמצאו אותן על הכביש הגיעו לבסיס לחפש את הרועים והם ששיחררו אותם, וגם אמרו להם שלחיילים היה אסור לעשות מה שעשו (אבל לא טרחו לתת לעבירה הזאת טיפול משטרתי כמתבקש). זו לא פעם ראשונה שהמשטרה מתעלמת מחיילים הפוגעים בפלסטנים באזור זה. אילו המצב היה הפוך היחס של המשטרה היה כמובן שונה לחלוטין.
 

* באותו בסיס צבאי, כשבועיים לפני כן, כך סופר לנו, אירע מקרה דומה. חיילים עצרו רועה בדואי והכריחו אותו להתפשט עד לתחתונים. כעבור זמן הגיע לשער הבסיס אביו בן ה-80 עם תעודת הזהות שלו. הם אזקו גם אותו. האב זעק והתחנן . כעבור שעתיים שחררו את שניהם.

 

מחסום זעתרה / צומת תפוח 10.00

משרד התחבורה בליווי שוטרים ואנשי מג"ב בודקים רכבים פלסטיניים בתוך הכיכר. המכוניות "נבחרות" באקראי ע"י השוטרים, זאת הסבירה לנו שוטרת אדיבה. במקרה שמצב הרכב חמור הוא מוחרם ונלקח להסגר. בדרך כלל הצבא סוגר את הכיכר הזו בזרוע ברזל.

 

חירבת עין כרזלייה

קראנו באתר של בצלם שב-8.1.2014 הצבא הרס את המאהלים של תושבי המקום: שלוש משפחות המונות 25 אנשים, מהם 15 קטינים. כמו כן נהרס צינור המים המספק מיםinfo-icon להם ולצאן (כ-750 ראש).

חיפשנו את המקום. המאהל נמצא מאחורי מחנה "גדי" שמדרום מערב לג'יפתליק. מובילה אליו דרך עפר משובשת מאוד. אנחנו חששנו לנסוע בה שמא המכונית תיתקע.

דיברנו עם שכן הגר בג'יפתליק. הוא סיפר שהמשפחה גרה שם הרבה שנים, שאחרי ההרס ב-8.1 הם קיבלו אוהלים מהצלב האדום.כעבור יומיים הצבא הרס גם את האהלים האלה. לפני ארבעה ימים שוב באו והרסו מה שהאנשים בנו. הפעם גם הפקיעו את המשאית הקטנה המשמשת אותם. הם נמצאים כ-4-5 ק"מ מכביש 90, הדרך אליהם כאמור משובשת, וזה הקשר שלהם עם כל השירותים שהם זקוקים להם (חינוך, בריאות, קניית מזון, וכד').

 

מחנה "גדי" לשעבר – "הררי ציון" בהווה

סיפרו לנו שאל המבנים של המחנה הצבאי לשעבר הגיעו לפני מספר שבועות  20-25 נערים חרדים. את המקום מנהל הרב יחיא שהגיע מרמת הגולן. על השלט בכניסה כתוב שזו מכינה קדם צבאית חרדית. הם מחוברים לרשת המים אבל עדיין לא לחשמל (הם משתמשים בגנרטור). אין להם כל מגע עם השכנים הפלסטינים. ראינו שער סגור ללא שומר בכניסה, כמקובל בהתנחלויות.

 

מחסום חמרה  12.45

מעט תנועה. הנוסעים עוברים בדיקה בתוך הרכבים. מחסום הולכי הרגל אינו פועל.

פגש אותנו א', תושב חומסה שממזרח להתנחלות בקעות. הוא סיפר שלפני יומיים עצרו חיילים את בן דודו שרעה את צאנו. אזקו אותו, כיסו את עיניו והסיעו אותו למחסום, שם נשאר עצור 5 שעות ואז שוחרר. החיילים לא הזמינו משטרה משום שאין להם שום עילה לעצור אותו. זהו סוג של עונש המנוגד לחוק שעושים חיילים, בדרך כלל לפי הזמנה של רכזי הביטחון בהתנחלויות. מקרים דומים קרו בעבר, לדבריו.

ביקרנו גם בחאלת מכחול, היישוב שנהרס כמה פעמים בידי צה"ל.

בהתנחלות משכיות  רואים מהכביש התחלה של בנייה חדשה. ג'יפ צבאי חנה בכביש הכניסה להתנחלות.

 

מחסום תיאסיר-14.30

ראינו יותר רכבים משאנו רגילות לראות בשעה זו. רוב העוברים הם פלסטינים שחוזרים מעבודה בהתנחלויות הבקעה.

נהג אחד סיפר שהוא מוביל פועלים בטרנזיט שלו לעבודה בדרום הבקעה וגובה מכל אחד 20 ₪. הוא מסיע יותר נוסעים מהמותר, כי אחרת לוא משתלם לו לעשות דרך כה ארוכה. החיילים, המופקדים על בדיקה בטחונית, עושים לפעמים גם תפקיד שיטור ומזמינים משטרה שתטיל עליו קנסinfo-icon, חוץ מעיכוב הממושך.

לפני שעזבנו הגיעה משאית ועליה פרה שעוכבה בצד.

לאורך כל הדרך ראינו כמה אתרים שבהם נערכו אימונים צבאיים.